سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
«اگر من امروز اینجا هستم به خاطر اساتیدی هست که امروز نیستند… من خودم رو مدیون اونا میدونم… استاد سمندریان، دکتر محمد کوثر، گلشیری، حسین پرورش و بقیه… من به راحتی اینجا نیومده ام… ۵۰ سال زحمت کشیده ام…»
این گوشه ای از سخنانی زنده یاد کریم اکبری مبارکه است در ویدئوی کوتاهی که پس از درگذشت تاسف بارش در فضای مجازی بازنشر شده است. سخنانی که اعصابت را به هم می ریزند وقتی که آن را در کنار علت مرگ وی می گذاری. ابتلا به ویروس کرونا در حین فیلمبرداری جدیدترین ساخته ی مجتبی راعی. پروژه ای که گویا عده ای دیگر از عوامل را درگیر این ویروس منحوس کرده و به طور مشخص لاله اسکندری از بازیگران سریال را این چنین به واکنش واداشته است: «آقای مبارکه عزیز، انسان شریف، بازیگر بی حاشیه چه مظلومانه از میان ما رفتید با احساس مسئولیتی که داشتید برای این که کار گروه لنگ نماند. با وجود ضعفی که داشتید جلوی دوربین رفتید و گفتید دخترم باید در این حرفه صبوری کنید و این شد نتیجه صبوری شما و حسرت و افسوسی که بر دل همه گذاشتید.»
حسرت و افسوسی که نه فقط به خاطر درگذشت غیرمترقبه ی یک بازیگر کهنه کار، که به دلیل از دست رفتن نیم قرن تجربه و سابقه ای است که به زحمت و مشقت فراوانی به دست آمده است. سابقه ای که به علت برخی ندانم کاری ها و سهل انگاری ها به یکباره نیست و نابود می شود و سرمایه ای که در یک چشم به هم زدن از کف می رود. درست مثل اتفاقی که برای استاد اکبر عالمی نیز افتاد و او و دانش غبطه برانگیزش را از ما گرفت. سرمایه هایی که می سوزند و می روند و دودش دیر یا زود به چشم همگان خواهد رفت. سرمایه فقط آن پولی نیست که اختلاس می شود یا میراثی فرهنگی که در یک چشم به هم زدن تخریب می شود. این بزرگان هم سرمایه هایی بی جایگزین هستند که نظیرشان پیدا نمی شود و وظیفه تهیه کنندگان پروژه هاست که از آن ها حفاظت و حراست کنند.
به نظر می رسد ایده هایی نظیر تعطیلی همه پروژه های در حال فعالیت، راهکار معقول و مناسبی برای مبارزه با مشکلات ناشی از این ویروس نیست. با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی نمی توان انتظار داشت که هنرمندان در پروژه های سینمایی یا تلویزیونی حضور پیدا نکنند یا تولید این پروژه تا حصول شرایط مساعد به صورت کامل متوقف شوند. باید واقعیت را پذیرفت. در شرایطی هستیم که این ویروس روز به روز تهاجمی تر از قبل شده و اشکال متفاوتی را از خود بروز می دهد و حالا حالا ها نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت. پروتکل های نیم بند قبلی کاملاً بی فایده می نمایند و لزوم بررسی کارشناسانه و تعیین مصادیق تازه برای رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است. از سویی دیگر باید بازرسی های جدی تری از پروژه های سینمایی یا تلویزیونی به عمل آمده و نظارتی دقیق تری در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه اعمال شود. پروژه هایی که از رعایت کامل و دقیق معیارهای جدید بهداشتی سر باز می زنند، بلافاصله تعطیل شوند و تنها پروژه هایی ادامه یابند که دست اندرکاران آن ها به رعایت کامل پروتکل ها، اعتقاد و التزام دارند.
باید فکری عاجل کرد. باید راه هایی عملی برای برون رفت از موقعیت نفس گیر کنونی اندیشید و تنها به انتشار بیانیه هایی صرفاً محدودکننده اکتفا نکرد. باید چاره ای اندیشید. پیش از آن که خیلی دیر شود و بزرگان دیگری را نیز از دست بدهیم و جز افسوس و حسرت کاری از دستمان بر نیاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- هنرنمایی پس از مرگ!
- مستند نیمهکاره اکبر عالمی تمام شد
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- رونمایی از کتاب «دنیای شیشهای ۲» با یادی از سینایی، اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور/بهرام بیضایی و جنبش های یک تنه
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





