سینماسینما، پویا نبی
طبیعتا به دلیل یک تلقی حرفه ای و البته صنفی از تحلیل درباره آثار کوتاه همکارانم در جایگاه روزنامه نگار همواره دوری جستم اما در همه سالهای زیست حرفه ای ام از هر اتفاق مبارک در حوزه فیلم کوتاه استقبال کردم و به تناسب آن واکنش نشان دادم، خواه تماشای یک فیلم کوتاه جذاب باشد، خواه به وقوع پیوستن یک اتفاق سازنده در این مدیوم هنری. لاجرم با همین طرز تلقی به نگارش این یادداشت می نشینم آن هم درست در روزگاری که به قول فیلمساز و ادیب بلند مرتبه (ابراهیم گلستان) مدتی است دستم در جهت یادداشت نویسی چندان روغن زده و روان نیست، اما تماشای فیلمهای اکران پاییزی هنر و تجربه با نام جذاب «۸۸ دقیقه کوتاه» من را به این صرافت انداخت تا چند سطری در مورد آنها قلم فرسایی کنم. شاید چون در حین تماشای این آثار عمیقا احساس کردم این پنج فیلم فارغ از بحث های تحلیلی و ارزش گذارانه که به تفصیل می توان در مورد آنها نوشت فیلمهای کوتاه تنها و یا به تعبیر عامیانه یتیمی هستند زیرا وجه مشترک همه این آثار تجربه در محدوده خطر است، تجربه ای که هم به مذاق جشنواره های فرنگی که عاشقانه دنبال کشف فیلمساز – ژورنالیست هستند و از فیلم کوتاه ایرانی در این سالها چیزی جز یک تور گاید نمی خواهند خوش نمی آید، هم به مذاق رویداد های داخلی که اصولا به دنبال فیلم و فیلمساز بی مسئله و خنثی چه در بیان مفاهیم درونی و چه به لحاظ نوع ساختار سینمایی هستند. گویی هر دو دسته فراموش کردند فیلمسازی کوتاه محل جاه طلبی و روایت داستان هایی است که فیلمسازی بلند به دلیل شرایط اقتصادی کلان و نگاه سلطه طلب سانسور از بیان آن عاجز است .
اکران فیلمهای ۸۸ دقیقه کوتاه برای من از همین زاویه قابل توجه است که در شرایط اقتصادی اکنون و محافظه کاری مثال زدنی سینمای کوتاه ایران که فیلمسازان را به سمت الگوهای امتحان پس داده سوق می دهد این پنج فیلمساز به سراغ مدل های از سینما رفته اند که پایش روی زمین سفت نیست، از علاقه به مدل روایت آثار فیلمسازانی چون روی اندرسون تا علاقه به فیلسوفانی چون اسلاوی ژیژک و حتی بازی با الگو های ژانر معمایی و پلیسی.
بی توجهی به اکران این آثار چه از جانب معدود مخاطبین فیلم کوتاه و چه اصحاب قلم می تواند مسبب دلسردی و طبیعتا تغییر مسیر این فیلمسازان در آثار پیش رویشان شود که به مناسبات فستیوال های غربی و یا رضای دل مدیران دولتی تن دهند.
نگارنده برای تک تک این آثار به تفصیل نقد های جدی وارد می دانم که در کنار نکات ارزشمند آنها باید عنوان شود اما در مقام یک فیلمساز و همکار در این یادداشت کوتاه ترجیح می دهم از آثاری حمایت کنم که عمدتا قدم های نخست خالقانشان است و این جسارت را همگی داشته اند که فارغ از بحث های ارزش گذارانه در محدوده ای مه آلود قدم بردارند و مرتکب ساخت فیلمهای بشوند که تولید آنها در سینمای ایران رو به انقراض است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلم، پنج نقد/ از عشق در فضای کارگری تا دزدی به دلیل سوگ
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- هفتمین برنامه «یک سهشنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش کوتاه و مستند
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- نمایش سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه»
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- اکران آنلاین فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارهای در انگلیس
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





