محمد تقی زاده: چندی قبل یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی مصاحبه ای کرد و سینمای ایران را فاقد کاریزمای لازم برای تاثیرگذاری و سرگرمی سازی دانست و فضای سینمای ایران را به دور شدن و نرسیدن به اهداف نظام و منافع ملی کشور تشبیه و تبیین کرد . این سخنان مرد کهنه کار سینمای ایران بسیار به مذاق جریان مقاب و تبیین فیلم نفس ساخته نرگس آبیار بپردازیم که با عنایت به مقدمه اولیه و البته در تضاد با ادعای فرد مذکور فیلمی ایرانی و بومی و در راستای منافع ملی و وطنی است.
نفس در سال گذشته به دلیل تاخیری که در اکران داشت نتوانست به اسکار برسد و البته اگر هم می رسید رقیب قدر و قدرتمندی چون فروشنده را داشت که بعید بود بتواند از سد آن بگذرد، اما امسال با توجه به نمایش آن در سینماها و برخورداری از شرایط اسکار یکی از بهترین گزینه ها برای معرفی اسکار از طرف ایران به حساب می آید.
نفس فیلمی است که می تواند نمایانگر سیر تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران باشد و در اثنای داستانی کودکانه و پرجزییات ، شرح ماوقع آنچه بر مردم مظلوم این سرزمین در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی گذشته را بیان کند. فارغ از نگاه ایدئولوژیک و همراهی با گفتمان رایج نظام ، یکی از مهم ترین وقایع صد ساله اخیر تاریخ معاصر جهان انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و جنگ تحمیلی ایران و عراق که در اواخر فیلم اشاره ای به آن شده ، از دیگر اتفاقاتی است که توجه جهانیان را به مقاومت و شجاعت و همدلی مردم ایران جلب کرد و هنوز هم با وجود کلیشه شدن برخی وقایع و نگا ه های تکراری به جبهه و جنگ ، فیلم هایی که با رویکرد نو و خلاقانه ساخته می شوند مورد توجه منتقدین و مردم قرار میگیرند( نمونه بارزش دو فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز از حسین مهدویان و ویلایی ها ساخته منیر قیدی است.)
نفس به جز تبیین و تشریح دو اتفاق بسیار مهم سیاسی و اجتماعی در خاک ایران که بسیار جذاب و هنرمندانه انجام شده و رنگ و بوی شعاری و کلیشه ای به خود نگرفته است ، در بیان روایت و لحن سینمایی و داستانگویی اش نیز بسیار آوانگارد و پیش رو است . داستان زندگی و حال و هوای دختری ۸ ،۹ ساله و سیر اتفاقات ریز و درشتی که او در طی ایرن دوران با آنها روبرو می شود با بیانی شیرین و در کنار فانتزی ها و رویاهایش به تصویر کشیده شده است تا نفس یکی از بهترین فیلم های اقتباسی سینمای ایران عنوان شود که در آن فیلمساز با بهره گیری از درکی عمیق از کاراکترها و زندگی شان و اعتقادی سازنده به تاریخ کشورش آن را نگشاته و به تصویر در آورده است.
دیگر مزیت قابل اعتنا و کم نظیر در نفس که سبب شده فیلم در بیست وشش جشنواره شرکت کند و چهار جایزه نصیب سازندگانش کند شاید فضا و داستان بومی و محلی است که تماشگر آن طرف آبی تمایل به دیدن و تجربه کردنش را دارد. فیلم های به نمایش در آمده از سینمای ایران اغلب فیلم های تلخ و تاریکی بودند که بازتاب شرایط سخت اقتصادی و سیاسی (و در دوره های جدیدتر تحریم ها) بودند ، در حالیکه نفس صادقانه و صمیمانه داستان دخترکی را در یکی از روستاهای ایران روایت می کند که با وجود همه کمبودها و کسری ها دست از تلاش و سخت کوشی اش بر نمی دارد و هوش و استعداد خدادای اش مهمترین یار و یاور برای نایل شدن به اهدافش به نظر می رسد.
سینمای ملی مهمترین ویژگی اش بازتاب رفتار و فرهنگ مردم ایران و حفظ و حراست از منافع ملی کشور است ، نفس توانسته به این مهم نایل گردد و از این نظر یکی از مهم ترین فاکتورها برای معرفی را دارا می باشد ، البته از نظرپخش جهانی و تهیه کننده نفس در مقایسه با بقیه آثار معرفی شده به اسکار خارجی زبان شاید ضعیف تر باشد و از این رو شانس موفقیت اش را کمتر کند ولی حداقل می تواند نماینده ای مناسب و موثر برای سینمای ایران باشد که هم استانداردهای سینمایی و هنری در آن بشدت رعایت شده است و هم تونسته بازتابی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین کهن باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور