سینماسینما، نغمه خدابخش
«پیرپسر» بی پرواست، لخت و عریان است چون حقیقت، بدون حاشیه از واقعیت پرده برمیدارد تا چشم بیننده را به دنیای سیاهی و پلیدی باز کند.
فیلم «پیرپسر» اثر اکتای براهنی پس از سه سال انتظار در بخش ویژه جشنواره به نمایش درآمد و ۱۹۰ دقیقه تماشاگران را میخکوب و شگفت زده با خود همراه کرد. «پیرپسر» یک حسن پورشیرازی متفاوت دارد که فرسنگها فاصله دارد با پورشیرازی شناخته شده، یک حامد بهداد آرام و متین دارد با نقش آفرینی متفاوت و یک لیلای حاتمی دارد که قهقهه مستانه سر میدهد و در کنار آنها یک محمد ولی زادگان که تیم بازیگری را به بیبدیلترینها تبدیل کرده است.
«پیرپسر» سرشار از ناگفته هاییاست که پیش از این اینچنین جسورانه گفته نشده لبریز از احساسی است که با پوست و گوشت لمس میشود و به عمق جان مینشیند. صحنه و نور و رنگ، لوکیشن پیچیده و تو در تو، فضای حاکم بر روایت و دیالوگهایی که در دیگر آثار کمتر شنیده شده مخاطب را به وسط معرکه میبرد و زخم بر روح و روانش میزند.
«پیرپسر» حکایت ظلم و استبداد و زورگوییهایی است که بزرگتر خانواده آن را در اختیار داشته و تا آنجا که میتواند میتازد و نابود میکند و کام میگیرد. «پیرپسر» حرف دل جوانهای ناکامی است که در آرزوی بدیهی ترینها در زندگی هستند و حکایت پدرنماهایی است که با داشتن پول زیادی که از راههای نادرست به چنگ آورده اند عیاشی میکنند و اطرافیان را زیر پایشان له.
«پیرپسر» از همه جا و همه چیز حرف برای گفتن دارد. از فسادی میگوید که جوامع را دچار خود کرده و انسانهای ضعیف را درمانده و سرخورده، به اوضاع آشفته جهان و زورگویانی اشاره می کند که سرنوشتی تلخ را برای دیگران رقم میزنند. براهنی در آخرین ساخته خود پدری را نماد ظلم قرار داده و پسرانش را جامعه ای فرض کرده که ناچار به فرمانبرداری از دیکتاتور خانه شان هستند در مقابل پدری ضعیف را در دو نمای کوتاه به نمایش میگذارد که به اندازه حضور کوتاهش در فیلم، حضوری الکن و بی خاصیت در زندگی دخترش داشته و پریشانی و آوارگی او را باعث شده است.
فیلم «پیرپسر» مرز نمیشناسد و فراتر از زمان و مکان حرکت کرده و از انسان موجودی به تصویر میکشد که تماشاگرش را شگفت زده میکند.
سوالی که بعد از تماشای این فیلم در ذهن بیننده بهوجود می آید این است که چرا این فیلم باید توقیف شود و پس از سه سال تنها یک سانس به نمایش درآید؟ چرا تماشای یک فیلم ایرانی برای مخاطب ایرانی باید ممنوع شود؟ چرا با اکران عمومی چنین فیلمهایی از آشنایی مخاطب سینما با اصل این هنر و قابلیتهای فیلمسازانی که دغدغهمندند جلوگیری میشود؟ چرا در طول سال با نمایش فیلمهای سخیف، مشتی مزخرفات و مهملات به خورد دوست داران سینما داده میشود تا سلیقه مخاطب به پایینترین سطح خود برسد؟ فیلمی که اینچنین منسجم و تاثیرگذار است و جز بیان حقیقت و نشان دادن واقعیت موجود ادعایی ندارد حیف است که در پستوها خاک بخورد و لذت تماشایش از دست برود. همچنان امیدواریم که نه تنها پاسخی قابل قبول به این پرسشها داده شود بلکه فراتر رفته و به چنین آثاری فرصتی داده شود تا همگان از آن بهرهمند شوند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- جایزه برای فیلمی با بازی حاتمی و بهداد؛ «پیر پسر» بهترین فیلم جشنواره لندنبریز شد
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- تبریک کانون کارگردانان سینما برای موفقیت «پیرپسر» در جشنواره روتردام
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- اکتای براهنی: «پیرپسر» به جشنواره فجر نرسید
- آغاز فیلمبرداری فیلم «پیر پسر»
- حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» بازی میکنند
- تحلیل قابل تاملی از اکتای براهنی درباره جنایتهای پدر و مادر بابک خرمدین
- تصویربرداری سریال «باخانمان» به پایان رسید
- آریا عظیمینژاد موسیقی سریال «باخانمان» را میسازد
- پوستر رسمی فیلم «خط فرضی» در آستانه نمایش در فستیوال تورنتو منتشر شد
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست