سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- اینکه ده کارگردان برتر تاریخ سینمای ایران، برای فیلمشان و اغلب در نقش اصلی، از یک بازیگر استفاده کنند، آن بازیگر طبعا و حتما، نخبه و نابغه است. از نقشآفرینی در فیلم مادر علی حاتمی گرفته تا نقش کارگردان در فیلم زیر درختان زیتون ساخته عباس کیارستمی، و به اینها اضافه کنید همکاری با داریوش مهرجویی در آقای هالو، محمد رضا اصلانی در شطرنج باد، رخشان بنی اعتماد در پول خارجی، ابراهیم گلستان در خشت و آینه، فرخ غفاری در شب قوزی، محسن مخملباف در ناصرالدین شاه آکتور سینما ،ناصر تقوایی در صادق کرده و … ده ها نقش ماندگار.
۲- در فیلم کیارستمی فرد مهربانی است و در مادر علی حاتمی، یک لپمن به معنای مطلق کلمه، در رگبار بهرام بیضایی یک مدیر اتو کشیده است و در پدر سالار یک دیکتاتور نامهربان. و همه اینها را یک نفر بازی کرده و این تنوع نقش، ستودنی است و بی نظیر. مگر بهتر از بیضایی و کیارستمی و مهرجویی و گلستان و تقوایی و … میان فیلمسازان تاریخ سینمای ایران داریم؟ پس یک نوع خصلت، یک نوع استعداد، یک فن بیان درجه یک و یک زبان بدن عالی می تواند از او بازیگر طلایی کارهای این فیلمسازان بسازد.
۳- در مدیومی دیگر او را ارزیابی کنیم. در سریال دایی جان ناپلئون ساخته ناصر تقوایی که به نظر خیلی از منتقدان، بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران است یا سریال پدرسالار که خیلی از مخاطبان عام، هنوز هم او را با آن شمایل می شناسد. جزئیات دو شخصیت با دو ظرفیت و پتانسیل مختلف با دو کارگردان از دو نسل و با دو نوع مدیریت در تلویزیون، بحث این یادداشت نیست ولی اینکه برای خودت تیپ بسازی و مدام از تیپ خارج شوی، برای خودت لمپن شوی و بعد تبدیل شوی به یک نظامی، نبوغ می خواهد که به زعم نگارنده، با استناد بر کارنامه کشاورز، میان هم نسلانش، فقط او این خاصیت را داشت.
۴- باید نوع هدایت متنوع بازیگری در کارگردانان مختلف را بدانید تا دریابید چگونه توانسته بود خود را با آنها و جهان بینی آنها انطباق دهد. جهان بینی ساده اما عمیق کیارستمی مثلا فرق می کند با نگاه فلسفی که مهرجویی دارد، یا نگاهی که بنی اعتماد در مقام یک جامعه شناس ظاهر می شود یا کسی مثل ناصر تقوایی که یک دانشگاه سینمایی است و استاد داستانگویی. کشاورز خود را با همه این فیلمسازان انطباق داده و این یکی از اصول مهم بازیگری است، اینکه خودتان را دست کارگردان بسپارید.
۵- حالا محمد علی کشاورز را با این کارنامه شورانگیز و بی نظیر و پرافتخار از دست داده ایم. و پیام های تسلیت پشت سرهم! اما به گواه یکی دوباری که با او برخورد داشتم، مهربانی بی نظیری هم داشت و به استناد کارنامه بی حاشیه اش، می توان او را یک الگو برای انسان بودن، شریف بودن و معتبر بودن هم دانست و چه حیف که تازه به دوران رسیده های این روزها که خود را بازیگر می نامند، به فکر افزایش فالوئر در اینستاگرام هستند، در حالیکه، یک ساعت مصاحبت و هم نشینی در کنار کشاورزها و علی نصیریان ها و … یک مستر کلاس بازیگری است و باید یاد بگیرند که تاریخ و زمان قضاوت خواهد کرد که چه هنرمندی بودید و هستید، نه اینستاگرام و دستمزدهای چند میلیاردی و … امثال محمدعلی کشاورزهایی که زنده هستند را بیشتر دریابیم. یادش مانا و گوارا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





