سینماسینما، سارا توکلی
«پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، اثری جسورانه است که مرزهای درام اجتماعی و سینمای روانشناختی را جابهجا میکند. نگاهی به بازیهای درخشان، روایت منسجم و پیامهای عمیق فیلم در متن پیش رو صورت میگیرد.
فیلمی که زخمهای جامعه را آشکار میکند!
سینمای ایران در سالهای اخیر، کمتر فیلمی را به خود دیده که هم از نظر محتوا و هم از نظر اجرا، تا این اندازه جسورانه و تأثیرگذار باشد. «پیرپسر»، ساخته اکتای براهنی، فیلمی است که مرزهای درام اجتماعی و سینمای روانشناختی را جابهجا میکند و به اثری تبدیل میشود که فراتر از یک داستان خانوادگی، تصویری از یک جامعه بیمار را به نمایش میگذارد.
اکتای براهنی با این فیلم ثابت میکند که نهتنها فیلمساز خوبی است، بلکه نگاه ویژهای به سینما و روایتهای اجتماعی دارد. این اثر حاصل چندین سال تلاش و با سرمایهگذاری ارسلان براهنی و امیرحسین عبدالهی ساخته شده است. فیلم نشان میدهد که براهنی یک فیلمساز مستقل و پیگیر است که باوجود سختیها و محدودیتها، اثری خلق کرده که استانداردهای سینمای ایران را بالا برده است.
روایت و ساختار دراماتیک؛ از درام خانوادگی به تریلر جنایی
یکی از نقاط قوت فیلم، تغییر تدریجی ژانر آن است. در ابتدا، فیلم به نظر میرسد که صرفاً یک درام خانوادگی تلخ است، اما کمکم تبدیل به تریلری روانشناختی میشود که مخاطب را درگیر کرده و در نهایت با پایانی تراژیک، او را مبهوت رها میکند.
این تغییر ژانری بهوضوح در شخصیت غلام (با بازی حسن پورشیرازی) دیده میشود. در ابتدا او صرفاً یک پدر خشن و مستبد به نظر میرسد، اما با پیشروی داستان، متوجه میشویم که او در حال ایفای نقشی فراتر از یک آزارگر خانگی است یک هیولا که زخمهای روانی فرزندانش را تعمیق میکند و در نهایت، تراژدی غیرقابل پیشبینی رقم میزند.
همچنین، تغییر فضای فیلم از یک خانه متروک و دلگیر به موقعیتهایی که اضطراب و ترس را تشدید میکنند (مانند صحنههای درگیری در بازار کهنهفروشان یا لحظاتی که علی در تاریکی خیابانهای خلوت پرسه میزند)، نشان میدهد که فیلمساز بهصورت تدریجی تماشاگر را از یک روایت خانوادگی به فضایی پرتعلیق و دلهرهآور هدایت میکند.
در بخش پایانی فیلم، لحظهای که علی در اوج خشم و انزجار، با پدرش رویارو میشود، اوج این تغییر ژانری است. برخورد او با غلام، نهتنها بهلحاظ احساسی تأثیرگذار است، بلکه ساختار بصری و نحوه فیلمبرداری در این سکانس (با استفاده از سایهها، کلوزآپهای شدید و سکوتهای معنادار)، حس یک تریلر روانشناختی پرتنش را کاملاً ایجاد میکند.
فیلم در طول ۱۹۰ دقیقه خود، با فیلمنامهای منسجم، میزانسنهای قدرتمند و دیالوگهای حسابشده، مخاطب را روی صندلی نگه میدارد. براهنی با بهرهگیری از نمادهای ادبی، به فیلمش عمق فلسفی و جامعهشناختی بیشتری بخشیده است.
برای مثال، تتوی ضحاک روی بدن غلام نهتنها بهعنوان یک عنصر نمادین استفاده شده، بلکه کارکردی داستانی هم دارد. ضحاک در ادبیات کهن، پادشاهی است که دو مار بر شانههایش دارد و هر روز باید مغز جوانان را به آنها بخوراند، در اینجا، غلام نیز مانند ضحاک، از انرژی و زندگی فرزندانش تغذیه میکند و آنها را در چرخهای از خشونت و ترس نگه میدارد.
نماد دیگر فیلم، خانه متروکهای است که شخصیتها در آن زندگی میکنند. این خانه، تنها یک لوکیشن نیست، بلکه استعارهای از جامعهای در حال فروپاشی است، دیوارهای ترکخورده و فضای تیره آن، نمادی از بنیانهای پوسیده خانواده و اجتماعی است که دیگر توان ترمیم زخمهایش را ندارد.
یکی از تأثیرگذارترین سکانسهای فیلم، زمانی است که غلام به چهره خود در آینه نگاه میکند. در این لحظه، او نهتنها با تصویر خودش، بلکه با حقیقت وحشتناکی مواجه میشود: او دیگر تنها یک پدر سختگیر نیست، بلکه هیولایی است که روح فرزندانش را بلعیده است. این سکانس، بدون هیچ دیالوگی، یکی از بهترین نمونههای استفاده از نمادگرایی در فیلم است که یادآور برخی از برترین آثار سینمای روانشناختی جهان میشود.
بااینحال، فیلم میتوانست کمی کوتاهتر باشد و از برخی تکرارها پرهیز کند. همچنین، یکسوم پایانی نیازمند منطق داستانی قویتری بود که در برخی لحظات دچار ضعف روایی میشود. برای مثال، نحوه تصمیمگیری شخصیت رعنا یا پسران در لحظات حساس پایانی، میتوانست با جزئیات بیشتری پرداخت شود تا باورپذیرتر باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- جایزه برای فیلمی با بازی حاتمی و بهداد؛ «پیر پسر» بهترین فیلم جشنواره لندنبریز شد
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- تبریک کانون کارگردانان سینما برای موفقیت «پیرپسر» در جشنواره روتردام
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- اکتای براهنی: «پیرپسر» به جشنواره فجر نرسید
- آغاز فیلمبرداری فیلم «پیر پسر»
- حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» بازی میکنند
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد