سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
عنوان فیلم این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که با اثری سیاسی مواجه است. اما به محض آغاز فیلم و از همان سکانس ابتدایی و ورود نادر به تهران پی میبریم که «کفایت مذاکرات» فیلمی است از جنس بسیاری از کمدیهای معمول و مرسوم این روزهای سینمای ایران؛ کمدیهایی که طی پنج، شش سال گذشته گیشه را در دست داشتند و ضمانتی بودند بر فروش و حالا به نظر میرسد که دورانشان رفتهرفته به سر رسیده و تکراری شدن موضوعات و حتی ترکیب بازیگرانشان دیگر مخاطب را اقناع نمیکند.
«کفایت مذاکرات» اولین بار در دورهی قبلی جشنوارهی فیلم فجر به نمایش درآمد و حالا و پس از اکران این چرایی پیش میآید که آیا جای چنین فیلمی در جشنواره است؟ و اساساً چه تمایزی میان این فیلم با دیگر کمدیهای مشابه وجود داشته که «کفایت …» به جشنواره راه پیدا میکند و دیگر همقطارانش نه؟!
به هر روی، فیلم در ژانر خود اثری سرپاست که قصهای هم دارد و با وجود بسیاری از موقعیتهای نهچندان خلاقانه و بهرهگیری افراطیاش از کمدی موقعیت، پا به لودهگری و شوخیهای زنندهی جنسیتی نمیگذارد.
«کفایت مذاکرات» پیرنگ داستانی مشخصی دارد، اما نقطه اتکایش داستانش نیست بلکه بازیگرانش هستند و البته شوخیهایی که به واسطهی حضور آنها و نه بنا بر الزام قصه شکل میگیرند. گرچه فیلم از شوخیهای جنسیتی که در قحطی کمدیهای خوب تنها دستاویز نجات این دسته از کمدیهاست بهره نگرفته، اما شوخیهایی که موقعیتهای روایت را میسازند نیز بیرمقاند و کار را به کمدیهای از مد افتادهای نزدیک میکنند که دیگر برای تماشاگر خندهدار نیستند.
«کفایت مذاکرات» فیلمی قصهگوست واتفاقهایش را در یک زمانبندی درست و در رشتهای بههمپیوسته میچیند، بدین ترتیب فیلم ریتم دارد و سرپاست اما مشکل اساسی نخنما بودن قصه، موقعیتها و اکتها و شوخیهای شکلگرفته توسط بازیگرهاست.
ایدهی مرکزی جذاب است اما قصهای که از دلش بیرون آمده چندان نو و تازه نیست. علاوه بر آن فیلم گاه آنقدر درگیر خردهروایتها میشود که مخاطب قصهی اصلی را فراموش میکند و این اشکال اساسی فیلمنامه است.
سهیل موفق، شمایل تازهای را از هیچیک از بازیگرانش نشان نمیدهد. زوج غفوریان – کیایی کاملاً قابلپیشبینی و قابلانتظارند. چه به لحاظ جنس و نوع بازیهایشان و چه از منظر نقشهایی که به آنها محول شده است. شخصیتها عموماً به تیپ شبیهاند و این تیپها نیز کاملاً برای مخاطب این جنس از سینمای کمدی آشنا هستند. حتی به نظر میرسد گاهی فیلم توقف میکند تا بازیگران به چشم بیایند.
«کفایت مذاکرات» دست روی موضوع حساسی به لحاظ اجتماعی گذاشته که تاکنون بارها دستمایهی ساخت درامهای جدی و تلخ قرار گرفته است؛ رحم اجارهای. اینکه چنین ایدهای برای نخستین بار وارد سینمای کمدی میشود اتفاق خوبیست، اما پرداخت سطحی و ناکارآمد به چنین موضوع مهم و حساسی از تأثیرگذاری و اهمیت آن کاسته است گویی که فیلمساز بدون آگاهی از مناسبات اجتماعی و زندگی طبقهی زیرمتوسط تنها ناخنکی به مسائل مربوط به آنها زده و توجه بیشتر به همان شوخیهاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- تعطیلی سینماها و آغاز پیشفروش فیلمهای حامد بهداد و محسن کیایی
- «ستاره لیلا» رونمایی شد
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- «ناتور دشت»؛ یک فیلم با داستانی سرشار از تعلیق
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





