سینماسینما، فرزانه متین
شاید کمتر کارگردانی در ایران، جسارت آن را داشته باشد که به سراغ یک موضوع داغ و جنجالی مثل لایه های پیچیده ی فساد در فوتبال برود .به همین خاطر فیلم « بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیش از این در سال گذشته با فیلم ضعیف ورزشی «پرویز خان» روبه رو بودیم که به زندگی مرحوم پرویز دهداری می پرداخت. فیلمی که واقعیت در آن بسیار تحریف شده بود. علی ثقفی در مقام کارگردان و نویسندهی «پرویز خان» در واقع با استفاده از تیترها و برش روزنامه های ورزشی، یکی از ملتهب ترین دوران فوتبال کشور را به معرض نمایش گذاشته بود، اما فیلم هم مورد استقبال قرار نگرفت و هم حاشیه های زیادی بعد از اکران داشت. اما در جشنواره سال گذشته، ما با یک فیلم اول یک کارگردان در ژانر درام -ورزشی به نام «بازی را بکش» روبه رو بودیم. فیلمی که از همان ابتدا قصه گو بود و در داستانش، دروغ نمی گفت. عزیزی هر آن چیزی را که ما باید می دیدیم به صورت عریان به مانشان داد. فارغ از شعار گویی به سراغ لیگ فوتبال های دسته پایین، شرط بندی های مربوط به آن و کثیف کاری های پشت پرده ی فوتبال رفت. هر چند که کارگردان وارد فضای شیک لیگ برتر نشد اما در فیلمش نشان داد هر آن چیزی که ما در لیگ های دسته پایین مخصوصا در شهرستان ها می بینیم، هر آن امکان آن را دارد که در لیگ های مهم تر و معتبرتر هم شاهدش باشیم.
عزیزی و تیم تولیدش علیرغم تهدیداتی که از سوی سایت های شرط بندی وجود داشت، همچنان به صورت حرفه ای به کارشان ادامه دادند. عزیزی بارها در مصاحبه هایش گفته است که نباید اجازه دهیم شر عادی شود چراکه این عادی سازی به یک روال ثابت در تجربه ی زیستی افراد تبدیل می شود. «بازی را بکش» دلسوزانه به مخاطبان نشان داد در فوتبال ما هر آنچه که درباره ی فسادهای موردی گفته می شود، درست از آب درآمده وچه بسا اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است فساد کل ِ ساختار فوتبال کشور را در بر گیرد.
کارگردان به خوبی با این نوع از مافیای فوتبال آشنایی داشته و از این رو کیفیت محتوایش را فدای استفاده از سوپراستارها نکرده است. با این حال سینماداران در حق این فیلم اجحاف کردند البته نه تنها در حق این فیلم بلکه سایر فیلمهای اجتماعی. آن ها معتقدند چون مخاطب، آثار کمدی دوست دارد بیشتر سانس های سینما باید در اختیار این فیلم های گیشه ای باشد. البته بیراه هم نگفته اند در مدت سه چهار سالی که ذائقه ی مخاطب عام به سمت و سوی کمدی های نازل کشیده شده، به تبع آثار اجتماعی با شکست رو به رو شده اند. از این رو تهیه کنندگان فیلم ملتهب «بازی را بکش» بعد از دو هفته اکران، مجبور شدند، فیلم را راهی اکران آنلاین در پلتفرم ها کنند با این حال فیلم تماشایی «پیرپسر» تمامی این قواعد را بر هم زد و نشان داد طیف وسیعی از جامعه به دنبال این آثار کمدی های سخیف نیستند، بلکه نبود تبلیغات و ندادن مجال به فیلم های اجتماعی باعث می شود، مخاطب از همان زمان که از منزل اش بیرون می آید با پوستر و بنرهای تبلیغ فیلم های کمدی روبه رو شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- جشنواره دانانگ به «بازی را بکش» جایزه داد
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





