سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
«کفایت مذاکرات» ناتوان در خنداندن تماشاگر
گاهی در جشنواره فیلم فجر اتفاق میافتد که فیلمی به هر دلیلی سفارش شده و در نهایت در جدول نمایش قرار میگیرد. این امر بیشتر ناشی از وجه حمایت از آثاری از سینمای جنگ و انقلاب و یا فیلمهای انیمیشن و شاید هم توجه دادن به آثار فیلمسازان جوان باشد. به هرحال یک انگیزه و یا بینشی در این اتفاق دیده میشود اما آدم میماند آثاری که نه وجه هنری دارند و نه اساسا وجه دیگری و در قالب موارد بالا هم نمیگنجند چگونه به جشنوارهای مثل فجر راه مییابند آن هم با هیات انتخابی که خود مدعی اشراف و دانش در این حوزه هستند.
چگونه است که فیلمی چون «صنم» و یا اثری چون کمدی کم رمق «کفایت مذاکرات» امکان نمایش در معظمترین اتفاق سینما در حوزه حاکمیتی را به دست می آورند.
فیلم «کفایت مذاکرات»حتی توان خندان مخاطب را ندارد چه برسد به اینکه آن را اثری کمدی بمانیم.
کاش دست اندرکاران جشنواره و ارشادیان صرفا برای پرکردن جدول نمایش در طی ده روز حاضر به گنجاندن هر اثر سخیفی در آن نباشند.
«ناتور دشت» غافلگیری تماشاگرانی که داستان را میدانستند
«ناتور دشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان با نگاهی به حادثه ربایش یسنا دختر اهل کلاله گلستان به تصویر کشیده شده است.
فیلم با چیدمانی مناسب در روایت داستان اصلی خود و روایت به اندازه خرده روایتهایی که در نهایت به کمک داستان اصلی میآیند به خوبی تماشاگرش را با خود همراه میسازد.
در واقع آنچه که باعث جذاب شدن فیلم بود غافلگیر شدن تماشاگرانی بود که اشراف کاملی بر اخبار داستان فیلم داشتند که کارگردان بر اساس آن فیلمنامه را نوشته و به تصویر کشیده است اما با این همه در یک سوم نهایی فیلم از پیش بینی آنچه که قرار است اتفاق بیفتد دچار تشکیک میشود.
کارگردان از همان ابتدا با مقدمهای نسبتا کوتاه تکلیف آدم ربایی و آدم ربا را مشخص میکند با این همه فیلمنامه آنقدر چفت و بست مناسبی دارد که بتواند با خلق موقعیتهای تازه تماشاگرش را با خود همراه سازد.
اگر چه سکانس مربوط به تفتیش خانه بهرام توسط احمد پیران و کشف پرندگان قاچاق میتوانست در فیلم نبوده و به نظر حذف آن لطمهای به کلیت داستان نمیزد.
«مرد آرام» نامی که پایان داستان را لو میدهد
بهنوش صادقی داستان ساده و در عین حال سخت از یک عاشقانه غیر قابل پیش بینی را روایت میکند.
داستان آشنایی که در سالهای اخیر در اخبار و رسانههای مجازی دیده و خواندهایم اینکه دختر نوجوانی در افغاستان به نکاح پیرمرد در آمده است و…
اما آنچه به فیلم صادقی غنا میبخشد نگاه تلخ اما توام با احترام به سنت خشنی است که دامن بسیاری از خانوادههای افغانستانی خاصه قشر تهی دست را گرفته است (اگر چه نباید فراموش کرد در ایران خودمان جسته گریخته گه گاه چنین اخبار نابهنجاری را اگر چه نادر و شاذ میشنویم).
فیلم میتوانست روایتی همچون داستان کنت مونت کریستوی دوما داشته باشد اما صادقی پایان دلخواه خود را در فیلم به تصویر کشید اگر چه نمیتوان از تاثیر پذیری داستان دوما چشم پوشی کرد.
نام فیلم یعنی «مرد آرام» برای تماشاگر باهوش میتواند کلید ورود به داستان و آگاه شدن نسبت به پایان این مثلث عشقی باشد. امری که البته میتواند به قابل پیش بینی بودن پایان فیلم نزد تماشگر آن منجر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- تعطیلی سینماها و آغاز پیشفروش فیلمهای حامد بهداد و محسن کیایی
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «ناتور دشت»؛ فریاد خاموش
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





