سینماسینما، پدرام عبهر:
فیلم: چراغهای ناتمام/ کارگردان: مصطفی سلطانی/ فیلمنامه: محسن جسور/ بازیگران: مجید صالحی، شقایق فراهانی و…
«چراغهای ناتمام» قصّه نویسندهای را روایت میکند که حاضر نیست قلمش را به هر کسی بفروشد و فقط در چارچوب ارزشها و اعتقاداتِ شخصی و ذهنی خودش قلم میزند. همین موضوع، عرصه را بر او تنگ کرده و اوضاع مالیاش را بهم ریخته است. نویسنده متعهّدِ قصّه که با زن و دختر کوچک و پدر جانبازِ پیرش زندگی میکند، ناگهان با پیشنهادی روبرو میشود که قصّه یک «کولهپشتی» و محتویاتش را بنویسد. کولهای که برمیگردد به گردانی ۱۴۰ نفره که از آن فقط ۱۵ نفر و از آن پانزده نفر هم فقط همین کوله باقی مانده و حالا نویسنده قصّه ما باید داستان آن ۱۵ نفر را از دلِ عکسها و نامهها و یادگاریهای آبخوردهی داخل کوله بیرون بکشد.
فکر میکنم شما هم با هم موافق باشید که این طرحِ قصّه، طرحِ بدیع و امیدوارکنندهای است. مخصوصاً که این فرار از کلیشه، در اجرا هم دیده میشود و فیلمساز در بند نماهای آپارتمانی و شهری نمانده و به دل کوه میزند و لانگشاتهای خوبی میگیرد و فیلم آب و رنگ تازهای به خود میگیرد. امّا متاسّفانه فیلمساز این مسیر را ادامه نمیدهد. قصّه و شخصیتهایش را سرسری میگیرد و در خیلی از لحظات، به جای اینکه بر تم اصلیاش تمرکز کند که پتانسیل بالایی برای جذّاب شدن دارد، بیدلیل به فقر و فلاکت نویسنده و خانوادهاش و درگیریهای لفظی پر از شعارش با دیگران میپردازد. و نهایتاً ایده و سوژهاش را حیف میکند.
«چراغهای ناتمام» فیلم بدی نیست. ایدهی خوبی دارد، در برخی لحظات اتّفاقات خوبی را هم رقم میزند. نریشناش هم اغلب دلنشین است. و یک مجید صالحی فراتر از انتظار هم دارد. امّا متاسّفانه مخصوصاً ضعف فیلمنامه باعث شده لحنِ فیلم یکدست نباشد، و داستان هم انسجام کافی نداشته باشد، ضمناً واقعاً چرا ریتمی به این کندی برای این فیلم درنظر گرفته شده؟ این ریتمِ کند هم آفت سینمای ما میتواند لقب بگیرد. (نه اینکه ریتم کند به خودی خود ضعف، و تند آن نقطه قوّت به حساب بیاید، امّا ضربآهنگ فیلم باید با موضوع و قصّه همخوانی داشته باشد، که به نظرم در این فیلم به هیچوجه اینطور نیست و چراغهای ناتمام این پتانسیل را داشت که با ریتمی سریعتر، به فیلمی جذّابتر تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «عشقورزی زیر بمباران»/ نگاهی به «بمب: یک عاشقانه»
- ملودرام یا حماسی؟/ نگاهی به «سرو زیر آب»
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- «چراغهای ناتمام» با جایزه از جشنواره نویدا هند برگشت
- نگاهی به فیلم ایتالیا ایتالیا/ زوال عشق
- نگاهی به فیلم «بیست و یک روز بعد»/ روی مرز کودکی و بزرگسالی
- نشست «چراغهای ناتمام» در برج میلاد/ فیلم، روایت تاریخ نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش