سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
«اگر من امروز اینجا هستم به خاطر اساتیدی هست که امروز نیستند… من خودم رو مدیون اونا میدونم… استاد سمندریان، دکتر محمد کوثر، گلشیری، حسین پرورش و بقیه… من به راحتی اینجا نیومده ام… ۵۰ سال زحمت کشیده ام…»
این گوشه ای از سخنانی زنده یاد کریم اکبری مبارکه است در ویدئوی کوتاهی که پس از درگذشت تاسف بارش در فضای مجازی بازنشر شده است. سخنانی که اعصابت را به هم می ریزند وقتی که آن را در کنار علت مرگ وی می گذاری. ابتلا به ویروس کرونا در حین فیلمبرداری جدیدترین ساخته ی مجتبی راعی. پروژه ای که گویا عده ای دیگر از عوامل را درگیر این ویروس منحوس کرده و به طور مشخص لاله اسکندری از بازیگران سریال را این چنین به واکنش واداشته است: «آقای مبارکه عزیز، انسان شریف، بازیگر بی حاشیه چه مظلومانه از میان ما رفتید با احساس مسئولیتی که داشتید برای این که کار گروه لنگ نماند. با وجود ضعفی که داشتید جلوی دوربین رفتید و گفتید دخترم باید در این حرفه صبوری کنید و این شد نتیجه صبوری شما و حسرت و افسوسی که بر دل همه گذاشتید.»
حسرت و افسوسی که نه فقط به خاطر درگذشت غیرمترقبه ی یک بازیگر کهنه کار، که به دلیل از دست رفتن نیم قرن تجربه و سابقه ای است که به زحمت و مشقت فراوانی به دست آمده است. سابقه ای که به علت برخی ندانم کاری ها و سهل انگاری ها به یکباره نیست و نابود می شود و سرمایه ای که در یک چشم به هم زدن از کف می رود. درست مثل اتفاقی که برای استاد اکبر عالمی نیز افتاد و او و دانش غبطه برانگیزش را از ما گرفت. سرمایه هایی که می سوزند و می روند و دودش دیر یا زود به چشم همگان خواهد رفت. سرمایه فقط آن پولی نیست که اختلاس می شود یا میراثی فرهنگی که در یک چشم به هم زدن تخریب می شود. این بزرگان هم سرمایه هایی بی جایگزین هستند که نظیرشان پیدا نمی شود و وظیفه تهیه کنندگان پروژه هاست که از آن ها حفاظت و حراست کنند.
به نظر می رسد ایده هایی نظیر تعطیلی همه پروژه های در حال فعالیت، راهکار معقول و مناسبی برای مبارزه با مشکلات ناشی از این ویروس نیست. با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی نمی توان انتظار داشت که هنرمندان در پروژه های سینمایی یا تلویزیونی حضور پیدا نکنند یا تولید این پروژه تا حصول شرایط مساعد به صورت کامل متوقف شوند. باید واقعیت را پذیرفت. در شرایطی هستیم که این ویروس روز به روز تهاجمی تر از قبل شده و اشکال متفاوتی را از خود بروز می دهد و حالا حالا ها نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت. پروتکل های نیم بند قبلی کاملاً بی فایده می نمایند و لزوم بررسی کارشناسانه و تعیین مصادیق تازه برای رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است. از سویی دیگر باید بازرسی های جدی تری از پروژه های سینمایی یا تلویزیونی به عمل آمده و نظارتی دقیق تری در خصوص انجام اقدامات پیشگیرانه اعمال شود. پروژه هایی که از رعایت کامل و دقیق معیارهای جدید بهداشتی سر باز می زنند، بلافاصله تعطیل شوند و تنها پروژه هایی ادامه یابند که دست اندرکاران آن ها به رعایت کامل پروتکل ها، اعتقاد و التزام دارند.
باید فکری عاجل کرد. باید راه هایی عملی برای برون رفت از موقعیت نفس گیر کنونی اندیشید و تنها به انتشار بیانیه هایی صرفاً محدودکننده اکتفا نکرد. باید چاره ای اندیشید. پیش از آن که خیلی دیر شود و بزرگان دیگری را نیز از دست بدهیم و جز افسوس و حسرت کاری از دستمان بر نیاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هنرنمایی پس از مرگ!
- مستند نیمهکاره اکبر عالمی تمام شد
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- رونمایی از کتاب «دنیای شیشهای ۲» با یادی از سینایی، اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور/بهرام بیضایی و جنبش های یک تنه
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما