سینماسینما، مهگان فرهنگ؛
کاترین آن بیگلو، کارگردان برجسته سینما، در ۲۷ نوامبر ۱۹۵۱ در سان کارلوس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا متولد شد. او تحصیلات خود را در موسسه هنر سانفرانسیسکو آغاز کرد و سپس به مدرسه نقاشی و مجسمهسازی ویتنی در نیویورک رفت. بیگلو برای ادامه تحصیلات در زمینه فیلمسازی به دانشگاه کلمبیا رفت، جایی که مهارتهای خود را در این حوزه پرورش داد. او از ۱۹۸۹–۱۹۹۱همسر جیمز کامرونکارگردان و تهیه کننده بود.
بیگلو، الهامبخش زنان در سراسر جهان، بهویژه در دنیای سینما، از ریشههای فروتنانهای برخاست. بیگلو کار خود را با یک فیلم کوتاه ۲۰ دقیقهای به نام راهاندازی آغاز کرد که ظاهراً از بازیگرانش خواسته بود که در فیلم که در حال مبارزه بودند، به طور واقعی به یکدیگر ضربه بزنند تا به فیلم که تمام شب فیلمبرداری شده بود، اصالت بیفزاید. اولین فیلم بلند او با بازی ویلم دفو، بیعشق (The Loveless)، با همکاری مونتی مونتگومری در ۱۹۸۲ ساخته شد. او با فیلم اکشن ۱۹۹۱ به نام نقطه شکست (Point Break) به موفقیت رسید و خود را به عنوان یک کارگردان بصری برجسته معرفی کرد، زیرا او در ژانر اکشن دست به نوآوری زد، کلیشهها را شکست و به سیاستهای جنسیت و قدرت پرداخت.
از دیگر فیلمهای او میتوان به تاریکی نزدیک (۱۹۸۷)، فولاد آبی (۱۹۸۹)، نقطه شکست (۱۹۹۱)، روزهای عجیب و غریب (۱۹۹۵)، وزن آب (۲۰۰۰)، کی-۱۹: ویدومیکر (۲۰۰۲)، مهلکه (۲۰۰۸)، سی دقیقه پس از نیمهشب (۲۰۱۲) و دیترویت (۲۰۱۷) اشاره کرد.
بیگلو در هشتاد و دومین دوره جوایز اسکار، جایزه بهترین کارگردان سال را برای فیلم قفسه درد از آن خود کرد. او نخستین زنی است که در تاریخ آکادمی برنده «اسکار بهترین کارگردانی» شده است. قفسه درد با به دست آوردن ۶ جایزه، از جمله «جایزه اسکار بهترین فیلم»، موفقترین فیلم هشتاد و دومین مراسم اعطای جوایز اسکار بود. فیلم داستان چند سرباز آمریکایی به فرماندهی گروهبان اول، ویلیام جیمز (با بازی جرمی رنر) را روایت میکند که در خاک عراق مأمور خنثی کردن بمبهای جادهای هستند. فیلم در جوایز بفتا نیز جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.
کاترین بیگلو از افزودن تصاویر بصری خاص لذت میبرد. عشق او به محیطهای پیچیده فیلمبرداری، نماهای دیدگاه (POV) و نماهای دوربین دستی به راحتی در فیلمشناسی او دیده میشود. داستانهای او تلخ و نفسگیر هستند و توانایی شکستن تصورات پیشپنداشته شده را دارند.
کاترین بیگلو با آثار خود نشان داده که در ژانرهای مختلف از فیلمهای اکشن تا درامهای تاریخی توانمند است و توانسته است جوایز و تحسینهای بسیاری از منتقدان و همکارانش کسب کند. او یکی از پیشگامان زن در عرصه کارگردانی سینمای جهان است و همچنان به خلق آثار تاثیرگذار ادامه میدهد.
دبادریتا سور در مجله اینترنتی Far Out به نقل از کاترین بیگلو مینویسد:
اگر مقاومت خاصی در برابر زنان برای ساخت فیلم وجود دارد، من فقط ترجیح میدهم آن را بهعنوان یک مانع نادیده بگیرم به دو دلیل: من نمیتوانم جنسیتم را تغییر دهم و از ساخت فیلم دست نمیکشم.
او در لحظهای مهم در طول هشتاد و دومین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۰۹، در سخنرانی فروتنانه و تا حدودی مضطرب خود، از همه کسانی که به او کمک کردند تا به این نقطه برسد تشکر کرد.
زنان کارگردان قدرتمند نقشهای کلیدی و تحولی در دنیای سینما و فرهنگ امروز ایفا کردهاند، که مهمترین آنها شکستن کلیشهها و مرزهاست. به عنوان مثال، ورود به برخی از حوزههای سینمایی که همیشه مردانه بوده و ایجاد آثار برجسته در ژانرهایی که معمولاً به مردان نسبت داده میشود، مانند اکشن، جنایی و جنگ، به تغییر درک عمومی از توانمندیهای زنان در صنعت سینما کمک کردهاند. این کار به چالش کشیدن کلیشههای جنسیتی و ایجاد فضای بیشتری برای تنوع در روایتها و شخصیتها کمک کرده است.
نباید فراموش کرد که کاترین بیگلو یکی از همان کارگردانان پیشرو است و حتی میتوان گفت با توجه به تجربیات مختلفی که در ژانرهای مختلف داشته است، کلیشههای مرتبط با فیلمهای کارگردانی شده توسط زنان را میشکند.
- منابع :
- https://faroutmagazine.co.uk/how-kathryn-bigelow-changed-cinema-forever/
- https://www.theguardian.com/culture/2011/mar/08/kathryn-bigelow-100-women

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد