سینماسینما، زهرا مشتاق
من خانم ژاله صامتی را از نزدیک نمیشناسم، ولی منظور ایشان را کاملا متوجه شدم و فهمیدم ایشان چه میخواستند بگویند.
تقریبا تلویزیون ایران را اصلا نگاه نمیکنم، ولی از کلیت برنامهای به نام عصر جدید اطلاع دارم و میدانم یک جور استعدادیابی ایرانی است. ظاهرا در یکی از قسمتها، پسر جوانی هنر خود را در رشته آواز نشان میدهد. و ظاهرا این پسر جوان خواندن و نوشتن نمیداند و با لهجه صحبت میکند و چیزهایی از این دست که مورد ملاحظه خانم ژاله صامتی که یکی از داوران است قرار گرفته.
در این باره لازم است چند توضیح مهم گفته شود. کسانی که رشته تاتر میخوانند، چند واحد بازیگری میگذرانند. تمرینهای جدی و سخت فن بیان و بدن لازمهی این درس است. طبیعی است که در این کلاسها، علاوه بر دانشجویان تهرانی، دانشجویان شهرستانی با لهجههای مختلف نیز حضور دارند. اولین و مهمترین درسی که استادان این رشته تدریس میکنند، کار کردن روی لهجه و حذف آن است. شتابزده عمل نکنید. و خواندن این یادداشت را رها نکنید. الان برایتان توضیح میدهم.
اتفاقا دانستن هر زبان دیگر از خارجی تا زبانهای داخلی خودمان، از ترکی، لری، عربی، گیلکی یا بلد بودن هر گویش و لهجه دیگر، توانایی یک بازیگر محسوب میشود. و او را نسبت به بازیگران دیگر در موقعیت ممتازتری قرار میدهد. اما یک سوال خیلی مهم؛ آیا قرار است یک بازیگر شیرازی یا اصفهانی همیشه فقط نقش یک فرد شیرازی و اصفهانی را بازی کند؟ آیا میشود یک بازیگر، تمام نقشها را فقط با یک لهجه بازی کند؟
مثال میزنم. خانم گوهر خیراندیش شیرازی هستند و میبینید چقدر زیبا و شیرین نقشهایی را که مستلزم لهجه شیرازی است، عالی بازی میکنند. ولی آیا مثلا در فیلم سینمایی آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، میتوانستند آن کاراکتر را با لهجه شیرازی صحبت کنند؟ آقای رضا کیانیان مشهدی هستند. آیا شما میپذیرید که ایشان مثلا نقشهایی را که در آژانس شیشهای و مختار و امام علی (ع) و کارهای دیگر داشتند، همه را با لهجه مشهدی اجرا کنند؟ مطمئن باشید اولین معترضان خود شما میبودید. این حتی در مدل جهانی هم صدق میکند. در جایی خوانده بودم که نیکول کیدمن بازیگر سرشناس استرالیایی، تلاش خیلی زیادی کرده که بر لهجه استرالیایی خود فائق شود و بتواند انگلیسی را مطابق شکل رایج در هالیوود صحبت کند. آیا این معنایش حذف پیشینه و زبان مادری نیکول کیدمن است یا توانمندی او در رفع یک محدودیت؟
هنرمندانی که ارائه هنرشان بخصوص با زبان و بدنشان در ارتباط است، باید بتوانند بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشند. اگر بازیگری فقط بلد باشد با زبان بلوچی و کردی صحبت کند و اصلا فارسی بلد نباشد و یا فارسی را با لهجه صحبت کند؛ در عرصه خوانندگی یا بازیگری به شدت دچار محدودیت میشود. مگر چند نقش درست، با همان لهجه و زبان در طی سال نوشته میشود؟
خانم ژاله صامتی نیز نه تنها در نقش داور یک برنامه تلویزیونی، که به عنوان یک بازیگر حرفهای و حتی بسیار مادرانه همین را میگوید. این که پسرم، گول این زرق و برقها را نخور. فردا دیگر ما نیستیم. خودت هستی و خودت. خدا را شکر که صدای خوبی داری. اما خوانندهای که خواندن و نوشتن بلد نباشد، با محدودیت جدی روبهروست. نمیتواند موسیقی را به صورت جدی و درست دنبال کند. نهایتش این است که یک خواننده محلی میشود مثل صدها خواننده محلی دیگر که ذوقی و غریزی آواز میخوانند. گفت لهجهتت را کنار بگذار. اتفاقا به مهمترین و درستترین نکته اشاره کرد. چون میخواست به او بگوید تو که صدای خوبی داری، حتما میتوانی آوازهای غیر محلی هم بخوانی. چون لهجه میتواند تو را فقط محدود به یک خواندن خاص کند. کدام از این توصیههای خوب که پشت هر کدامش یک دنیا تجربه و دانش و پشتکار است، غلط است؟! چگونه میشود به آسانی بر کسی هجمهای وارد کرد، در حالی که به کنه آنچه گوینده مدنظر داشته، توجهی نشده است. و در پایان، آنهایی که سخنان دیگرانی را که به نوعی و در حوزههای خود، محل مراجعه هستند، چنین ناشیانه و نادرست تقطیع میکنند، باید گوشزد کرد تا چه اندازه رفتار و عملشان بیاخلاقی و ضدانسانی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- ادامه تصویربرداری فصل سوم «زیرخاکی» در شهرک دفاع مقدس + عکس
- پایان تصویربرداری فصل دوم «زیرخاکی»
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- جلیل سامان فصل دوم «زیرخاکی» را میسازد
- جلیل سامان ادامه «زیر خاکی» را نمیسازد
- «شیشلیک» در آخرین مراحل فنی/ انتشار اولین عکس از فیلم مهدویان + عکس
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار