سینماسینما، عقیل قیومی
پیشنوشت: آنچه میخوانید بازتاب یک صدای ذهنی و یک احساس در قالب کلمات است که پس از گذر از تردیدهایی تصمیم به انتشارش گرفتم و قصدش، صرفاً، یک پرسشِ انسانیست و طبعاً حقیقت، به تمامی، نزد نگارنده نیست.
در سایت ««سینماسینما» به ناگاه، در زیر عکس مرد جوانِ برازندهای، خبرِ مرگی را میخوانم: «فوت یک کارگردان، منتقد و روزنامهنگار. وحید اسلامی درگذشت» این بار هم اندوهگین با خودم میگویم: «آه از جوانمرگی».
شناخت چندانی از وحید اسلامی ندارم و دلیل مرگ ذهنم را درگیر میکند. قلبی جوان به ناگاه از حرکت بازایستاده است. با خودم میگویم شاید فشار زندگی و قدرناشناسیهایی و اندوههایی که به تدریج به درون ریخته شده بیش از توان قلب آدمیست و باز پاسخی جز بُهت برای مرگی نامنصفانه و نابههنگام ندارم که خود با مرگ نزدیکترین عزیزم تجربهاش کردهام.
این خبرِ مرگ در محدودۀ گروههای مجازی و صفحاتی که دنبال میکنم گسترش مییابد و حالا چیزهایی که پس از این مرگ میخوانم شرنگی تلخ به جانم میریزد. میخوانم که پس از نمایش فیلمش در جشنوارۀ فجر همین همکاران منتقد تحقیرش کردهاند. به قصد هیچ پرسشی نکردهاند تا فیلمش را خوار کنند. از همه بدتر از قول دوستی معتمد و سینمادانا میخوانم که خود به چشم خویش دیده است که وحید اسلامی کنار خیابان بساط کرده و سیدیهای فیلمی را که ساخته دارد میفروشد و برای اثبات حقانیتش فیلم حضورش در برنامۀ سینمایی «هفت» را روی تبلت به مردم نشان میدهد.
تا اینجا این تلخی برای خودم میمانَد ولی غمگینتر میشوم وقتی از قول نرگس آبیار میخوانم که مدیون وحید اسلامی است و در سفری با او آشنا شده و خواسته خیلی فشرده مبانی سینما و دکوپاژ را برای او بگوید و بلافاصله فیلمسازی به نام نرگس آبیار متولد میشود که به متفاوتترین شکل وارد سینمای حرفهای ایران و پروژههای بزرگ میشود. و باز در ذهنم به این جملۀ آلن دو باتن میاندیشم که «هیچ گریزی از نقایص ناگزیر هستی نیست».
حالا به یاد میآورم روزی را که نرگس آبیار به اصفهان آمده بود تا در جلسۀ نقد و بررسی فیلمش با نام «اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» حضور داشته باشد. آنجا بود که برای نخستین بار شنیدم که آبیار گفت از «دوستی» خواسته تا در اندک زمانی فقط آنچه به کارآمدنی در کارگردانی سینما است را به او بگوید. میدانستم که آبیار داستاننویس است ولی از این هم گفت که ویراستار هم بوده و خسته شده از بس نوشتههای بد دیگران را ویرایش کرده ولی این ویراستاری در سینما به کارش آمده و دانسته است که یک تدوین خوب، فیلمی بد را هم پیراسته میکند.
شاید کسانی تازه پس از مرگ وحید اسلامی و نشرِ سخنان نرگس آبیار از شیوۀ ورودش به سینما باخبر شدند. تا حدی که یکی از منتقدان باسابقه و خوبنویس در استوری اینستاگرامش ابراز تعجب خود را اعلام نمود. ولی نگارنده چند سالی پیشتر در همان جلسۀ اصفهان حیرت کردم از این شیوۀ ورود به سینما که خب شاید استعداد و پشتوانۀ ادبی و مواردی دیگر هم بیتأثیر نبوده است. شیوۀ ورود نرگس آبیار به سینما به قدری برایم جالب بود که در نوشتهام بر «نفس» به کارگردانی ایشان در ماهنامۀ سینمایی «هنر و تجربه» در مقدمه به این شیوه و سخنان آبیار در آن جلسه اشاره کردم.
حالا پس از یک مرگ، از نامِ آن «دوست» که خانم کارگردان به او مدیون است رونمایی میشود. به خواندههایم از تلخیهای سرِ راهِ وحید اسلامی میاندیشم. به اینکه چه میشد اگر نرگس آبیار در این چند فیلم بلندی که به آوازهاش افزود، وحید اسلامی را بر صدر مینشاند و دستیار اول یا مشاورش میشد؟ به اینکه آیا نرگس آبیار خبر داشت که وحید اسلامی دارد سیدیهای فیلمش را کنار خیابان میفروشد؟ به قلب جوانی میاندیشم که به ناگاه دیگر نتپید و به نقایص ناگزیر هستی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





