سینماسینما، سید حسام فروزان
شاید هنوز زود باشد که بخواهیم راجع به فیلمهای اسکاری امسال حرف بزنیم اما مشتاقان سینما معمولاً دیر و زود نمیشناسند و همیشه دوست دارند از فیلمهای آینده خبر داشته باشند. تاخیر در اجرای نود و سومین مراسم اسکار باعث شد با اسکار سال ۲۰۲۲ فاصله کمتری داشته باشیم. اگر همهچیز خوب پیش رود و همهگیری کرونا مشکلی ایجاد نکند قرار است اسکار نود و چهارم در تاریخ ۲۷ فوریه سال ۲۰۲۲ برگزار شود. بسیاری از فیلمهای دیده نشده از سال قبل هم کماکان در صف اکران جهانی هستند. معمولاً روند اکران جهانی خیلی چیزها را تعیین میکند و گاهی برخی فیلمهایی که فکرش را نمیکردیم پس از نمایش عمومی مورد توجه ویژه اعضای آکادمی قرار میگیرند. از تغییرات اسکار این را میدانیم که تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ده تا افزایش یافته است. و اینکه وضعیت پلتفرمهای استریم و پخش آنلاین هنوز چندان روشن نیست. برخی از منابع سینمایی مانند «ایندی وایر» و یا «امپایر» سعی کردهاند به فیلمهایی بپردازند که از بختهای مسلم اسکار ۲۰۲۲ هستند. حدود ۲۵ فیلم معرفی شدهاند که در اینجا به برخی از آنها میپردازیم.
قهرمان
حالا دیگر هر فیلم تازهای از اصغر فرهادی برای ما اتفاقی تازه است و کنجکاویهای بسیار برمیانگیزد. باید ببینیم راوی درامهای شگفتانگیز طبقه متوسط این بار به سراغ چه داستانی رفته و چه آسی رو میکند. فرهادی معمولاً چیز زیادی از فضا و داستان فیلم لو نمیدهد تا تماشاگر تا لحظه نمایش فیلم پیشزمینهای نداشته باشد. یک مجله انگلیسی اخیراً نام فرهادی را جزو فیلمسازانی آورده بود که فیلم بد نمیسازند و آثارشان به قله موفقیت و تاثیرگذاری رسیده است. نشریه ورایتی نیز در پیشبینی خود «قهرمان» را بخت مسلم اسکار بهترین فیلم بینالمللی دانسته است. ظاهراً اولین نمایش فیلم در جشنواره کن خواهد بود. قهرمان با وقفهای چند ماهه به دلیل کرونا، در شیراز فیلمبرداری شده است و امیر جدیدی، محسن تنابنده و رعنا آزادیور از بازیگران اصلی آن هستند. شرکت آمازون حق پخش جهانی آن را خریده است و قرار است برای فروش بینالمللی نسخه انگلیسی فیلمنامه نیز در اختیار تماشاگران قرار بگیرد. برخی از تحلیلگران فیلمنامه آنرا نیز از بختهای کسب جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال دانستهاند. باید منتظر بود و دید. جعبه پاندورای این نابغه درامنویسی همیشه چیزهایی برای شگفتی دارد.
خاندان گوچی
ریدلی اسکات فیلمسازی عجیب است؛ در واقع یکی از آن استادان بلامنازع که میتوانیم انتظار هر فیلمی را از او داشته باشیم. عجیب است که اسکات با فیلمهای خوبی که ساخته است و با وجود چهار بار نامزدی اسکار هنوز این جایزه نصیبش نشده است. امسال استاد علاوه بر خاندان گوچی، فیلم آخرین دوئل را هم ساخته است و به نظر میرسد وقتش است آکادمی حسابی او را تحویل بگیرد. خاندان گوچی در پاییز اکران خواهد شد و احتمالاً از فیلمهای جنجالی و بحثبرانگیز سال خواهد بود. داستان ترور مائوریتزو گوچی، از سران مافیای معروفترین خاندان ایتالیا. لیدیگاگا نقش پاتریزیا همسر گوچی را بازی میکند. آل پاچینو و جرد لتو هم در فیلم بازی دارند و احتمالاً چند نامزدی اسکار بازیگری هم از این فیلم ببینیم.
گزارش فرانسوی
وس اندرسون هم از آن دست فیلمسازانی است که آدم دوست دارد هر سال فیلمی از او ببیند. حالا سه سال پس از انیمیشن حیرتانگیز «جزیره سگها» با گزارش فرانسوی به میدان آمده است. آخرین فیلم بلند او، «هتل بزرگ بوداپست» نامزد ۹ اسکار شده بود. فرانسیس مکدورمند، بیل مورای و جفری رایت در این فیلم بازی میکنند و داستان آن از ماجرای واقعی روزنامهنگاران نیویورکر گرفته شده است. داستان درباره گزارشگران مجلهای اروپایی است که تصمیم میگیرند نسبت به حوادثی مانند شورشهای دانشجویی و گروگانگیری واکنش نشان دهند و پروندههای ویژهای منتشر کنند. اولین نمایش فیلم در جشنواره کن خواهد بود.
دست خدا
پائولو سورنتینو در سال ۲۰۱۳ با فیلم «زیبایی بزرگ» برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد و حالا هر فیلمی از او کنجکاویبرانگیز است. فیلم با حمایت نتفلیکس ساخته شده است که در سالهای اخیر فیلمسازان مستقل از کشورهای غیرانگلیسی را زیر پر و بال خود میگیرد. طبیعی است که عنوان «دستِ خدا» فوراً آدم را یاد دیهگو مارادونا، اسطوره فوتبال جهان بیندازد. اتفاقاً فیلم در ناپل فیلمبرداری شده و از خاطرات نوجوانی سورنتینو گرفته شده و تاثیری که مارادونا روی شخصیت فیلمساز گذاشته است. سورنتینو که از طرفداران پر و پا قرص مارادونا بوده، برای دیدن یکی از بازیهای او قید سفر را میزند و همراه خانوادهاش نمیرود. این سفر باعث مرگ اعضای خانوادهاش میشود و تنها پائولو جان سالم به در میبرد. در ابتدا وکیل مارادونا نسبت به استفاده از عنوان «دست خدا» اعتراض کرد اما بالاخره قضیه فیصله پیدا کرد.
شمارنده کارت
پل شریدر فیلمنامهنویس «راننده تاکسی» یکی از فیلمهای مستقل و کنجکاویبرانگیز سال را کارگردانی کرده است. شریدر در فیلمهای «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» هم همکاری غبطهبرانگیزی با مارتین اسکورسیزی داشت و در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «اولین اصلاحشده» برنده اسکار فیلمنامه اورژینال شد. فیلمبرداری در دوران قرنطینه کامل کرونایی بطور کامل متوقف شد اما بالاخره شریدر توانست فیلمش را تمام کند. جالب اینجاست که این بار اسکورسیزی به کمک شریدر آمده و برای صحنههای پایانی فیلم به او مشورت داده. اسکار آیزاک، تای شریدان و ویلم دفو در فیلم بازی دارند و فیلم به ماجرای قمارباز حرفهای میپردازد که راهنمای مرد جوانی میشود تا باهم از دشمنی مشترک انتقام بگیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پائولو سورنتینو دوباره در ناپل فیلم میسازد/ تجلیل از شهر زادگاه
- ورنر هرتزوگ به «قهرمان» اصغر فرهادی جایزه میدهد
- گفتگوی سایت جشنواره کن با اصغر فرهادی/ من عاشق داستانم تا سینما
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- معرفی برندگان جوایز دیوید دیدوناتلو ایتالیا/ «دست خدا» بهترین فیلم شد
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- تقویت بستر خانواده از منظری دیگر/ یادداشت روناک جعفری بر فیلمهای اسکار
- تهیهکننده «قهرمان»: به فرهادی اعتماد مطلق دارم/ جز نقطه شروع، فرهادی خالق داستان است
- بیانیه وکیل اصغر فرهادی درباره پرونده حقوقی فیلم «قهرمان»/ برای دو مورد از سه شکایت، قرار منع تعقیب صادر شد
- سینماسینما/ هالیوود ریپورتر خبر داد؛ تبرئه آزاده مسیحزاده از اتهام افترا
- «قهرمان»؛ چهرهی بخش آسیبپذیر و تنهای ما/ نگاه روانکاوانه به آخرین فیلم فرهادی
- یک تصمیم عجیب؛ مهمانان اسکار، نیازی به ارائه گواهی واکسیناسیون کووید ندارند
- فرهنگ و رسانه/ نگاهی به فیلم «قهرمان»
- چگونه پائولو سورنتینو در شخصیترین فیلمش با بزرگترین تراژدی زندگیاش مواجه شد/ نوشتهای از اریک کوهن درباره «دست خدا»
- گمانهزنی درباره بهترین فیلم بینالمللی اسکار/ شانس بالای آسیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه