سینماسینما، دکتر ارسیا تقوا*
روزی نیست که حسب کارم پرسشی درباره تتلو نشنوم. والدینی نگرانند فرزندشان دنبالهرو تتلو باشد و از او الگوی بد بگیرد یا اینکه مبادا تحت تاثیر او قُبح اعتیاد برایشان بریزد وگاهی هم میپرسند چرا این تتلو را این قدر گُنده میکنند!
فارغ از هر دید و نظری که درباره تتلو داشته باشیم نمیتوان کتمان کرد که از اقبالی فراتر از بسیاری سلبریتیهای همتراز دیگر برای دیدهشدن، برخوردار است. هر حرف و هتاکیش در مقیاسی وسیع شنیده میشود. با این که در مقابل گستاخیها و پردهدریهایش بسیاری جبهه گرفته و سعی میکنند تحقیرش کنند یا او را نادیده بگیرند بازطیف گستردهای از جوانان مشتاقانه او را دنبال میکنند. با کارها، فحاشیها، روابط غیراخلاقی، مصرف مواد مخدرش دیگر مرز عرف و حرمتی نمانده که رد نکرده باشد، بزرگ و کوچکی نیست که از گستاخیهای او در امان باشد، توهینهای او به شجریان را به یاد بیاورید؛ اما اینها تاثیری در اعتقاد راسخ مخاطبینش نداشته و هر حرف و پیام و خبر او از طرف حواریونش با علاقه پیگیری میشود. برخی پستها و پیامهای او به حدی غریب و تکاندهنده است که خیال میکنی به سرعت تکذیب خواهد کرد و نمیکند.
در زمانهای که تزویر سکه رایجِ زمانه است و هر کسی میکوشد در این بازی فریب با پردهپوشی و دروغ ظاهر خود را منزهتر از دیگران نشان دهد، حکایت پردهدریهای پیدرپی و عریانِ تتلو شگفتآور است. چه خوشمان بیاید چه نه تتلو نه تنها آینهای از زمانه که طلیعهی تبلورِ گونهای از فرهنگ ما پارسیان دارد میشود؛ بله میفهمم تصورش هم سخت است باورش که دیگر سختتر!
تتلو هرچه هست تصویر کاملی از یکدستی و یکرنگی به دیگران نشان میدهد؛ هر جور بخواهد زندگی میکند، هر حرف نگفتنی را وسط اجراها و ویدیوهایش میگوید، هرشکلی بخواهد روی بدنش خالکوبی میکند، هر فازی بخواهد میگیرد، هرفسق و فجوری که فکرش را بکنید انجام میدهد.
و طرفدارانش معتقدند در عوض او مجیزگو نیست، ظاهر و باطنش یکی است، یک دست و یکرنگ است! و قبول کنیم که این خصوصیت در دنیای پر از گمان و بدبینی امروز در عین عجیب بودن کیمیاست.
ولی چگونه است در زمانهای که دورویی و نان بهنرخ روز خوردن فضیلت است رفتار بیپروا و حسابنشدهی تتلو هم طرفدار دارد. شاید به این دلیل که آن چه از دورویی در خودمان و اطرافمان هست و با آن زندگی میکنیم اما از ته دل از آن بیزاریم را برای تتلو در قالبی از سادگی و بیپروایی میپسندیم.
هرچند برخی معتقدند او هم اهل ریا است و اگر کاندیدای ریاست جمهوری منتخبش رای میآورد ادامه داستانش به گونهای دیگر رقم میخورد، ولی باز معتقدم تتلو در اجراها و نحوه رفتار عمدهی توجه خود را از این میگیرد که خودِ خودش است. مجموعهای پرنقص اما کامل؛ انگار فیلم بازی نمیکند، چیزی برای پنهان کردن ندارد، به قول یکی از طرفدارانش قاطی است اما قاطی ندارد؛ خردورز نیست، خب نباشد! در عوض ماسک نمیزند؛ و این تصویری است که تتلیتیها از او دوست دارند، بسازند و به تماشایش بنشینند و با آن پردهای بیاندازند بر سر دورنگیهایی که منجلابش دورتادورمان را گرفته. شاید تباهی که در تتلو میبینیم از تیرگی خودمان کمتر باشد.
*روانپزشک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- واکنش صداوسیما، جواد خیابانی و تتلو به درگذشت جری لوییس/ طنز
- طنز بیقانون درباره حضور تتلو٬ نوابصفوی و بهنوش بختیاری در جشن خبرگزاری فارس
- رامبد جوان پیشنهاد دعوت از تتلو به «خندوانه» را چطور پاسخ داد؟
- حمله تند و تیز رضا داودنژاد به تتلو
- طائرپور: امیدوارم شجاعت روحانی ادامه داشته باشد/درخواست طائرپور درباره تتلو
- اظهارنظر جنجالی تتلو درباره حجاب مریم مقدس
- تتلو پس از آزادی: با همسر مهناز افشار در اوین دوست شدم
- وساطت برخی بزرگان ورزش و سینما برای آزادی تتلو
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






کاملا موافقم اون خوده خودشه و ما طرفداراش دقیقا واسه همینه که دنبالش میکنیم