سینماسینما، سیدعبدالجواد موسوی
ظاهرا هفت هشت ماهی است که برنامه «کتابباز» پخش نمیشود و آنطور که من شنیدهام، به تواتر و از قول آدمهای مورد اطمینان، مشکل برنامه، سروش صحت است.
گیر دادهاند به سروش صحت و باز آنطور که دوستان میگویند سروش صحت متهم است به روشنفکری و دوستان میخواهند به جای ایشان کسی مثل آقای یامینپور را جایگزین کنند که در زمره نیروهای ارزشی محسوب میشود. من یک بار در برنامه «کتابباز» حضور پیدا کردهام و علاوه بر این چند باری هم برنامههای آقای سروش را دیدهام. از خیلیهایی که به تلویزیون علاقه چندانی ندارند بارها و بارها شنیدهام که برنامه «کتابباز» را دنبال میکنند و باز از قول همانها شنیدهام که نقطه قوت برنامه را حضور صمیمی سروش صحت میدانند. چند تن از دوستان من هم در این برنامه شرکت داشتهاند. با این حال تا به امروز نشنیدهام کسی سروش صحت را روشنفکر خطاب کند. احتمالا منظور دوستان از روشنفکر در این مورد خاص گرایشهای سیاسی و فرهنگی سروش صحت باشد اما تا آنجا که من دیدهام و شناختی که از سروش صحت دارم این حرفها در مورد او بیربط است. سروش پیگیر مسائل فرهنگی است و برخلاف خیلیها مسائل فرهنگی را از دریچه سیاست نگاه نمیکند و درست به همین دلیل است که با بسیاری از اهالی فرهنگ نشست و برخاست دارد و در مواجهه با فعالان فرهنگی از طیفهای مختلف یکسان عمل میکند. در همین برنامه «کتابباز» تعداد دوستانی که در اردوگاه ارزشیها تعریف میشوند کم نبوده و سروش در مواجهه با تمامی آنها ادب و انصاف را رعایت کرده است.
من با برنامهسازی درباره کتاب ناآشنا نیستم و میدانم کار کردن در این حوزه چه دشواریها و پیچیدگیهای غریبی دارد. حتی چند بار از سوی دوستان تلویزیونی به دلیل این که سردبیری چند نشریه تخصصی کتاب را بر عهده داشتهام دعوت به همکاری شدم اما محدودیتها و معذوریتهای عجیب دوستان تلویزیونی در این حوزه سبب شده تا قید کار در تلویزیون را بزنم. در همان یک برنامهای هم که در «کتابباز» حضور پیدا کردم پیش از برنامه توجیه شدم تا جایی که میتوانم از فروغ و شاملو و اخوان نامی نیاورم که البته به حرف همکاران محترم چندان وقعی ننهادم و هرچه دلم گفت بگو گفتهام و اگرچه در تدوین نهایی، بخشهایی از صحبتهایم حذف شد اما بالاخره مجبور شدند یکی، دو بار نام آن بزرگان را پخش کنند. منظور این که دوستان «کتابباز» به اندازه کافی خودشان مراعات میکنند و سختگیری بیش از اندازه درباره برنامهای که در این بازار کساد رونقی نسبی یافته است بیمعناست. اگر دوستان بالادستی ما فکر میکنند با حضور آقای یامینپور فرهنگ انقلابی رشد و گسترش پیدا میکند میتوانند برنامه دیگری با حضور ایشان تدارک ببینند. یک برنامه موفق را از چنگ کسی درآوردن و از نیمه راه به دیگری سپردن خلاف مروت و فتوت است. علاوه بر این در حوزه کتاب کارِ نکرده بسیار است و میتوان با حضور آقای یامینپور و امثال ایشان در یک برنامه دیگر، هم فضایی رقابتی به وجود آورد و هم تکثر و تنوع بیشتری به این حوزه بخشید.
تا آن جایی که من آقای وحید جلیلی را میشناسم و با تمام اختلافنظرهایی که ممکن است با ایشان داشته باشم میدانم که تا حدودی اهل گفتوگو و مداراست و با برخی از مدیران رسانهای تفاوتهایی دارد. چند سال پیش درباره برنامه «نود» و شخص عادل فردوسیپور حرفهایی زده بود که نشان میداد نگاه او با خیلی از دوستانش متفاوت است و گمان میکنم این روزها نیز به دنبال حل مسئله فردوسیپور و برنامه «نود» است. این حرفهایی را که پیرامون برنامه «کتابباز» شایع شده است اغلب به او نسبت میدهند. نمیدانم تا چه اندازه این نقلقولها درست است اما این را خوب میدانم که گاهی در این سرزمین کارهایی صورت میگیرد که هیچ ربطی به بالادستی ها ندارد. کسانی به هر دلیلی چشم دیدن برنامه و یا شخصی را ندارند اما پشت اشخاص و یا مفاهیمی پنهان میشوند و مقاصد شخصی خود را پیش میبرند. امیدوارم مشکل برنامه «کتابباز» به بهترین شکل ممکن حل شود و در کنار این برنامه، برنامههای خوب دیگری در این زمینه تولید شود که حقیقتا هرکاری برای کتاب انجام بدهیم کم انجام دادهایم.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





