سینماسینما، رضا دانشپژوه
ایرو (اینجا ) به کارگردانی هادی محقق، عنوان مناسبی برای یک فیلم جسورانه. اینجا در نزد پیرمردی تنها، هیچ اتفاق خوشایندی رقم نمی خورد. تجربه گرایی در ارائه زمان واقعی رویداد، امتیاز اصلی این فیلم است. آن هم در زمانه ای که از ترس افتادن ریتم هر کاری می کنند.
فیلم ایرو در ظاهر قصه خاصی را دنبال نمی کند. تصاویری از یک انتظار و یک خاکسپاری. اما ظرف ارائه رویداد مهم است. این که چگونه یک انسان می تواند در بی نهایت ترین شکل ممکن تنها باشد؟ شکل چینش نماها در قرارداد اولین نمای فیلم با زمان طولانی مشاجره ریتم را با مخاطب تمام می کند. آنچه در توالی روی می دهد کنترل ضرباهنگ فیلم است که کنترل می شود. دغدغه های روزانه پیرمرد و تلاش او، هر چند ناچیز و اما تمام و کمال برای نجات فرزندش از اعدام خارج از عرف واقع گرایایی تصویر نشده است. اینچنین برداشت می شود اثر بیشتر از آنچه قصد کشمکش بر سر تصاحب جوایز جشنواره ها داشته باشد، یک اثر شخصی و یک دغدغه شخصی است. داستان فیلم ساده است. یک پیرمرد راه می رود و منتظر است. بعد جنازه را تحویل می گیرد و در طول مراسم خاکسپاری شبانه قصه به اتمام می رسد. اما شیوه ارائه این ماجرای به ظاهر ساده، هولناک است. فیلم به شدت مخاطب خاص خود را می طلبد و اصلا هیچ تدارک زینت بخشی برای به وجد آوردن آدم های عجول ندارد. فیلم به آرامی بستر شناخت مخاطب از جغرافیا و کاراکتر را مهیا می کند و با پیشبرد تنها جمله داستان، صحنه های تکان دهنده پایان فیلم را جم و جور می کند.
ایرو فیلم محترمی ست از این بابت که تجربه سختی را از سر گذرانیده است. تجربه اندوه بار روایتی تلخ، با نماهای طولانی. تجربه سخت از این بابت که فیلم خودش را به تماشاگر الصاق نمی کند. این مخاطب است که انتخاب می کند در سالن سینما پای تنهایی یک انسان بنشیند، یا برود و آن بیرون خدا را شکر کند که او تنها نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره آرژانتینی به «درنو» جایزه داد
- فیلم سینمایی «دِرنو» به مراکش میرود
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- «ایرو» و «ممیرو» در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود
- نمایش فیلم سینمایی «ایرو» در نیویورک
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- «درب» در سینماهای فرانسه اکران میشود
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- «شهر خاموش» در بخش اصلی جشنواره شبهای سیاه تالین رقابت میکند
- «دِرب» هادی محقق در جشنواره بوسان رقابت میکند
- کرامت انسانی/ نگاهی به فیلم «درب»
- طبیعت با جان/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود






نقد بسیار زیبایی بود. زنده باشن اقای دانشپژوه