سینماسینما، زهرا مشتاق
مدل چینی یا مقررات زدایی؟ تصمیم بگیرید.
هنوز مدت زیادی از امضای بیانیه ای از سوی صنوف مختلف خانه سینما مبنی بر حذف نظارت و ممیزی بر آثار هنری نمی گذرد که سد دیگری با عنوان ساترا ایجاد می شود. به نظر می رسد ساترا نیز یک عرض اندام دیگر از جانب رسانه تمامیت خواهی باشد که هیچ تولیدی را جز در چارچوب خود برنمی تابد.
واقع شدن در عصر پسا دیجیتال در عمل نمی تواند با شکل صرف دولت سیاست گذار و تصمیم گیرنده، با وجه غالب نظارتی، هیچ همخوانی داشته باشد. در عصر شگفت انگیز ارتباطات که هر رسانه می تواند صدا و تصویر شخص یا یک گروه و نهاد باشد، چگونه می توان ذهنیت و مدیریت تصاویر و اندیشه را در چارچوب قوانین کاملا سلیقه ای، فردی و ایدئولوژیک قرار داد؟ اگر زمانی در دهه ۶۰ برای فرار از ممنوعیت بی دلیل ویدئو، این دستگاه میان چادر و ملحفه رد و بدل می شد تا جریان دیدن فیلم های روز بی وقفه ادامه یابد، چگونه می شود حتی تصور کرد که در این دوره گذار و ورود به قرن جدید می توان کماکان به اندیشه، افسار و مهمیز نهاد؟!
تولد و رشد شبکه نمایش خانگی و انواع رادیوهای اینترنتی و پادکست های مختلف نتیجه مستقیم قید و بندهایی است که رسانه ای که از ملی بودن تنها نامش را به عاریه گرفته، سالیان دراز به شکلی آهنین ایجاد کرده بود و هرگز تصور نمی کرد چنین مهیب فرو ریزد. کارکنان جدا شده از بدنه این ساختار نیز نمایانگر همین فروپاشی است. رسانه ای که طی ده ها سال سعی در ارائه تصویری یگانه و منحصر به فرد از سیمای مردمان کشوری داشت که در مدینه فاضله خود به شکلی دروغین ساخته است. برای همین است که وقتی همان بازیگران در تصویری غیر از تلویزیون ظاهر می شوند، به شدت وجه پرسپکتیو پیدا کرده، سکنات و ظاهر باورپذیر تری پیدا می کنند و تبدیل به جنسی از تجربه زیستی مردم می شوند.
برگزاری «نشست رسانه های جدید، ضرورت های جدید» در پس خود همین نکته را مستتر دارد که رسانه ای که خود را غالب و تصمیم گیرنده تلقی می کند؛ تغییر را فهم کرده و بپذیرد. این در حالی است که سد جدید ایجاد شده در رخت ساترا، همان نظارت تلخی است که سال ها بر هنرمندان حوزه های مختلف رفته و معنایش آن است که هیچ یک از خالقان آثار نباید و احتمالا نمی توانند بدون ممیزی و کسب اجازه به تولید بپردازند. چیزی که در هیچ کجای دنیا نیست. کجا چنین است که شما برای ساخت فیلم، فیلمنامه را از هفت خوان عبور دهید و بعد از ساخته شدن همان فیلم بر اساس فیلمنامه باز دچار شصت رنگ ممیزی شوید و تازه کسانی هستند که درست دم اکران می توانند اجازه نمایش فیلم را لغو کنند. در کجای دنیا شما مجموعه ای با سرمایه غیر دولتی می سازید و بعد باید بابت محتوای تولید شده که ته تهش بیرون بودن چند تار موی بیشتر و قدری آرایش غلیظ تر است، جوابگوی نظرات شخصی و سلیقه ای آقایان بشوید؟!
در گفت و گویی که اخیرا با وزیر فرهنگ و ارتباطات افغانستان داشتم، از ایشان راجع به ممیزی پرسیدم و این که آیا در افغانستان سانسور اعمال می شود؟ و ایشان با لبخند گفتند سانسور؟ برای چه باید سانسور اعمال کنیم؟ اینجا کشوری آزاد است و هر کس می تواند در کتاب و فیلم هایش هر محتوایی که می خواهد تولید کند. آیا ما حتی از همسایه خود هم عقب مانده ایم؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- صدور مجوز برای ۴ طرح سریال نمایش خانگی
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟