سینماسینما، کیوان کثیریان
آقای انتظامی رییس محترم سازمان سینمایی
میخواهم نظر شما را به چند نکته جلب کنم:
اول: جواد شمقدری در سریال روزهای ابدی که از تلویزیون -که طبعا محدودیتهای بسیار سختتری به لحاظ پوشش نسبت به سینما دارد- پخش میشود، برخی زنان پیش از انقلاب را به کرات با کلاهگیس نشان داده و با این تمهید از دام حجاب غیرواقعی برای برخی زنان و همچنین زنان خارجی گریخته است.
دوم: پسر آقای شمقدری که معمولا به ساخت مستندهایی با موضوع جنسی علاقهمند است یک توئیت زده و به این تمهید پدرش نازیده است. او این اقدام را به نقل قولی که از امام میگویند، نسبت داده و نوشته: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون میدادند، حتی در خانه. همون موقع مساله رو با امام مطرح میکنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاهگیس استفاده کنین. حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده میکنن. نظرتون راجع به این کار چیه؟»
سوم: آقای کیانوش عیاری سه سال پیش فیلم کاناپه را ساختهاند که فیلم خوبی هم هست و احتمالا شما بخشهایی از آن را دیده باشید. در این فیلم برای واقعی شدن صحنههای داخل خانه برای فرزندان و همسر مرد خانواده از کلاهگیس استفاده شده؛ آن هم به شکلی که بشود کلاهگیس بودنش را فهمید، چون طبیعی نیست که زن و دختران یک مرد جلوی پدر یا شوهرشان در خلوت خانه، حجاب کنند. آن فیلم توقیف شده و توقیف مانده است.
چهارم: به گفتهای از خودتان توجه کنید: «حسین انتظامی شفافیت را پیشبینیپذیری دانست و اظهار کرد: کسی که هر کدام از شیوهنامههای نظارتی یا حمایتی را میخواند باید بتواند بدون مراجعه، واکنش ما را با احتمال بالا حدس بزند: اینکه با درخواست او موافقت میکنیم؟ و اگر مخالفت میکنیم اولا به استناد کدام مقرره بالادستی است؟ و ثانیا آیا با فرد دیگر در شرایط مشابه، عین همین رفتار را میکنیم یا تبعیض قائل میشویم؟» به «ثانیا»تان توجه مضاعف کنید. این مفهوم را در توئیتهایتان هم میشود دید.
پنجم: شما دکترای مدیریت دارید. گفتن این حرفها به شما زیره به کرمان بردن است. اما یک مدیر گاهی نیاز دارد لااقل یک نقطه مثبت برجسته در کارنامهاش داشته باشد که دوران او را با همان به یاد بیاورند. یک حرکت شجاعانه که در یادها بماند. اسلاف شما گاهی از این کارها کردهاند.
ششم: در دوره شما که شاخهای اینستاگرامی اجازه فیلمسازی دارند، لااقل کاری کنید که کیانوش عیاریها در محاق توقیف نمانند. بگذارید در دوره شما امثال کیانوش عیاری هم چیزی گیرشان بیاید.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





