با برگزار نشدن و حتی کوچک شدن جشن خانه سینما به شدت مخالفم. اگر این خبر صحت داشته باشد، باعث تاسف است. بحث لزومِ برگزار نشدن این جشن به دلیل مشکلات معیشتی اهالی سینما و مردم ایران که هرساله توسط عدهای با اهداف مشخص، طرح میشود، دوباره مطرح شده و این بار متاسفانه از زبان مدیران خانه سینما و جشن هم تکرار شدهاست.
سوال اینجاست که در کدام دوره از دورههای جشن، مشکلات اقتصادی و معیشتی در خانه سینما و یا کل کشور وجود نداشته است؟
اگر قرار باشد از این زاویه به فرهنگ و هنر نگاه کنیم و اولویتی برای آن قائل نباشیم، تمامی فعالیت های فرهنگی ۴۰ سال اخیر زیر سوال خواهد رفت.
مگر جز این است که در ۴۰ سال گذشته در تحریم بهسر بردهایم، درگیر جنگ بودهایم، فقر گریبان بخشی از مردممان را گرفته و….. پس چرا – به ویژه در دهه سخت و بحرانی ۶۰- هرساله جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر و موسیقی و تجسمی مان به راه بوده؟ پس چرا این همه فیلم ساخته شده و کنسرتها و نمایشها و گالریها و چاپ و نشر کتابها و مجلات و روزنامهها کار خودشان را کردهاند؟ مگر تلویزیون در این ۴۰ ساله این همه برای برنامهها و سریالهایش هزینه نکردهاست؟ مگر مشکلات معیشتی و اقتصادی کم داشتهایم؟ نه تحریم چیز جدیدی است و نه مشکلات اقتصادی و معیشتی. انها که وظیفه شان رفع این مشکلات است باید پاسخگو باشند نه آنکه تمام فعالیتهای مملکت به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآید چراکه فلان مسئول و بهمان رئیس نمیتواند وظیفهاش را درست انجام دهد و کارها را جمع کند. به هرحال باید پذیرفت که هرچیز جای خودش را دارد و هر کسی مسئولیتی در جامعه و کشور به عهده دارد.
نکته مهمتر آنکه تبعات چنین تصمیماتی آیا جز این است که بحران مضاعف بر وضعیت بحرانی کشور تحمیل کند و همه چیز را بحرانیتر از انچه هست جلوه دهد؟ و تازه کسانی که چنین تصمیماتی میگیرند آیا به این اندیشیدهاند که از چنین تعطیلیهایی چه کسانی سود میبرند؟ و منویات و اهداف چه طیفی تامین میشود؟ چه کسانی از این قبیل تصمیمات خوشحال میشوند؟ آیا دقیقا به اهداف شکست خوردگان انتخابات قبل توجه کردهاند که دوست دارند با بحرانیتر نشان دادن همهچیز و اثبات ناکارآمدی دولت مستقر، مجددا افسار قدرت اجرایی را در دست بگیرند؟
اگر اینطور است که پس بیایید همه پروژههای فیلمسازیتان را تعطیل کنید و پولش را بدهید به بانک مرکزی که مشکل دلار رفع شود! اصلا چرا در این شرایط اقتصادی باید اینهمه روزنامه و مجله چاپ شود؟ همه را تعطیل کنیم پولش را بدهیم برای گورخوابها خانه بسازیم! واقعا چه ربطی دارد؟
فرهنگ و فعالیت فرهنگی هزینه دارد و هزینهاش هم هزینه زائد محسوب نمیشود. اتفاقا سرمایه ارزشمندی است که آثار و تبعات مثبتش در جامعه غیرقابل انکار است. تعطیل کردن فعالیتهای فرهنگی به بهانه مشکلات معیشتی نه تنها سادهاندیشانه و تا حدی پوپولیستی است، بلکه رویکردی بسیار خطرناک نیز هست. امیدوارم جشن خانه و سینما و همه رویدادهای فرهنگی و هنری کشور در هرشرایطی با شکوه و کامل برگزار شوند.
ده، دوازده روز پیش در همین ستون، اتفاقاتی از این دست را پیش بینی کرده بودم که با تاکید، تکرارش میکنم:
“در فضای عجیب و غریب این روزها، فرهنگ و هنر کجای ماجرا میایستد؟ تئاتر نقشش چیست؟ سینما به چه کار میآید؟ موسیقی و کنسرت و گالری چطور؟ در نگاه اول اینها دیگر اولویتی ندارند. اما واقعیت این نیست. فرهنگ در شرایط دشوار، بهتر و بیشتر کار میکند. خودش یک راه نجات است. روحیههای ویران را بازسازی میکند، مانع فروپاشی روح و روان میشود و هویت جمعی و وجدان عمومی را احیا میکند.
بله موقعیت متناقضی است. اما تعطیلی فرهنگ و هنر در این شرایط دشوار، هزینههای مادی و معنوی را بالاتر میبرد. فرهنگ راه نجات است.”
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد