سینماسینما، امیرعلی نصیری
«ناگهان درخت»/ کالت* دهه پنجاهیها
ناگهان درخت داستان زندگی مردی میانسال به نام فرهاد است که پیمان معادی نقش آن را بازی میکند؛ قصه فیلم از زبان خود او و در قالب اعتراف در پیش یک روانشناس بیان میشود که زندگیاش با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بوده است.
میتوان سطرها درباره قاببندیهای زیبا، حرکتهای بطئی دوربین، کمپوزیسونهای طلایی یا موسیقی زیبای ناگهان درخت نوشت و حس نوستالژیک آن را ستود. یا پیشبینی کرد که این فیلم در آینده تبدیل به کالتِ دهه پنجاهیها میشود؛ با این حال، چه این فیلم را خودزندگینامه (اتوبیوگرافی) یا شخصی بدانیم یا ندانیم، متأسفانه همچون در دنیای تو ساعت چنده؟ آن را دوست نداشتم.
* فیلم کالت (Cult Film): فیلمی است معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعهای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقهای فیلم را تشکیل میدهند. چه چیزی یک اثر را «کالت» میسازد؟ اُمبرتو اِکو پاسخ میدهد که برای احراز چنین موقعیتی، عشقورزیِ مخاطبان شرطی اساسی اما ناکافی است؛ اثر هنری باید جهانی خودبسنده به ارمغان آورد تا طرفدارانش بتوانند شخصیتها و رویدادها را همچون جنبههایی از جهان محفلی و فرقهای خود یادآوری و نقل کنند.
«مَنک» ساخته دیوید فینچر/ ماجرای «همشهری کین»
به هر اثر هنری میتوان از دو جنبه نگریست: فرم و محتوا؛ به عبارت دیگر، فیلم میخواهد چه چیزی را چگونه به تماشاچی بگوید؟ به لحاظ محتوایی، منک روایتکننده داستان هرمن جی منکویتز است؛ زمانی که فیلمنامه همشهری کین (۱۹۴۱) را مینوشت و چالشهایی که با اورسن ولز و دیگران داشته است. منک (زاده ۷ نوامبر ۱۸۹۷ و درگذشته ۵ مارس ۱۹۵۳) فیلمنامهنویس و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۵۲ میلادی فعالیت میکرد. او به طور مشترک با اورسن ولز جایزه اسکار بهترین فیلمنامه ابداعی (اورژینال) را برای همشهری کین از آن خود کرد.
اما به لحاظ فرمی، دیوید فینچر در این فیلم تلاش جنونآسایی داشته تا با وسواسی کوبریکگونه ظاهر کارش (از همان تیتراژ ابتدایی) شبیه به همان برهه زمانی باشد که ماجرای فیلم در آن میگذرد؛ یعنی فیلمی با مولفههای گرایش کلاسیک در دوران طلایی هالیوود و زمان فرمانروایی استودیوها بسازد.
با عنایت به شرایط سال جاری میلادی، توقف تولید اکثر پروژههای سینمایی و عدم نمایش فیلمهای قابلتوجه، میتوان پیشبینی کرد که از این فیلم در فصل جوایز استقبال شود؛ در رشتههای بهترین فیلم، فیلمبرداری، صدا و بازیگر مرد اصلی. منک فیلمی است که برای ساختش زحمت زیادی کشیده شده است و اگر با تاریخ سینما و مقطعی که فیلم در آن میگذرد آشنا باشیم، بیشتر از آن لذت میبریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با بازی برد پیت؛ دیوید فینچر «کلیف بوث» را کارگردانی میکند
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- سفر در میدان خطر/ نگاهی به فیلم «آدمکش» ساخته دیوید فینچر
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- در صورت موافقت دیوید فینچر؛ نتفلیکس نسخه آمریکایی «بازی مرکب» را میسازد
- زمان نمایش فیلم بعدی دیوید فینچر اعلام شد/ همه چیز درباره «قاتل»
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- اسکار ۲۰۲۱ به روایت تصویر
- نگاهی به جاماندگان «اسکار»
- جایزه اصلی انجمن فیلمبرداران آمریکا به «منک» رسید
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





