سینماسینما، محدثه واعظیپور
نمایش «دیو و دلبر» (ماهان حیدری) نمونهای تکامل یافته و قابل اعتنا از نمایشهای موزیکالی است که حسین پارسایی با «بینوایان» اجرای آن را آغاز و تقریبا تبدیل به رویه کرد. نمایشهایی که به واسطه نوع اجرا و استفاده از بازیگران مشهور یا اصطلاحا سلبریتیها (و به دلیل بلیت گران) معمولا از سوی جامعه تئاتر به آنها حمله شد. نمایشهایی پرهزینه و پرزرق و برق که برای گروهی از تماشاگران (نه لزوما تماشاگر ثابت تئاتر) دوست داشتنی و جذاب هستند.
نمایش موزیکال «دیو و دلبر» از امکانات نمایشی تالار وحدت به درستی استفاده میکند، پر زرق و برق و لوکس نیست. نمایش است، پر از حرکت، میزانسنهای فکر شده، آواز و موسیقی. بازیگرانش به جز حمید حامی که شهرتش را مدیون دنیای موسیقی است و با وجود شناخته شدن نمیتوان او را سلبریتی خواند و بهزاد عمرانی (خواننده بمرانی) چهرههای شناخته شده نیستند، اما استعدادهایی قابل توجهند. بنابراین اگرچه ظاهرا میشود «دیو و دلبر» را زیر عنوان «تئاتر موزیکال» دستهبندی کرده و به آن دشنام داد، اما تفاوتهای اساسی با مجموعه کارهای حسین پارسایی دارد. کارهای پارسایی که تجربههایی تازه در این حوزه بود، لوکس و پر از چهره بودند و البته تواناییهای این کارگردان در کار با بازیگر و کارگردانی صحنههای شلوغِ پرتحرک را نشان میدادند. امتیازهایی که مقلدان پارسایی ندارند.
نکته اصلی در نمایش ماهان حیدری، وابسته بودن «دیو و دلبر» به هنر نمایش است. این نمایش، فقط از طریق ترکیب بازیگرانش نمیخواهد پرفروش باشد، برای دیده شدن، ابزارها و عناصری دارد که در خدمت مفهومی به نام تئاتر موزیکال قرار میگیرند. دکور نمایش صرفا زیبا و مرعوب کننده نیست. دکوری است در خدمت نمایش و فضاهایی که روایت قصه به آن نیازمند است. آنچه تماشای «دیو و دلبر» را جذاب میکند، گروه یکدست بازیگران و اجرای کم اشتباه آنان است. بهزاد عمرانی روی صحنه، حضوری دلنشین دارد و با توجه به نقشش که چاشنی طنز دارد انتخاب هوشمندانهای به نظر میرسد. حمید حامی به واسطه قدرت صدا و تسلطش در خواندن، گزینه درستی بوده اما نمیشود به عنوان بازیگر به او نمره قبولی داد. حضور در یک نمایش موزیکال که حرکت در آن وجود دارد برای خوانندهای که پیش از این، با دنیای بازیگری ارتباطی نداشته، بسیار دشوار است. حامی در حرکتها، به اندازه بازیگران دیگر موفق نیست اما قطعاتی که اجرا میکند، آنچنان مورد توجه تماشاگر قرار میگیرد که به ستاره نمایش تبدیل میشود.
میشود حدس زد مخالفان نمایشهای موزیکال، این بار از اجرای «دیو و دلبر» در شرایط نابسامان اقتصادی و فضای غم زده جامعه انتقاد کنند. اما اگر پذیرفتهایم که سینما و جشنوارهها وجود داشته باشد، همان طور که سریالسازی برای شبکه نمایش خانگی متوقف نشده یا مسابقات ورزشی در جریان است، باید بپذیریم که اجرای نمایشها هم برقرار خواهد بود. در فضای فعلی تئاتر که درگیر بحرانهای مختلف است و نمایشهای ضعیف و بیکیفیت در سالنهای مختلف روی صحنه هستند، تماشای «دیو و دلبر» اتفاقی امیدوارکننده است. گروهی جوان و بااستعداد تلاش کردهاند، به دنیای افسانهها سر بزنند، رویا و واقعیت را با هم ترکیب کرده و چند ساعت تماشاگر را میهمان ترانه، موسیقی و فانتزی کنند.
همه میدانیم بیرون از درهای تالار وحدت، واقعیت مهیبتر از آن است که «دیو و دلبر» نشانمان میدهد. جادوی محبت، دیوی را انسان نکرده و عشق، دستهای خالی و قلبهای سنگی را نجات نداده است. اما مگر قرار نیست هنر، موسیقی و ادبیات، زندگی را قابل تحملتر از آنچه هست نشان دهند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- «دیو و دلبر» یک هفته تمدید شد
- دیزنی صدرنشین باکسآفیس داخلی آمریکا شد/برادران وارنر در رتبه دوم
- فروش جهانی دیزنی ۶ میلیارد دلاری شد
- بازگشت موفقیت آمیز «کاپیتان اسپارو» به پرده سینماها
- ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ تا امروز و نظر منتقدان درباره آنها
- «دیو و دلبر» رکوردشکنی کرد/ کمپانی دیزنی به دنبال جاودانگی
- یکه تازی کمپانی دیزنی با «دیو و دلبر»
- «دیو و دلبر» نیم میلیارد دلاری شد
- رکورد آنونس «دیو و دلبر» / ۱۲۷.۶ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟