سینماسینما، امیرعلی نصیری
«ناگهان درخت»/ کالت* دهه پنجاهیها
ناگهان درخت داستان زندگی مردی میانسال به نام فرهاد است که پیمان معادی نقش آن را بازی میکند؛ قصه فیلم از زبان خود او و در قالب اعتراف در پیش یک روانشناس بیان میشود که زندگیاش با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بوده است.
میتوان سطرها درباره قاببندیهای زیبا، حرکتهای بطئی دوربین، کمپوزیسونهای طلایی یا موسیقی زیبای ناگهان درخت نوشت و حس نوستالژیک آن را ستود. یا پیشبینی کرد که این فیلم در آینده تبدیل به کالتِ دهه پنجاهیها میشود؛ با این حال، چه این فیلم را خودزندگینامه (اتوبیوگرافی) یا شخصی بدانیم یا ندانیم، متأسفانه همچون در دنیای تو ساعت چنده؟ آن را دوست نداشتم.
* فیلم کالت (Cult Film): فیلمی است معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعهای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقهای فیلم را تشکیل میدهند. چه چیزی یک اثر را «کالت» میسازد؟ اُمبرتو اِکو پاسخ میدهد که برای احراز چنین موقعیتی، عشقورزیِ مخاطبان شرطی اساسی اما ناکافی است؛ اثر هنری باید جهانی خودبسنده به ارمغان آورد تا طرفدارانش بتوانند شخصیتها و رویدادها را همچون جنبههایی از جهان محفلی و فرقهای خود یادآوری و نقل کنند.
«مَنک» ساخته دیوید فینچر/ ماجرای «همشهری کین»
به هر اثر هنری میتوان از دو جنبه نگریست: فرم و محتوا؛ به عبارت دیگر، فیلم میخواهد چه چیزی را چگونه به تماشاچی بگوید؟ به لحاظ محتوایی، منک روایتکننده داستان هرمن جی منکویتز است؛ زمانی که فیلمنامه همشهری کین (۱۹۴۱) را مینوشت و چالشهایی که با اورسن ولز و دیگران داشته است. منک (زاده ۷ نوامبر ۱۸۹۷ و درگذشته ۵ مارس ۱۹۵۳) فیلمنامهنویس و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۵۲ میلادی فعالیت میکرد. او به طور مشترک با اورسن ولز جایزه اسکار بهترین فیلمنامه ابداعی (اورژینال) را برای همشهری کین از آن خود کرد.
اما به لحاظ فرمی، دیوید فینچر در این فیلم تلاش جنونآسایی داشته تا با وسواسی کوبریکگونه ظاهر کارش (از همان تیتراژ ابتدایی) شبیه به همان برهه زمانی باشد که ماجرای فیلم در آن میگذرد؛ یعنی فیلمی با مولفههای گرایش کلاسیک در دوران طلایی هالیوود و زمان فرمانروایی استودیوها بسازد.
با عنایت به شرایط سال جاری میلادی، توقف تولید اکثر پروژههای سینمایی و عدم نمایش فیلمهای قابلتوجه، میتوان پیشبینی کرد که از این فیلم در فصل جوایز استقبال شود؛ در رشتههای بهترین فیلم، فیلمبرداری، صدا و بازیگر مرد اصلی. منک فیلمی است که برای ساختش زحمت زیادی کشیده شده است و اگر با تاریخ سینما و مقطعی که فیلم در آن میگذرد آشنا باشیم، بیشتر از آن لذت میبریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با بازی برد پیت؛ دیوید فینچر «کلیف بوث» را کارگردانی میکند
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- سفر در میدان خطر/ نگاهی به فیلم «آدمکش» ساخته دیوید فینچر
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- در صورت موافقت دیوید فینچر؛ نتفلیکس نسخه آمریکایی «بازی مرکب» را میسازد
- زمان نمایش فیلم بعدی دیوید فینچر اعلام شد/ همه چیز درباره «قاتل»
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- اسکار ۲۰۲۱ به روایت تصویر
- نگاهی به جاماندگان «اسکار»
- جایزه اصلی انجمن فیلمبرداران آمریکا به «منک» رسید
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند/ یک کارگردان ایرانی-آمریکایی در جمع نامزدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





