محمد تقی زاده: چندی قبل یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی مصاحبه ای کرد و سینمای ایران را فاقد کاریزمای لازم برای تاثیرگذاری و سرگرمی سازی دانست و فضای سینمای ایران را به دور شدن و نرسیدن به اهداف نظام و منافع ملی کشور تشبیه و تبیین کرد . این سخنان مرد کهنه کار سینمای ایران بسیار به مذاق جریان مقاب و تبیین فیلم نفس ساخته نرگس آبیار بپردازیم که با عنایت به مقدمه اولیه و البته در تضاد با ادعای فرد مذکور فیلمی ایرانی و بومی و در راستای منافع ملی و وطنی است.
نفس در سال گذشته به دلیل تاخیری که در اکران داشت نتوانست به اسکار برسد و البته اگر هم می رسید رقیب قدر و قدرتمندی چون فروشنده را داشت که بعید بود بتواند از سد آن بگذرد، اما امسال با توجه به نمایش آن در سینماها و برخورداری از شرایط اسکار یکی از بهترین گزینه ها برای معرفی اسکار از طرف ایران به حساب می آید.
نفس فیلمی است که می تواند نمایانگر سیر تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران باشد و در اثنای داستانی کودکانه و پرجزییات ، شرح ماوقع آنچه بر مردم مظلوم این سرزمین در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی گذشته را بیان کند. فارغ از نگاه ایدئولوژیک و همراهی با گفتمان رایج نظام ، یکی از مهم ترین وقایع صد ساله اخیر تاریخ معاصر جهان انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و جنگ تحمیلی ایران و عراق که در اواخر فیلم اشاره ای به آن شده ، از دیگر اتفاقاتی است که توجه جهانیان را به مقاومت و شجاعت و همدلی مردم ایران جلب کرد و هنوز هم با وجود کلیشه شدن برخی وقایع و نگا ه های تکراری به جبهه و جنگ ، فیلم هایی که با رویکرد نو و خلاقانه ساخته می شوند مورد توجه منتقدین و مردم قرار میگیرند( نمونه بارزش دو فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز از حسین مهدویان و ویلایی ها ساخته منیر قیدی است.)
نفس به جز تبیین و تشریح دو اتفاق بسیار مهم سیاسی و اجتماعی در خاک ایران که بسیار جذاب و هنرمندانه انجام شده و رنگ و بوی شعاری و کلیشه ای به خود نگرفته است ، در بیان روایت و لحن سینمایی و داستانگویی اش نیز بسیار آوانگارد و پیش رو است . داستان زندگی و حال و هوای دختری ۸ ،۹ ساله و سیر اتفاقات ریز و درشتی که او در طی ایرن دوران با آنها روبرو می شود با بیانی شیرین و در کنار فانتزی ها و رویاهایش به تصویر کشیده شده است تا نفس یکی از بهترین فیلم های اقتباسی سینمای ایران عنوان شود که در آن فیلمساز با بهره گیری از درکی عمیق از کاراکترها و زندگی شان و اعتقادی سازنده به تاریخ کشورش آن را نگشاته و به تصویر در آورده است.
دیگر مزیت قابل اعتنا و کم نظیر در نفس که سبب شده فیلم در بیست وشش جشنواره شرکت کند و چهار جایزه نصیب سازندگانش کند شاید فضا و داستان بومی و محلی است که تماشگر آن طرف آبی تمایل به دیدن و تجربه کردنش را دارد. فیلم های به نمایش در آمده از سینمای ایران اغلب فیلم های تلخ و تاریکی بودند که بازتاب شرایط سخت اقتصادی و سیاسی (و در دوره های جدیدتر تحریم ها) بودند ، در حالیکه نفس صادقانه و صمیمانه داستان دخترکی را در یکی از روستاهای ایران روایت می کند که با وجود همه کمبودها و کسری ها دست از تلاش و سخت کوشی اش بر نمی دارد و هوش و استعداد خدادای اش مهمترین یار و یاور برای نایل شدن به اهدافش به نظر می رسد.
سینمای ملی مهمترین ویژگی اش بازتاب رفتار و فرهنگ مردم ایران و حفظ و حراست از منافع ملی کشور است ، نفس توانسته به این مهم نایل گردد و از این نظر یکی از مهم ترین فاکتورها برای معرفی را دارا می باشد ، البته از نظرپخش جهانی و تهیه کننده نفس در مقایسه با بقیه آثار معرفی شده به اسکار خارجی زبان شاید ضعیف تر باشد و از این رو شانس موفقیت اش را کمتر کند ولی حداقل می تواند نماینده ای مناسب و موثر برای سینمای ایران باشد که هم استانداردهای سینمایی و هنری در آن بشدت رعایت شده است و هم تونسته بازتابی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین کهن باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید