سینماسینما، کیوان کثیریان
آقای انتظامی رییس محترم سازمان سینمایی
میخواهم نظر شما را به چند نکته جلب کنم:
اول: جواد شمقدری در سریال روزهای ابدی که از تلویزیون -که طبعا محدودیتهای بسیار سختتری به لحاظ پوشش نسبت به سینما دارد- پخش میشود، برخی زنان پیش از انقلاب را به کرات با کلاهگیس نشان داده و با این تمهید از دام حجاب غیرواقعی برای برخی زنان و همچنین زنان خارجی گریخته است.
دوم: پسر آقای شمقدری که معمولا به ساخت مستندهایی با موضوع جنسی علاقهمند است یک توئیت زده و به این تمهید پدرش نازیده است. او این اقدام را به نقل قولی که از امام میگویند، نسبت داده و نوشته: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون میدادند، حتی در خانه. همون موقع مساله رو با امام مطرح میکنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاهگیس استفاده کنین. حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده میکنن. نظرتون راجع به این کار چیه؟»
سوم: آقای کیانوش عیاری سه سال پیش فیلم کاناپه را ساختهاند که فیلم خوبی هم هست و احتمالا شما بخشهایی از آن را دیده باشید. در این فیلم برای واقعی شدن صحنههای داخل خانه برای فرزندان و همسر مرد خانواده از کلاهگیس استفاده شده؛ آن هم به شکلی که بشود کلاهگیس بودنش را فهمید، چون طبیعی نیست که زن و دختران یک مرد جلوی پدر یا شوهرشان در خلوت خانه، حجاب کنند. آن فیلم توقیف شده و توقیف مانده است.
چهارم: به گفتهای از خودتان توجه کنید: «حسین انتظامی شفافیت را پیشبینیپذیری دانست و اظهار کرد: کسی که هر کدام از شیوهنامههای نظارتی یا حمایتی را میخواند باید بتواند بدون مراجعه، واکنش ما را با احتمال بالا حدس بزند: اینکه با درخواست او موافقت میکنیم؟ و اگر مخالفت میکنیم اولا به استناد کدام مقرره بالادستی است؟ و ثانیا آیا با فرد دیگر در شرایط مشابه، عین همین رفتار را میکنیم یا تبعیض قائل میشویم؟» به «ثانیا»تان توجه مضاعف کنید. این مفهوم را در توئیتهایتان هم میشود دید.
پنجم: شما دکترای مدیریت دارید. گفتن این حرفها به شما زیره به کرمان بردن است. اما یک مدیر گاهی نیاز دارد لااقل یک نقطه مثبت برجسته در کارنامهاش داشته باشد که دوران او را با همان به یاد بیاورند. یک حرکت شجاعانه که در یادها بماند. اسلاف شما گاهی از این کارها کردهاند.
ششم: در دوره شما که شاخهای اینستاگرامی اجازه فیلمسازی دارند، لااقل کاری کنید که کیانوش عیاریها در محاق توقیف نمانند. بگذارید در دوره شما امثال کیانوش عیاری هم چیزی گیرشان بیاید.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما