سینماسینما، زهرا مشتاق
خانه پدری بعد از ده سال توقیف، از یک اکران چند روزه به بیرون پرت میشود و هیچ مقام حقیقی و حقوقی قدرت ایستادگی ندارد . این پرتاب به طور مشخص و دقیق به صورتهای تک تک ما اصابت کرده و ما را خونین و با جراحتی عمیق رها ساخته است.
جامعهای که سیاست گزارانش تحمل بازتاب مسائل اجتماعی خود را نداشته باشد؛ باید با کلاهخود و سربازان ویژه، مردمان را از کف خیابان پاکسازی کنند و این یعنی بیمار بودن اجتماع خشمگینی که هیچ مفری برای شنیده شدن نعرههای تلخش وجود ندارد.
در تمام دنیا، چه سیاستمداران و چه مسولان فرهنگی، از هنر اعتراضی نه تنها استقبال کرده، بلکه کارشناسان خود را به تحلیل و واکاوی می گمارند. هنر اعتراضی، چه شعر باشد و رمان، چه پرفورمنس و نمایش و چه سینما، آیینه تمام قد رفتار و منش و خواستهها، در کنار عیبها و خوبیهای مردمان همان جامعه است. مسولان تصمیم گیرنده با دنبال کردن هنر خلق شده توسط هنرمندان، به مشکلات جامعه و در حقیقت خلا سیاستهای خود در همه زمینه ها اشراف پیدا کرده و در بدترین نگاه دایی جان ناپلئونی وار، حتا برای ادامه حیات سیاسی خود ، سعی در برطرف کردن آن میکنند.
اما اینجا، در میانه انباشت بحرانزای مسائل اجتماعی، تحملی حتی برای یک آیینه کهنه زنگزده که از فرط دیده نشدن در خاک فراموشی رو به ناپدید شدن است؛ وجود ندارد.
توقیف فیلم درخشان « خانه پدری »، یعنی مرگ سینمای اجتماعی. یعنی خرد کردن آینه ای که دارد تک تک ما را نشان می دهد. مای عصبانی، مای غضبناک، مای فروشده در رنج و ملال و دشواریهای زندگی.
تصمیم برای قتل سینمای اجتماعی، نادیده گرفتن حرمان انسانهای جامعهای است که ذره ذره و گاه حتی به یکباره ورطه هولناک نابودی را تجربه میکنند، بی آن که صدایشان را کسی بشنود.
حذف خانه پدری، نه تنها به بهبود مشکلات کمکی نمیکند، بلکه موجب زبانه کشیدن بیشتر آتشی میشود که چون خوره، خشک و تر را با هم میسوزاند. تصمیم گیرندگان این توقیف، که مخاطب را به یاد کاردینال های پیر و فرتوت قرون وسطی می اندازند؛ با این حکمهای غیر عقلانی تیشه بر شاخه درختی میزنند که خود بر آن نشستهاند و به زبان خودشان باید سوگند خورد که رستگاری اتفاق نمیافتد، مگر از مسیر اصلاح.
و البته یادآوری کرد با توقیف خانه پدری از میزان رو به افزایش خشونت علیه زنان هیچ درصدی کاسته نخواهد شد. و کماکان و برای مثال بر روستاهایی چون دیشموک در استان کهکلویه و بویر احمد که از ابتدای سال تاکنون، بر اساس آمار رسمی ۱۶ زن خودسوزی کرده اند؛ افزوده خواهد شد.
خانه پدری باید اکران شود و اگر مراجع رسمی کماکان اهتمامی بر بیداری و شنیدن آلارم های فعال شده و انبوهی از آژیرهای قرمز به صدا درآمده ندارند؛ پیشنهاد میشود فیلم در فضای مجازی به سرعت منتشر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- کیانوش عیاری: دنیا را با دوربین ۸ میلیمتری میدیدم
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «رکر» ساخته میشود/ کیانوش عیاری فراخوان بازیگری داد
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
آخرین ها
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان