سینماسینما، رضا سخایی*
زمزمه ساخت سریال پایتخت شنیده شد و ناگهان یک خبرگزاری سراسیمه کمپین راه انداخت و اصل را بر مخالفت قرارداد و سریالی که همیشه مورد محبوبیت اکثریت مردم قرار گرفته است را اکنون به بهانه مخالفت با یک شخص میخواهد به حاشیه ببرد.
اینکه یک خبرگزاری بخواهد موافقت یا مخالفت بکند و حتی کمپین راه بیندازد ایرادی در آن نیست، به شرط آنکه این مسئله برای همه خبرگزاریها و مخالفتها و موافقتهایشان صدق کند.
دقیقاً برخوردی که اکنون با محسن تنابنده و پایتخت میشود، شبیه این رفتار دو سال قبل با فیلم قهرمان در جشنواره کن شد و دلیش حضور محسن تنابنده بود.
آنجا مخالفان و اکنون بظاهر حامیان حکومت.
در حقیقت هردو طیف دغدغه مردم، مملکت و حتی حکومت را ندارند بلکه ناراحتی بابت سلیقههای اصراری، اجباری و یک سویه خود را دارند و نگران به خطر افتادن آنها هستند و افرادی که در این امواج گرفتار میشوند ریشه در عدم آگاهی درست نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی دارند و جالب اینجاست که سریال پایتخت توانسته در همین شاخهها به مراتب بیشتر از جریانهای بظاهر نگران اثر گذاری مثبت داشته باشد و قطعا در برخی از دورهها نیز جای نقد به آن بوده است.
اگر اکنون مسئله محسن تنابنده است که باید گفت تنابنده از ستونهای اصلی پایتخت است و اینکه او میآید یک خانواده شریف شهرستانی را به تصویر میکشد، معضلات آنها را بیان میکند، شادی و غمهایشان را نشان میدهد و با قهرمانی یکی از کاراکترها در یک رشته مهم ورزشی، کشور را به قهرمانی میرساند و در شکل نظامی شقاوت و سنگدلی داعش را برای تمام مردم به درستی عیان میکند آیا نشان از خلاقیت، توانایی و هنرمندی او نیست؟
چگونه است که هرگاه صحبت از ساخت پایتخت میشود دو طیف داخلی و خارجی مخالفت خودشان را نشان میدهند و اتفاقا خصوصیات این دو گروه همیشه در تمام پایتختها مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است.
آیا منفعتطلبی ،عدم آگاهی و عکس العملهای غلط همان چیزی نیست که پایتخت به آن اشاره زیادی داشته و برخی از کاراکترهایش همیشه بر پایه این نکات دچار لغزش و خطا بودهاند و موجب شکل گیری قصههای آن شدهاند؟
مخالفت و موافقت با ساخته شدن هر چیزی اگر بر اساس منافع شخصی یا حزبی باشد هیچ سودی برای مردم ندارد و تلویزیونی که سرمایه اصلی آن مردم هستند با از دست دادن آنها ارزش و اعتبار ملی بودنش را پایین آورده و در مواقع حساس نمیتواند حقایق را به جامعه نشان دهد و کار به جایی میرسد که هرچه حرف راست بزند بازهم اکثریت مردم دروغهای رسانههای خارجی را قبول میکنند.
آیا ایراد از مردم است؟
مشکل از رسانه است؟
مسئله اصلی جریان منفعتطلب و متظاهر است که میتواند در هر موقعیت مکانی و زمانی با ایجاد فضایی پوپولیستی بهرهبرداری خودش را انجام دهد.
وقتی قرار است مردم ایران بهواسطه سریالهای پرطرفدار و جذاب به سمت رسانه ملی گرایش پیدا کنند تا اعتمادی مجدد حاصل شود و در کنار این اطمینان اخبار مهم را از همین رسانه پیگیری کنند، سر و کله این عده پیدا میشود و حتی میتوانند در ردههای بالا نفوذ کنند. البته هنرمندان واقعی که بر اساس دغدغههای انسانی دچار آفرینش میشوند و آثاری ماندگار خلق میکنند از این نفوذ در امان هستند. زیرا آفرینش ریشه در ذات خداوند دارد و هنرمندان شاید دچار وسوسه بشوند اما اسیر شیطان نخواهند شد. به واسطه وسوسهها مقابل خلاقیتها ایستادگی نکنیم.
*سینماگر و یکی از عوامل پایتخت شش
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- رونمایی فیلم مشترک ایران و تاجیکستان؛ جبلی: «ماهی در قلاب» و «پایتخت ۷» پیوند ما و تاجیکستان را در رسانه ملی برجسته کرد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





