سینماسینما، امیرعلی نصیری
لتیان ماجرای سفر تفریحی گروهی از دوستان به نزدیکیهای سد لتیان است؛ طاها (امیر جدیدی) و سلما (پریناز ایزدیار)، یاسی (سارا بهرامی) و رضا (حسن معجونی) و برادرزاهاش، مانی (علیرضا ثانیفر) به ویلای مریم (ستاره پسیانی) میروند. ولی با مرور زمان متوجه میشویم که این سفر کوتاه، ابداً تفریحی نیست و رازها کمکم برملا میشوند.
بهزعم من، قشر متوسط تحصیلکرده شهری، دغدغه اصلی لتیان است؛ طبقهای که در دهه اخیر (چه در سینما و چه در جامعه) در حال سپرده شدن به فراموشی است (رضا را به یاد بیاورید که در جایی از فیلم میگوید: «اینا اومدن بساط ما رو جمع کردن رفتن»). قشری که معتقدم اصغر فرهادی به بهترین وجه آن را تصویر کرده است و تقابل آن با طبقه بورژوازیِ تازه به دوران رسیده در لتیان دیدنی است.
چهار هنرمند در شکلگیری فضای بصری هر فیلم نقش دارند: فیلمبردار (ادیب سبحانی؛ که حدس میزنم از عکاسی به سینما آمده باشد)، طراح صحنه (محسن نصرالهی؛ که قبلاً سرخپوست و متری شیش و نیم را از او دیدهایم)، طراح لباس (سارا خالدی) و چهرهپرداز (ایمان امیدواری؛ امیرجدیدی را ببینید که با ریش آشناییزدایی میکند). از این حیث، لتیان یکی از بهترین فیلمهای ایرانی است که در دوران خانهنشینی کرونا دیدهام.
فیلم گوشهچشمی هم به بیماریهای روانی دارد؛ طاها دچار پارانویا یا بدگمانی است. سلما نیز به گفته خودش پس از جدایی و از دستدادن جنینش، مبتلا به افسردگی شده و تحت درمان بوده است. چه خوب که لتیان غیرمستقیم درباره این بیماریهای آگاهی میدهد.
علی تیموری (که سینما را با دستیاری شروع کرد) در همکاری با اکتای براهنی (که پس از پل خواب دارد تبدیل میشود به جنایینویس قابلی در سینمای ایران) اثر تفکربرانگیزی ساخته است و ما را منتظر کار بعدیاش نگه میدارد.
پینوشت: دلم نمیآید که در پایان اضافه نکنم تماشای لتیان مرا به یاد دو فیلم انداخت: اول درباره الی… که هدف اصلی دیدار دو نفر (مانی و سلما) با هم است و صحنهگردان ماجرا این بار یاسی (معادل سپیده درباره الی) است. دوم هتتریک، فیلم دیگری از تهیهکننده همین فیلم؛ بهخاطر حضور امیر جدیدی و پریناز ایزدیار و دوربین عکاسی که صحنهها را ثبت میکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- «ناصدا» به تهیهکنندگی سارا بهرامی روی صحنه میرود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری