سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم کروئلا که در حال حاضر از پر سر و صداترین آثار ۲۰۲۱ به شمار میرود و از نظر فروش نیز جزو ۱۰ فیلم برتر سال است، فیلمی با درونمایه های دیگر آثار کارتونی کمپانی دیزنی است که تم انتقامجویانه آثار کوئنتین تارانتینو نیز در آن به غلظت و شدت و حدت زیادی قابل مشاهده است.
فیلم از نظر ساختار روایی به نوعی جزو آثار بیوگرافیک به شمار می آید که قرار است فراز و فرودهای دراماتیک شخصیت استلا با بازی اما استون را روایت کند و از سوی دیگر نیز اقتباسی آزاد از رمان ۱۰۱ سگ خالدار نوشته دودی اسمیت است که بارها اقتباس های مختلفی از آن ساخته شده است.
در تحلیل فیلم هایی به سبک کروئلا که توانسته در عرصه جهانی مخاطبان زیادی را به دست آورد و در کشور ما نیز بازخوردهای نسبتا خوبی داشته توجه به این نکته مهم حائز اهمیت است که فیلم برای چه مخاطبی و با چه سلیقه ای ساخته شده و قرار است چه کارکردی داشته باشد؟ پرواضح است که فیلم هایی در سبک و سیاق فیلم کروئلا قرار نیست مخاطب هنری و دوستداران آثار روشنفکرانه و عمیق را درگیر کند و هدف اصلی سازندگان کروئلا جذب مخاطب عام حداکثری و سرگرم کردن آنان است و از این رو تمهیدات بصری و الگوهای ترسیم شده در پروژه نیز در راستای جلب رضایت این طیف از مخاطبان است.
کروئلا با ریتمی تند، فیلمبرداری درخشان، تدوینی ماهرانه داستان زندگی دختری را روایت می کند که قرار است در جایگاه یک قهرمان کلاسیک و با الگوی کارتون های دیزنی مشکلات زندگی شخصی و خانوادگی خود را یکی پس از دیگری از بین ببرد و در نهایت با چیرگی بر ضد قهرمان داستان، پایانی خوشایند را برای تماشاگران خود به ارمغان آورد.
نقطه ضعف اصلی کروئلا که تمهیدات بصری و فنی درخشان فیلم را به شدت تحت الشعاع قرار داده همین فیلمنامه و داستان بی منطق، فاقد روابط علی و معلولی و کودکانه اش است که در صورت استفاده از انیماتورهای ماهر و تغییر ساختار بصری می توانست انیمیشن موفق تری شود و مخاطب هدفش یعنی کودکان را بیشتر جذب کند.
کروئلا به جز ریتم تند و ساختار جذاب بصری اش، آنچنان که باید و شاید نمی تواند تماشاگر را گیر بیاندازد و کلیشههای به کار رفته در داستان در ترسیم قهرمان ضد قهرمان و خرده پیرنگ های داستانی آنقدر قابل پیشبینی و کلیشه ای از آب درآمده که تنها یکی دو لحظه جذاب را در طول ۱۳۵ دقیقه فیلم می توان به یاد آورد که مخاطب به طور واقعی رو دست می خورد و روند داستانی و کاراکتر ها می توانند موثر واقع شوند.
هنرنمایی اما استون و اما تامپسون از جمله مزیت های غیر قابل انکار فیلم هستند که توانستند با وجود نقصانهای فراوان در شخصیت پردازی پوشالی و کارتونی استلا و بارونز، باورپذیری اندکی را برای مخاطب فراهم سازند. به طور قطع چالش استلا و بارونز و مسیر رویارویی و درگیری این دو و همچنین افشای رابطه شخصی این دو کاراکتر قرار بوده که به یکی از نقاط عطف فیلم و همچنین داستان تند و سریع کروئلا تبدیل شود در حالیکه پرداخت سطحی شخصیت ها و وقوع بی مقدمه و بی سرانجام اتفاقات متعدد فیلم سبب شده که زمان زیادی که صرف تقابل قهرمان و ضد قهرمان فیلم می شود به واقع تایمی هدر رفته و خیالی باشد چراکه تماشاگر کروئلا در طول فیلم بیش از آنکه درگیر روابط منطقی، واقعی و باورپذیر دو زن جوان و مسن باشد می بایست مخاطب ذهنیت خیال پرداز و کودکانه تیم فیلمنامه نویس کروئلا باشد که سبب شده تماشاگر از نیمه های فیلم متوجه شود که با اثری سطحی، خیالی و حاصل ذهن فانتزی باز سازندگانش طرف است که هر اتفاق منطقی و غیرمنطقی می تواند در ادامه آن بیافتد و در انتها نیز همچون دیگر آثار نه چندان با کیفیت این سبک فیلم ها با پایانی خوشحال کننده و محیرالعقول مواجه شویم که هر آنچه کاشته یا نکاشته در قصه فیلم بوده را به اصلاح عامیانه بشورد و برود و تنها به فرجام رسیدن و هیجان آفرینی نهایی فیلمساز مورد نظر قرار گیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- فیلمهای مهم سال به جشنواره نیویورک دعوت شدند
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- با یک مینیسریال؛ هیو لوری، آگاتا کریستی را به تلویزیون میبرد
- نابغه درخشان / «کروئلا»؛ ضد قهرمانی که به قهرمان تبدیل میشود
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینیهای متفاوت بازیگران مطرح دنیا
- بازگشت «کرودز» به صدر جدول باکس آفیس/ سقوط «زن شگفت انگیز ۲» در گیشه
- انیمیشن «کرودها: یک عصر جدید» صدر نشین گیشه سینماهای آمریکا
- راهکار پیشنهادی اما استون برای حفظ سلامت روان در روزگار کرونایی
- «برد پیت» و «اما استون» در راه عصر طلایی هالیوود
- حضور برد پیت و اما استون در فیلم جدید کارگردان «لالا لند»
- واکنش قاطع تامپسون به ماجرای اتهام اخلاقی جان لستر
- مریل استریپ و اما استون به «زنان کوچک» میپیوندند؟
- پروژه زنان سینما علیه آزار جنسی/ از ناتالی پورتمن تا کیت بلانشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم