سینماسینما، محدثه واعظیپور
درباره بعضی نمایشها نمیتوان بدون اشاره به حضور بازیگر یا بازیگران آنها صحبت کرد. «خونین زار» به کارگردانی سهراب حسینی از این جنس است. پیش از سخن گفتن درباره «خونین زار» باید درباره نسیم ادبی صحبت کرد که نزدیک به یک ساعت در صحنه حضور دارد و روایتگر است. پرشور، بدون لکنت، مسلط و خیره کننده. البته نسیم ادبی بازیگری ساخته شده برای تئاتر است. در هیچ سریال و فیلمی، قدرت بازیگری او آنگونه که در تئاتر دیده میشود، به چشم نیامده است. او روی صحنه، بازیگری است شش دانگ که چشم تماشاگر را به خود خیره میکند. بسیار منعطف و قدرتمند. در حالی که میتواند سیمای زنی اغواگر را بازی کند، در قالب زنی از طبقه فرودست، مچاله شده در خود، باورپذیر و تاثیر گذار است. کارگردان، این قدرت را روی صحنه به کار میگیرد و اجازه میدهد مهری، طناز، اغواگر، معصوم و شیرین جان بگیرد.
ادبی در «خونینزار» که مونولوگی طولانی است، بلوغ و تواناییاش را نشانمان میدهد. نمایش روایتی است از زندگی مهری، زنی که کودکی دشواری داشته و زندگیش پر از حادثه بوده است. ادبی، اغلب نشسته، در صحنهای که گاهی نور، آن را تغییر میدهد تنهاست و در این تنهایی باید نوجوانی، جوانی و رویاها و کابوسهای زنی را زندگی کند که در ارتباط با مردان، معنی پیدا میکند. یک قربانی که گاهی در لباس گرگ، میکوشد انتقامش را از مردان بگیرد، اما در نهایت به مسلخ میرود.
امتیاز «خونین زار» این است که با طنز شروع میشود، تماشاگرش را میخنداند و به خطا میاندازد. ادبی، ظرافتها و شوخیهای جذاب متن را درست میفهمد و بهتر اجرا میکند. شوخی با مردها و روابطشان با زنان، ذهن تماشاگر را به سمت کمدی میبرد. به سمت زنی که قدرت این را دارد که هر بار با مردان زندگیاش بازی کند، آنها را تلکه کند و باز به سراغ قصه بعدی برود. اما نمایش هر چه پیش میرود، تلختر میشود و در پرده پایانی، سیلی محکمی به گوش تماشاگرش میزند. سالنی که در طول تماشای بازی ادبی و لودگیهایش مدام خندیده، با ضربه نهایی و پایان تراژیک نمایش در سکوت و بهت فرو میرود. این، پایانی منطقی برای سرنوشت مهری است. مهری که هنوز میان خندهها، گریهها و بغضهایش همایون را صدا میزند، شاید سرنوشت لعنتیاش را با جادوی عشق تطهیر کند.
«خونین زار» قصه امروز و دیروز است. فراتر از تراژدی مهری، قصه بسیاری از زنانی است که برای رها شدن از کابوس سرنوشت، به دامن مردان میآویزند. اما ذات زن، آسیب پذیر و شکننده است، آنچه برای مهری اتفاق میافتد، تنها قربانی شدن جسم او نیست. روحش را پیشتر، در این شهر بیرحم و شاید در نوجوانی و در خانه پدری، به مسلخ بردهاند. تماشای «خونین زار» این روزها و پس از شنیدن ماجرای دختر اهوازی، متاثرکنندهتر است. «خونین زار» نمایشی است که زخم روی این تن شهر، را دوباره به یادمان میآورد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- اهمیت ساخت فیلم با موضوع تراجنسیتیها/ سینما میتواند به پذیرش این افراد کمک کند
- نخستین اکران عمومی فیلم «آن دیگری» در سینماهای فرانسه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- نمایش «خونینزار» توقیف شد
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «گرسنگی» به پایان رسید/ نگاهی اعتراضی به فقر و قوانین ضدانسانی
- واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
- علیرضا خمسه و نسیم ادبی تازهترین بازیگرهای «ملاقات با جادوگر»/ لیست بازیگران تکمیل شد
- «زیبایی گاهی یک زن است» روی صحنه رفت
- نگاهی به سریال «برادرجان»/ عدالتطلبی با «قانون جنگل» محقق نمیشود
- «زهرمار» جواد رضویان ۱۳ مرداد کلید میخورد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی