جایی زندگی میکنیم که در آن ما را به سمت فهم واژگونهی معنای مفاهیم و کلمات هل میدهند. به سمت جابهجایی اولویتها و شرمگین بودن از مطالبهی آنچه جزو حقوق طبیعی انسانهاست. حقوق بدیهی را جرمانگاری میکنند و از کنار جرایم بسیار سنگین، آرام میگذرند.
چرا اولویتهای قانونی، شرعی، عرفی و اخلاقی تا این حد جابهجا شده؟ چرا بزرگترین جرایم که در همهی دنیا مجازاتهای سنگین دارد، قبحشان در این سرزمین تا این حد ریخته؟ چرا برای جرایم بسیار کوچک، بهسرعت تصمیم گیری میشود و حکم صادر میشود ولی برای دادرسی ابَر جنایتها سالها زمان لازم است و آخرش هم معلوم نیست چه میشود؟
چرا دوربینهای تیزبین، موهای خانمها را از پشت شیشهی اتومبیل مثل عقاب میبیند ولی هزاران دزدی و کیف قاپی و جنایت فاحش و علنی را نمیبیند؟
چگونه است که اگر فیلمی مثل «کیک محبوب من» ساخته شود که -فارغ از ارزشهای هنری و سینمایی- بخشی از حقیقتِ زندگی آدمهای اینجایی را نمایش دهد مبتذل دانسته میشود و سازندگانش فراخوانده میشوند؟ اگر زندگی روزمرهی مردم معمولی، سالهاست دوگانه شده و درون و بیرون زندگیشان متفاوت است، به فیلمساز چه مربوط؟
آقایان زعمای قوم! برای کشف ریشههای این پدیده و سایر پدیدههای آسیبزای موجود در مملکت، به عملکرد خودتان نگاهی کنید. اگر میزان مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در این کشور به حداکثر رسیده و دسترسی به آنها آسان شده، مشکل مردم است؟ اگر مشکلات اقتصادی و جنسی و روانی مردم اوج گرفته، تقصیر مردم است؟ اگر سطح امنیت روانی مردم به حداقل رسیده، تقصیر خودشان است؟ پس شما که بر مسند نشستهاید چه میکنید؟ وظیفهی شما چیست؟ مگر همهتان وزیر و وکیل و رییس جمهور و اینها نیستید؟ پس چرا هیچ چیز سرجای خودش نیست؟ پس چرا همه از همه چیز ناراضیاند، حتی خودتان؟ چرا اوضاع همهچیز، اینقدر ویران و مبتذل شده است؟
اصلا از کی معنای ابتذال عوض شده؟ اگر فیلمی خالی از اندیشه باشد، قبح عمل خیانت را بریزد و انواع شوخیهای جنسی را که در تمام دنیا محدودیت سنی دارد، آزادانه به خوردِ بچههای مردم دهد، نه تنها کاری به کارش نداریم، حمایتش هم میکنیم و سازندگانش را بر صدر مینشانیم ولی تا کسی فیلمی بسازد که حقیقت زندگی مردم را نشان بدهد، از عشق بگوید، از تنهایی آدمها، از عواطف و احساسات انسانی، اگر شما خوشتان نیاید، پروندهسازی و اتهام و احضار و دادگاه؟ چرا آنها که با همین سینما و تلویزیون دارند انواع زباله را در ذهن آدمها و جوانان و کودکان میریزند هرگز مورد سوال قرار نمیگیرند؟ چرا یک سری فیلمساز مستقل و صاحب فکر، دائم باید با هول و هراس و نگرانی و با درنظر گرفتن احتمال احضار و گرفتاری کار کنند؟
آقایان مسئول! فیلمی ساخته شده که در خلال داستانش، علاوه بر خلق شخصیتهایی آشنا و واقعی و نزدیک شدن به حقیقتِ زندگیِ بخشی از یک طبقه اجتماعی، به آسیبهایی هم اشاره میکند که توجه به آنها از سوی کسانی که مصدر امورند، ضروری است، آن وقت بیتوجه به باطن اثر، به سازندگانش، اتهام ترویج فساد میزنید؟ کدام ترویجِ فساد؟ ترویجِ کدام فساد؟ اگر برایتان مهم است، فساد و فحشا را در جاهای دیگر، جاهای نزدیکِ دیگر میتوانید بسیار آشکار و با جلوهگری علنی پیدا کنید. خودتان هم میدانید.
راستی! آیا سریالهایی مثل ۲۴ و خانه پوشالی و بلک لیست را دیدهاید؟ میدانید اینها را چه کسی با دخترش میدید و دوست داشت و دنبال میکرد؟ شماها نمیخواهید استانداردهای دوگانه و چندگانهتان را رها کنید؟ نمیخواهید ببینید دنیای امروز چطوری است؟ نمیخواهید باور کنید دنیای جدید چه مقتضیاتی دارد؟ نمیخواهید درک کنید که در دنیای جدید نمیشود چیزی را توقیف کرد، محدود کرد، ممنوع کرد، فیلتر کرد؟ بالاخره درک میکنید. حتی اگر دیر. مگر نه؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- یک یادداشت در هفت پرده
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود






