سینماسینما، حمید باباوند
فوتبال و سینما در ایران بخشی از نامعادلات صنعتی هستند. صنایع ما با برق یارانهای و انواع محدودیت و عوارض سرسامآور واردات تلاش میکنند تا خود را سرپا و توانمند نشان دهند و البته هر روز هم داعیه دریافت کمک و حمایت دارند.
بازیگران فوتبال و سینما در مثلث نامعادله «هزینه تولید، درآمدزایی، دریافت کمک از بودجههای عمومی کشور» هر روز اعداد بیشتری را مطالبه میکنند. کم نیستند فیلمهایی که بازیگر یا بازیگران اصلی آن چند برابر میزان فروش دستمزد دریافت میکنند. مانند فوتبالی که مهمترین باشگاههایش با انواع بازیها نمیتوانند مجوز حرفهای بگیرند اما بازیکنانشان هماندازه برخی بازیکنان در باشگاههای اروپایی دستمزد میگیرند.
این روزها فیلم «فسیل» توانسته رکوردهای فروش را جا به جا کند و به اعداد شگفتآوری برسد. فارغ از محتوای فیلم و ارزشگذاری و نگاه اخلاقی و ایدئولوژیک، موفقیت آن با این اعداد جادویی احتمالاً نامعادله سینمای ما را بیش از پیش برهم میزند. از منظر من بهترین اتفاق میتوانست این باشد که بازیگران نه چندان گرانقیمت این فیلم از این به بعد به جدول بالاترین دستمزدها بروند و تمام. اما به گمانم نتیجهاش آن خواهد بود که از این به بعد چهرههای سینمای ایران دستمزد خود را توی جدول بگذارند و مطابق با بالاترین فروش و درآمد در سینمای ایران، دستمزدهای چند برابر گذشته طلب کنند. البته احتمالاً باز هم نهادهایی خواهند بود که به خواستهی آنها تن دهند. همانطور که در عالم فوتبال این اتفاق افتاده است. فوتبالیستها با شروع هر لیگ دستمزد خود را مطابق با تغییر آخرین قیمتهای تورم بالا میبرند. فروش «فسیل» مثل شروع لیگ جدید است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف