سینماسینما، فریبا اشوئی
هاشم در یک تله ناموسی از تعادل خود خارج شده ومرتکب قتل می شود.. .
شنای پروانه یک تراژدی با پی رنگ چند وجهی است. پی رنگ اصلی بر قتل ناموسی متمرکز است اما در زیر پوسته این پی رنگ موضوعات مهم دیگری چون اعتیاد، شرارت، بزه، دروغ، آدم فروشی و… مطرح می شود که هرکدام جداگانه قابلیت تبدیل به پی رنگ اصلی رادارند، اما در این درام درخدمت موضوع اصلی (قتل) قرار گرفته اند تا عناصر دراماتیک قصه را فراهم سازند. فیلم در سه پرده روایت می شود. پرده اول وقوع قتل (مشاهده)، پرده دوم بررسی عناصر دخیل در حادثه (کشف) و در نهایت دریافت و نتیجه (شهود واقعیت).
شنای پروانه از معدود فیلم های جشنواره امسال است که در ایجاد ریتم و هماهنگی میان دو وجه درونی و برونی موفق عمل کرده است. سکانس های شلوغ و پرماجرا (قتل، تعقیب معتاد در میان کارتن خواب ها، درگیری خانواده با اشرار، اقرار آدم فروش ها در گاراژ و…) از جمله سکانس پرتحرک فیلم هستد (ریتم درونی) که با کات های سریع و ترتیب و توالی درست پلان ها نشانی بر این ادعا هستند. قتل در آغاز قصه، اوج زودهنگام فیلمنامه است که با آن، تماشاگر را در مُشت خود می گیرد اما نکته مهم و متفاوت فیلم این است که این اوج فرودی به همراه ندارد و همچنان با ریتمی تناوبی (تمپو) ادامه دار می شود. این تناوب تا پرده دوم که اوج های دراماتیک و غافلگیر کننده و شوک برانگیز برای مخاطب، فراوان دارد (کشف) سرانجامش رسیدن به شهودی قابل در انتهای روایت است.
با این همه شنای پروانه فیلم بدون نقصی هم نیست. ریتم ماجراجویانه و حادثه محور آن شاید مانع از نزدیکی مخاطب به برخی از کاراکترهای اصلی و مهم داستان شده باشد. پروانه، حجت و مصیب در این روایت تا انتهای داستان درحد تیپ می مانند و به عنوان شخصیت شکل نمی گیرند. مخاطب از آغاز ماجرا بیشتر با حجت (برادر قاتل) همراه است تا آن ها. بیشتر او را می شناسد تا آن ها و این روال ادامه پیدا می کند تا قصه به راند آخرش می رسد (شهود واقعیت). در این راند، مخاطب از اعترافات یکی به شخصیت آن دیگری می رسد. جواد عزتی یکی از پُرکارترین بازیگران جشنواره امسال، ایفاگر نقش حجت در شنای پروانه، ثابت کرده که حضورش در فیلم دیگر تنها برای گارانتی گیشه نیست. او آن قدر مهارت و توانایی هایش در ایفای نقش های متنوع بالا رفته که بتوان رابطه مستقیمی بین او و فیلم خوب برقرار کرد و او را یکی از ملاک های ارزیابی اثر دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد