سینماسینما، مهگان فرهنگ
پوران درخشنده، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران است که سینما را به مثابه بیان دغدغه ها میداند. دغدغه هایی که در میان هیاهوی زندگی نادیده گرفته می شوند.
پوران درخشنده از سینماگران پرکار، توانمند و دغدغهمند است. او متولد ۷ فروردین۱۳۳۰ در کرمانشاه و دانشآموخته سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است.
پوران درخشنده عضو انجمنهای فیلمسازان زن آمریکا (WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا (IFP)و مرکز بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو (CIFEJ) نیز است. او بیشتر به خاطر کارهای ارزشمندی که در حوزه کودکان و نوجوانان، به ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و آسیبهای اجتماعی وارده به آنها ساخته، شناخته میشود. پوران درخشنده اولین زن فیلمساز بعد از انقلاب اسلامی ایران است.
رابطه (۱۳۶۵) یکی از مهمترین آثار سینمایی است که پوران درخشنده درباره زندگی یک نوجوان کر و لال ساخته است. ناصر، قادر به ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیست و تحت فشار اطرافیان و خانواده از همه کس و همه چیز دلزده است، اما معلمش که نقش آن را زنده یاد خسرو شکیبایی بازی می کند به او در برقراری رابطه با دیگران کمک می کند. پوران درخشنده در یکی دیگر از آثار شاخص خودش پرنده کوچک خوشبختی به سراغ دختر بچه ای با نیازهای ویژه می رود.
پرنده کوچک خوشبختی (۱۳۶۶) به زندگی دختری به نام ملیحه (با بازی عطیه معصومی) می پردازد که بر اثر ضربه روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی میشود. در طول فیلم و ورود معلمی بنام خانم شفیق ( با بازی هما روستا) تغییراتی در زندگی ملیحه اتفاق میافتد. پرنده کوچک خوشبختی یکی از فیلم های خوب سینمای ایران است که به مشکلات جامعه ایران و به آسیب شناسی شیوه های رایج تعلیم و تربیت و مشکلات اینگونه کودکان می پردازد.
پوران درخشنده برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. در این دو فیلم آنچه مهم است حضور افرادی است که در زندگی این دو نفر ملیحه و ناصر تاثیر می گذارند و این دو نفر دو معلم مهربان و تلاشگر هستند که بیش از هر چیز به وجود و زندگی شاگردان خود اهمیت می دهند. پوران درخشنده تمایل به ساخت و اصلاح دارد. به آموزش و تربیت و خانواده اهمیت می دهد.
او در ادامه راهش آثاری چون، عبور از غبار (۱۳۶۸)، زمان از دست رفته (۱۳۶۸)، عشق بدون مرز (۱۳۷۷)، شمعی در باد (۱۳۸۲)، رویای خیس (۱۳۸۴) بچه های ابدی (۱۳۷۷)، خواب های دنباله دارد (۱۳۸۸)، حرفهایها (۱۳۸۹)، هیس! دخترها فریاد نمی زنند (۱۳۹۱) و زیر سقف دودی (۱۳۹۵) را ساخته است. او حدود ۸ فیلم مستند ساخته و برنامه های مختلف تلویزیونی نیز در کارنامه خود دارد.
درخشنده در کلیت آثارش بیاعتنا نسبت به مسایل اجتماع و آسیب های اجتماعی نیست. او با آثارش تا امروز گام های مهمی در روشنگری مسایل سخت برای کودکان، نوجوانان و زنان برداشته است. در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند تلاش بسیاری برای بیان موضوعی را دارد که همیشه پنهان نگاه داشته شده است و همیشه خانواده ها از این موضوع رنج برده و اذیت شده اند. موضوع فیلم شجاعانه است و خب برگرفته از ذهن دغدغه مند پوران درخشنده.
درخشنده بی اعتنا به دردهای اجتماع نیست. آخرین فیلم او زیر سقف دودی است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای ۶ جایزه شد و دو سیمرغ بلورین دریافت کرد. اما پوران درخشنده پروژه ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی کنند» را از خیلی پیش مطرح کرده و در صدد است باز به سراغ رویدادهایی برود که باید روشنگری شود.
او از سینما برای آگاهی دادن استفاده میکند. پوران درخشنده از فعالان سینمای کودک و نوجوان ایران محسوب می شود. با کلیتی که از آثار او دیده می شود اما او ریشه های تفکرش در سینمای کودک و نوجوان است و در این سینما بیشتر کنش اجتماعی دارد و چهره ای شاخص تر است.
پوران درخشنده با همان فیلم های اولیه اش حتی می تواند جزو فیلمسازانی به حساب بیاید که سینمایی از جنس مدرسه دارند. چه به لحاظ فرم چه محتوا. پوران درخشنده جزو فیلمسازانی است که به نقش معلم (درس دهنده) یا همان آگاهی رسان اعتقاد دارد و خود تلاش دارد در سینمایش نقش آگاهی دهنده داشته باشد.
سینما برای پوران درخشنده به مثابه رسانه ای است که بتواند دغدغههایش را بیان کند. او با سینمایش حرف می زند. سینمایش محتوا و حرفهایی از جنس مردم دارد. مردمی که با آنها زندگی میکند و بویژه کودکان و نوجوانان، چرا که همین کودکان و نوجوانان بعدها اجتماع را خواهند ساخت.
پوران درخشنده گام هایش را فراتر گذاشته و سراغ معضلات و آسیب ها می رود بدلیل اینکه رویکردش، رویکردی تربیتی، روانشناسی و اجتماعی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خوشامد به نسلی که سینما را می شناسد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
- رخشان بنیاعتماد، سینماگر جهانی، زن ایرانی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند