سینماسینما، امیرعلی نصیری
«ناگهان درخت»/ کالت* دهه پنجاهیها
ناگهان درخت داستان زندگی مردی میانسال به نام فرهاد است که پیمان معادی نقش آن را بازی میکند؛ قصه فیلم از زبان خود او و در قالب اعتراف در پیش یک روانشناس بیان میشود که زندگیاش با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بوده است.
میتوان سطرها درباره قاببندیهای زیبا، حرکتهای بطئی دوربین، کمپوزیسونهای طلایی یا موسیقی زیبای ناگهان درخت نوشت و حس نوستالژیک آن را ستود. یا پیشبینی کرد که این فیلم در آینده تبدیل به کالتِ دهه پنجاهیها میشود؛ با این حال، چه این فیلم را خودزندگینامه (اتوبیوگرافی) یا شخصی بدانیم یا ندانیم، متأسفانه همچون در دنیای تو ساعت چنده؟ آن را دوست نداشتم.
* فیلم کالت (Cult Film): فیلمی است معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعهای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقهای فیلم را تشکیل میدهند. چه چیزی یک اثر را «کالت» میسازد؟ اُمبرتو اِکو پاسخ میدهد که برای احراز چنین موقعیتی، عشقورزیِ مخاطبان شرطی اساسی اما ناکافی است؛ اثر هنری باید جهانی خودبسنده به ارمغان آورد تا طرفدارانش بتوانند شخصیتها و رویدادها را همچون جنبههایی از جهان محفلی و فرقهای خود یادآوری و نقل کنند.
«مَنک» ساخته دیوید فینچر/ ماجرای «همشهری کین»
به هر اثر هنری میتوان از دو جنبه نگریست: فرم و محتوا؛ به عبارت دیگر، فیلم میخواهد چه چیزی را چگونه به تماشاچی بگوید؟ به لحاظ محتوایی، منک روایتکننده داستان هرمن جی منکویتز است؛ زمانی که فیلمنامه همشهری کین (۱۹۴۱) را مینوشت و چالشهایی که با اورسن ولز و دیگران داشته است. منک (زاده ۷ نوامبر ۱۸۹۷ و درگذشته ۵ مارس ۱۹۵۳) فیلمنامهنویس و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۵۲ میلادی فعالیت میکرد. او به طور مشترک با اورسن ولز جایزه اسکار بهترین فیلمنامه ابداعی (اورژینال) را برای همشهری کین از آن خود کرد.
اما به لحاظ فرمی، دیوید فینچر در این فیلم تلاش جنونآسایی داشته تا با وسواسی کوبریکگونه ظاهر کارش (از همان تیتراژ ابتدایی) شبیه به همان برهه زمانی باشد که ماجرای فیلم در آن میگذرد؛ یعنی فیلمی با مولفههای گرایش کلاسیک در دوران طلایی هالیوود و زمان فرمانروایی استودیوها بسازد.
با عنایت به شرایط سال جاری میلادی، توقف تولید اکثر پروژههای سینمایی و عدم نمایش فیلمهای قابلتوجه، میتوان پیشبینی کرد که از این فیلم در فصل جوایز استقبال شود؛ در رشتههای بهترین فیلم، فیلمبرداری، صدا و بازیگر مرد اصلی. منک فیلمی است که برای ساختش زحمت زیادی کشیده شده است و اگر با تاریخ سینما و مقطعی که فیلم در آن میگذرد آشنا باشیم، بیشتر از آن لذت میبریم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- سفر در میدان خطر/ نگاهی به فیلم «آدمکش» ساخته دیوید فینچر
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- در صورت موافقت دیوید فینچر؛ نتفلیکس نسخه آمریکایی «بازی مرکب» را میسازد
- زمان نمایش فیلم بعدی دیوید فینچر اعلام شد/ همه چیز درباره «قاتل»
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- اسکار ۲۰۲۱ به روایت تصویر
- نگاهی به جاماندگان «اسکار»
- جایزه اصلی انجمن فیلمبرداران آمریکا به «منک» رسید
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۱ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن