سینماسینما، حسین سلطان محمدی:
رفتار ایرانی های فرهنگی در مواردی بسیار عجیب است و گاه ناگهان، همه دانش و باور و فکر خود را فراموش کرده و تابع اندیشه دیگری می شوند که در مبنا، خاستگاهی متفاوت از اندیشه خودمان دارند. فیلمی در داخل ساخته شده و به نمایش درآمده و سپس به خارج رفته و نمایش داده شده، ناگهان همه متوجه شدند که «برداشت خارجیه» درست تر بوده است! و اکنون «هجوم» از ناحیه مقابل شکل گرفته است!
در ایران، شورای صدور پروانه ساخت داریم، شورای صدور پروانه نمایش داریم، کلی نویسنده و ناظر و رسانه فرهنگی و سیاسی بیرون از مجاری رسمی داریم؛ اما هیچ کدام به صورت مشخص کشف نکرده بودند که فیلم «هجوم» شهرام مکری، واجد نگاه همجنس بازانه است؛ اما فیلم به جشنواره برلین می رود، در آنجا اعلام می شود نامزد دریافت جایزه برای مفهومی خاص به نام همجنس بازی است و ناگهان، در داخل کشور همه اندیشه های مدعی فرهنگ و ناظران حساس و در کمین ارشاد نشسته، متوجه می شوند که ای بابا، اون خارجیه درست گفته بودا. پس حمله می کنیم و درخواست داریم که جلوی این «هجوم»ها را بگیرید! حالا اون خارجی و اون داور کیست، همان دست اندرکار در جشنواره ای که متهم به سیاسی کاری در انتخاب فیلم از ایران برای نمایش در کشور خودش است و البته این اتهام هم بی وجه نیست و همیشه هم انتخاب فیلم برای شرکت در برلین، محل شبهه و حساسیت بوده است. ما به نگاه و انتخاب این جشنواره اعتراض داشتیم و معمولا داریم، اما اکنون برداشت او را قبول می کنیم. یک بام و دو هوا که نمی شود.
همکار نویسنده ای که در رسانه های چاپی و مجازی با نگاه مصلحانه و مسلمانانه معتقد هستی برداشت و ادعای جشنواره درست است و اکنون با تمسک به آن حمله ور شده ای، به آیات آخرین سوره قرآن هم توجه کن که گفته شده، «بگو پناه می برم به پروردگار آدمیان… از شر وسوسه شیطان، آن شیطان که در دل مردمان وسوسه بد افکند» (از ترجمه مرحوم الهی قمشه ای). چه شده که برداشت مورد خدشه جشنواره سیاسی کار برلین، می شود شاقول و شاخص قضاوت درباره تصمیم و برداشت همه کسانی که پیش از برلین درباره فیلم «هجوم» نظر داده اند و اینچنین فیلم را منتسب به آن صفت نکرده بودند. برداشت برلین مورد خدشه است چون گفته شده واژه مورد برداشت، معانی دیگری هم داشته است. اصلا معانی دیگری هم نداشته باشد، کمی هم به درک و برداشت و شعور جمعی بروز داده شده خودتان درباره این فیلم، پیش از نمایش در برلین هم توجه کنید. یا خودتان قضاوت درست در دوره اکران فیلم منتشر نکرده اید، که اگر چنین باشد الان هم نباید ناگهان واجد دانش قضاوتی شوید، یا اگر قضاوت قبلی خودتان درباره فیلم و همچنین سیاسی بودن برداشت های جشنواره برلین درست بوده، درباره اتکا به این برداشت برلین هم احتیاط کنید. اگر قرار باشد هر آنچه دیگرانی که می دانیم با چه مبنایی درباره رفتار و کارهای ما نظر می دهند، بگویند بشود مبنای قضاوت، پس چرا شما صاحب نظر هستید و نگاه خود را می نویسید؟ آنها گفته اند و حرف شما تقلیدی بیش، از آن حرف خناسانه نیست.
در ذهن ما، اجماع داخلی واجد ارزش بیشتری است تا وسوسه خارجی یا اندیشه خارجی. بر همین مبنا، چون اندیشه و رفتار همجنس بازانه برایمان ملموس نیست، در نشانه شناسی ما، معمولا نشانه ها و برداشت های دیگری درباره صحنه های فیلم هایمان مطرح می شود؛ و طبیعی است که با برداشت آنها که همجنس بازی و نشانه هایش برایشان ملموس است، متفاوت باشیم. او در همه چیز نشانه های خودش را می بیند و ما نشانه های خودمان را. حکایت خیاط همیشه به دگمه مردم نگاه می کند و کفاش به کفش مردم و مانند آن را که فراموش نکرده ایم. ذهن او پر از نگاه همجنس بازانه است و همه چیز را سوار بر چنین معانی ای می کند اما ما که چنین نگاهی نداشته ایم و تا پیش از این جشنواره هم کسی بر این معانی متوقف نشده بود؛ اکنون چرا باید خود را فراموش کرده و دنباله روی او شویم؟ بهتر است ما درون را بنگریم و حال را، نی برون را بنگریم و قال را!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- محمد حقیقت خبر داد/ اکران «جنایت بیدقت» در فرانسه/ فیلمی با امضای ویژه مکری
- «جنایت بیدقت» جایزه بهترین فیلم بخش دیدگاههای نو جشنواره برزیلی را گرفت
- شهرام مکری داور جشنواره شیکاگو شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش