سینماسینما، نغمه خدابخش
«پیرپسر» بی پرواست، لخت و عریان است چون حقیقت، بدون حاشیه از واقعیت پرده برمیدارد تا چشم بیننده را به دنیای سیاهی و پلیدی باز کند.
فیلم «پیرپسر» اثر اکتای براهنی پس از سه سال انتظار در بخش ویژه جشنواره به نمایش درآمد و ۱۹۰ دقیقه تماشاگران را میخکوب و شگفت زده با خود همراه کرد. «پیرپسر» یک حسن پورشیرازی متفاوت دارد که فرسنگها فاصله دارد با پورشیرازی شناخته شده، یک حامد بهداد آرام و متین دارد با نقش آفرینی متفاوت و یک لیلای حاتمی دارد که قهقهه مستانه سر میدهد و در کنار آنها یک محمد ولی زادگان که تیم بازیگری را به بیبدیلترینها تبدیل کرده است.
«پیرپسر» سرشار از ناگفته هاییاست که پیش از این اینچنین جسورانه گفته نشده لبریز از احساسی است که با پوست و گوشت لمس میشود و به عمق جان مینشیند. صحنه و نور و رنگ، لوکیشن پیچیده و تو در تو، فضای حاکم بر روایت و دیالوگهایی که در دیگر آثار کمتر شنیده شده مخاطب را به وسط معرکه میبرد و زخم بر روح و روانش میزند.
«پیرپسر» حکایت ظلم و استبداد و زورگوییهایی است که بزرگتر خانواده آن را در اختیار داشته و تا آنجا که میتواند میتازد و نابود میکند و کام میگیرد. «پیرپسر» حرف دل جوانهای ناکامی است که در آرزوی بدیهی ترینها در زندگی هستند و حکایت پدرنماهایی است که با داشتن پول زیادی که از راههای نادرست به چنگ آورده اند عیاشی میکنند و اطرافیان را زیر پایشان له.
«پیرپسر» از همه جا و همه چیز حرف برای گفتن دارد. از فسادی میگوید که جوامع را دچار خود کرده و انسانهای ضعیف را درمانده و سرخورده، به اوضاع آشفته جهان و زورگویانی اشاره می کند که سرنوشتی تلخ را برای دیگران رقم میزنند. براهنی در آخرین ساخته خود پدری را نماد ظلم قرار داده و پسرانش را جامعه ای فرض کرده که ناچار به فرمانبرداری از دیکتاتور خانه شان هستند در مقابل پدری ضعیف را در دو نمای کوتاه به نمایش میگذارد که به اندازه حضور کوتاهش در فیلم، حضوری الکن و بی خاصیت در زندگی دخترش داشته و پریشانی و آوارگی او را باعث شده است.
فیلم «پیرپسر» مرز نمیشناسد و فراتر از زمان و مکان حرکت کرده و از انسان موجودی به تصویر میکشد که تماشاگرش را شگفت زده میکند.
سوالی که بعد از تماشای این فیلم در ذهن بیننده بهوجود می آید این است که چرا این فیلم باید توقیف شود و پس از سه سال تنها یک سانس به نمایش درآید؟ چرا تماشای یک فیلم ایرانی برای مخاطب ایرانی باید ممنوع شود؟ چرا با اکران عمومی چنین فیلمهایی از آشنایی مخاطب سینما با اصل این هنر و قابلیتهای فیلمسازانی که دغدغهمندند جلوگیری میشود؟ چرا در طول سال با نمایش فیلمهای سخیف، مشتی مزخرفات و مهملات به خورد دوست داران سینما داده میشود تا سلیقه مخاطب به پایینترین سطح خود برسد؟ فیلمی که اینچنین منسجم و تاثیرگذار است و جز بیان حقیقت و نشان دادن واقعیت موجود ادعایی ندارد حیف است که در پستوها خاک بخورد و لذت تماشایش از دست برود. همچنان امیدواریم که نه تنها پاسخی قابل قبول به این پرسشها داده شود بلکه فراتر رفته و به چنین آثاری فرصتی داده شود تا همگان از آن بهرهمند شوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- جایزه برای فیلمی با بازی حاتمی و بهداد؛ «پیر پسر» بهترین فیلم جشنواره لندنبریز شد
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- تبریک کانون کارگردانان سینما برای موفقیت «پیرپسر» در جشنواره روتردام
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- اکتای براهنی: «پیرپسر» به جشنواره فجر نرسید
- آغاز فیلمبرداری فیلم «پیر پسر»
- حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» بازی میکنند
- تحلیل قابل تاملی از اکتای براهنی درباره جنایتهای پدر و مادر بابک خرمدین
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته