سینماسینما، جابر تواضعی
از سال ۹۲ به این طرف، هر وقت قرار بوده فقط یک کتاب عمری و تأثیرگذار معرفی کنم، بیبروبرگرد اسم دو کتاب را گفتهام که اولیاش «زن درون» بوده.
زنانگی عنصر مغفول و هنوز ناشناخته عصر ما است و باور کنید هرچی بدبختی میکشیم از همین جا است. چیزی که از ابعاد کوچکی مثل ناسازگاری زن در خانواده شروع میشود و تا ابعاد بزرگتری مثل بههمریختگی در سطح جهان امتداد پیدا میکند. اگر حالوروز الآن مان خوب نیست، دلیلش این است که گوهر زنانگی را جدی نمیگیریم و ارزش تلقی نمیکنیم. زن و مرد هم ندارد.
«زن درون» بررسی روانشناسانه اسطوره سایکی و اروس است. سایکی دختر شاهزادهای است که آنقدر پاکدامن و باکره است و عطر بهشت دارد که پرستش میشود، اما هیچ خواستگاری ندارد. آفرودیت که دارد از حسودی میمیرد، پسرش اروس را مأمور میکند او را بکشد. اما نوک پیکان اروس به انگشت خودش فرو میرود، یک دل نه صد دل عاشق سایکی میشود و او را به پردیس خودش میبرد. اما برای سایکی شرط میگذارد که اگر میخواهد همیشه با او در پردیس زندگی کند، نباید او را ببیند و دربارهاش چیزی بپرسد.
اما نقطه اوج و زیباترین جای داستان جایی است که سایکی به تحریک خواهرانش، قول و قرارش با اروس را زیر پا میگذارد و یک شب با خنجری در دست و چراغی در دست دیگر، میرود بالای سرش تا اگر اهریمن بود خدمتش برسد. اما با زیباترین فرد تمام المپ و ایزد عشق روبهرو میشود. غرق در حیرت و شرمساری دستش میلرزد و قطرهای از روغن چراغ روی شانه اروس میریزد. اروس هم او را از پردیس بیرون میکند. این تازه اول مسیر پرپیچوخمی است که در انتظار سایکی است و بهتر است خودتان آن را بخوانید.

اما کلیدیترین حرف این اسطوره که هنوز بعد از هفت سال عمق وجود مرا لمس میکند، این است که هر زنی همزمان دو ابزار شگفتانگیز و البته وحشتناک دارد: چراغ و خنجر. میتواند با خنجرش همه چیز را نابود کند یا میتواند با چراغش نور مهر بتاباند تا هم خودش موجود پاک، باشکوه و خداگونه درون مرد را ببیند و هم نیاز مرد را به تابیده شدن نور زنانه، نمایان ساختن سرشت ایزدگونه واقعیاش و آشنایی بیشتر با خودش برطرف کند. این نور میتواند ارزشهای درونی مرد را یادآوری کند و به اعمال و رفتار و حضورش معنا بدهد. این مهمترین توانایی زنان است که از وجودش غافلاند. تمام خشونت و خرابکاری مردها یعنی زنی جایی کم گذاشته و کوتاهی کرده. اگر اینطور نبود و زنان -و همینطور مردان- به گوهر زنانگی درونشان دسترسی داشتند، قطعاً جهان بهتری میداشتیم.
اسطورهها مرجعی برای خودشناسی و ابزاری برای خودآگاهیاند. آنها از صافی صدها نسل گذشتهاند و ساده و ناباند. ما در آنها به دنبال راز یا دانش درون هستیم. چیزی فاقد جهتگیریهای مختلف، غرضورزی، کوتهبینی و اندیشههای شخصی. (جانسون: ۱۰) اسطورهها ابزاری برای دیدن راههای رفتهاند تا بتوانیم آن را راهنمای راههای نرفته خود قرار دهیم. (جانسون: ۲۳)
کتاب چنان ترجمه روانی دارد که وقتی سال ۹۲ برای اولین بار خواندم، برای اولین بار در تمام عمرم به صرافت این افتادم از مترجمش تشکر کنم. اما جستوجوی اینترنتیام راه به جایی نبرد و یادم نیست چرا به این باور رسیدم که در قید حیات نیست و البته که امیدوارم اشتباه کرده باشم. فریدون معتمدی فقط کتاب را خوب ترجمه نکرده، بلکه از هر فرصتی برای ارجاع به منابع مختلف فارسی و تطبیق این اسطوره با اسطورههای ایرانی و مخصوصاً شاهنامه استفاده کرده. از من بپذیرید که لذت خواندن پاورقیها اصلاً کمتر از اصل کتاب نیست.
▪ جانسون، رابرت، زن درون، ترجمه: فریدون معتمدی، تهران: نشر بافکر، چ ۱، ۱۳۸۷٫
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





