سینماسینما، محدثه واعظیپور
درباره بعضی نمایشها نمیتوان بدون اشاره به حضور بازیگر یا بازیگران آنها صحبت کرد. «خونین زار» به کارگردانی سهراب حسینی از این جنس است. پیش از سخن گفتن درباره «خونین زار» باید درباره نسیم ادبی صحبت کرد که نزدیک به یک ساعت در صحنه حضور دارد و روایتگر است. پرشور، بدون لکنت، مسلط و خیره کننده. البته نسیم ادبی بازیگری ساخته شده برای تئاتر است. در هیچ سریال و فیلمی، قدرت بازیگری او آنگونه که در تئاتر دیده میشود، به چشم نیامده است. او روی صحنه، بازیگری است شش دانگ که چشم تماشاگر را به خود خیره میکند. بسیار منعطف و قدرتمند. در حالی که میتواند سیمای زنی اغواگر را بازی کند، در قالب زنی از طبقه فرودست، مچاله شده در خود، باورپذیر و تاثیر گذار است. کارگردان، این قدرت را روی صحنه به کار میگیرد و اجازه میدهد مهری، طناز، اغواگر، معصوم و شیرین جان بگیرد.
ادبی در «خونینزار» که مونولوگی طولانی است، بلوغ و تواناییاش را نشانمان میدهد. نمایش روایتی است از زندگی مهری، زنی که کودکی دشواری داشته و زندگیش پر از حادثه بوده است. ادبی، اغلب نشسته، در صحنهای که گاهی نور، آن را تغییر میدهد تنهاست و در این تنهایی باید نوجوانی، جوانی و رویاها و کابوسهای زنی را زندگی کند که در ارتباط با مردان، معنی پیدا میکند. یک قربانی که گاهی در لباس گرگ، میکوشد انتقامش را از مردان بگیرد، اما در نهایت به مسلخ میرود.
امتیاز «خونین زار» این است که با طنز شروع میشود، تماشاگرش را میخنداند و به خطا میاندازد. ادبی، ظرافتها و شوخیهای جذاب متن را درست میفهمد و بهتر اجرا میکند. شوخی با مردها و روابطشان با زنان، ذهن تماشاگر را به سمت کمدی میبرد. به سمت زنی که قدرت این را دارد که هر بار با مردان زندگیاش بازی کند، آنها را تلکه کند و باز به سراغ قصه بعدی برود. اما نمایش هر چه پیش میرود، تلختر میشود و در پرده پایانی، سیلی محکمی به گوش تماشاگرش میزند. سالنی که در طول تماشای بازی ادبی و لودگیهایش مدام خندیده، با ضربه نهایی و پایان تراژیک نمایش در سکوت و بهت فرو میرود. این، پایانی منطقی برای سرنوشت مهری است. مهری که هنوز میان خندهها، گریهها و بغضهایش همایون را صدا میزند، شاید سرنوشت لعنتیاش را با جادوی عشق تطهیر کند.
«خونین زار» قصه امروز و دیروز است. فراتر از تراژدی مهری، قصه بسیاری از زنانی است که برای رها شدن از کابوس سرنوشت، به دامن مردان میآویزند. اما ذات زن، آسیب پذیر و شکننده است، آنچه برای مهری اتفاق میافتد، تنها قربانی شدن جسم او نیست. روحش را پیشتر، در این شهر بیرحم و شاید در نوجوانی و در خانه پدری، به مسلخ بردهاند. تماشای «خونین زار» این روزها و پس از شنیدن ماجرای دختر اهوازی، متاثرکنندهتر است. «خونین زار» نمایشی است که زخم روی این تن شهر، را دوباره به یادمان میآورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- اهمیت ساخت فیلم با موضوع تراجنسیتیها/ سینما میتواند به پذیرش این افراد کمک کند
- نخستین اکران عمومی فیلم «آن دیگری» در سینماهای فرانسه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- نمایش «خونینزار» توقیف شد
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «گرسنگی» به پایان رسید/ نگاهی اعتراضی به فقر و قوانین ضدانسانی
- واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
- علیرضا خمسه و نسیم ادبی تازهترین بازیگرهای «ملاقات با جادوگر»/ لیست بازیگران تکمیل شد
- «زیبایی گاهی یک زن است» روی صحنه رفت
- نگاهی به سریال «برادرجان»/ عدالتطلبی با «قانون جنگل» محقق نمیشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





