سینماسینما،عدنان شاه طلایی
فیلم «کج پیله» قصه زنی است به نام سیما ثروتی که زیر سایه سالها بیاعتمادی و رنج از روابط گذشته، دل از جهان مردانه کنده و آرامش خود را در پوششی تازه جستجو میکند؛ پوششی مردانه با ریش و سبیلی که نه برای پنهان شدن، بلکه برای تجربه کردن دوباره جهان است. این انتخاب عجیب، مسیری طنزآلود و تلخ پیش پای او میگذارد؛ مسیری که هم ظاهر را به بازی میگیرد و هم قضاوتهای جامعه را؛ این مقدمه کوتاه مارا وارد دنیایی میکند که در آن زن بودن و مرد بودن، تنها برچسبهایی هستند روی پوستهای که هرلحظه قابل جابهجایی است.
آخرین بار فیلم «ستاره بازی» را از هاتف علیمردانى دیده بودیم؛ اثری جدی با موضوع مهاجرت ایرانیان، و با تصویر زندگی و غربت آنها، آن فیلم حس جدیت و واقعگرایی داشت. اینبار علیمردانی در «کج پیله» با قرار دادن یک زن در نقش همسر، هم دغدغههای هویت جنسی را دنبال میکند و هم با هوشمندی به جذب مخاطب بیشتر میاندیشد، بدون آنکه عمق موضوعاتش کاهش یابد.
فیلم روایت یک زن است که سالها از تجربههای تلخ و دلخوریهای انباشته شده رنج میبرد و روابط مردانه زندگیاش، اعتماد و احساس امنیت را از او گرفتهاند. زندگی سیما ثروتی در تکرار روزمرهای فرساینده مانده، تا زمانی که حادثهای ناگهانی ورق را بر میگرداند و او تصمیمی میگیرد که در نگاه اول عجیب، اما در بطن ماجرا کاملا انسانی است. او ظاهر یک مرد را اختیار میکند؛ ریش و سبیل لباس و رفتار مردانه و سکوتی که دیگران را به اشتباه میاندازد. همین تضاد ظاهری، اثر را به سمت طنزی لطیف و تلخ میکشاند؛ طنزی که هم لبخند میآفریند و هم زخمی قدیمی را از زیر پوست بالا میآورد. فیلمساز بدون شعار دادن و بدون ادعای مستقیم درباره هویت یا گرایش جنسی شخصیت، تجربهای دوگانه را پیش چشم تماشاگر میگذارد. زنی که هنوز زن است، اما جهان را از چشم یک مرد تجربه میکند. حرکت سیما در شهر، برخورد مردم، نگاههای رهگذرها و موقعیتهایی که قبلا تهدیدآمیز یا نابرابر بودند، اکنون رنگ تازهای میگیرند. همین تغییر زاویه دید، به مخاطب یادآوری میکند که ظاهر چقدر در شکلگیری قضاوتها نقش دارد و چطور یک تغییر ساده میتواند تمام روابط اجتماعی را دگرگون کند. الناز شاکردوست در نقش سیما با گریم مردانه. تنها شبیه مرد نمیشود؛ بلکه تضادهای درونی شخصیت را با نگاهها و حرکات کوتاهش آشکار میکند. در کنار او نعیمه نظام دوست نقش همسر او را در ظاهر ایفا میکند. حضوری آرام، انسانی و نرم که طنز فیلم را از افتادن به ورطه اغراق حفظ میکند.
از دیگر بازیگرانی که در این فیلم، نقشهای مکمل دارند میتوان به سروش صحت، نیما شعباننژاد، رامین ناصرنصیر، واله داودنژاد، یلدا عباسی، سعید نعمتی و فرنوش نیکاندیش اشاره کرد. آنها جهان اطراف سیما را کامل میکنند و هرکدام با واکنشهای طبیعیشان به ظاهر تازه سیما، آینهای از جامعه امروز را نمایان میسازند.
سیما ثروتی مرد میشود تا جهان را دوباره ببیند، اما وقتی چشمهایش را میبندد، هنوز همان زنی است که یک روز به خودش قول داده بود دیگر نترسد. فیلم بالحنی انسانی ما را در مسیری میان طنز و تلخی، میان زنانه و مردانه، میان ظاهر و باطن همراه میکند و در آخر از ما میخواهد با خودمان رو راست باشیم، ما چقدر با چشم و چقدر با دل قضاوت میکنیم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «اتاقک گلی»؛ تصویری از مقاومت خاموش در لبه تاریخ
- با تصویب شورای صنفی نمایش؛ «غریزه» بالاخره اکران میشود/ ۷ فیلم دیگر در راه سینماها
- صدور پروانه نمایش برای سه فیلم سینمایی
- «سلاحها»؛ سایه یک تراژدی بر شهر مِی بروک
- «دختری با سوزن»؛ تجربهای روانشناسانه از ترس و تعلیق
- «سوپرمن»؛ سقوط بزرگ ابرقهرمان/ ماجرای یک اسطورهی خسته از سی.جی.آی
- «ادینگتون»؛ تابلویی تلخ از بحران، قدرت و انسداد روانی
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- «دست ناپیدا»؛ زنی برخاسته از خاک و تصویر با دوربین نه تفنگ
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «علت مرگ نامعلوم»؛ سکوت کویر و صدای وجدان ناآرام
- «پیرپسر»؛ فیلمی درباره روان انسان و پیچیدگیهای قدرت و سلطه
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور





