سینماسینما، زهرا مشتاق
اولین دوره جشنواره سینما پاسفیک در ایران است. جشنواره در شیراز برگزار می شود و ما خبرنگاران حوزه سینما نیز حضور داریم. چند فیلم دیدیم و در پایان یک روز کاری داریم قدم زنان برمی گردیم هتل پارسیان که تازه افتتاح شده است و ما آنجا اقامت داریم. نرسیده به هتل صفی دراز تشکیل شده است. دختران و پسران شیک پوش و مد روز، عطر و ادکلن زده و خوش تیپ. صف خیلی طولانی است و تا هتل ما رسیده است. از میان جمعیت وارد می شوم. در لابی هتل روی یک صندلی نشسته و مشغول امضا دادن به طرفدارانش است. او نیکی کریمی است. تصویری که همیشه از او به ذهنم مانده است. اما او از جمله باهوش ترین زنان بازیگر است. چرا؟ چون خطرات یک حرفه بی رحم را درک کرد و توانست با موفقیت از آن عبور کند. او ستاره «عروس» بود. اصلا می رفتند سینما که ببینند این زیباروی تازه به سینما رسیده کیست. او خیلی زود سوپر استار سینمای ایران شد و آنقدر باهوش بود که بتواند رفته رفته خود را تثبیت کند و البته این شانس را نیز داشت که چندین فیلم پیاپی با فیلمساز بی تکراری چون داریوش مهرجویی کار کند و شناسنامه کاری اش را مهرهای بی بدیل بزند. اما او می دانست که عمر ستاره بودن کوتاه است. پس خود را قوی کرد که بتواند در کسوت دیگری ستاره بودن خود را ادامه دهد. فیلم سازی یکی از مسیرهای انتخابی او بود. و بعدتر نوشتن و ترجمه. حالا دیگر اگر حتی هیچ وقت دیگر بازی نکند، کارهای زیادی برای انجام دادن، دارد. اگر استار بودن سن و زمان دارد، قرار گرفتن در پوزیشن های دیگر و کسب تجربه و پشتکار می تواند نتیجه اش فرد هوشمندی چون نیکی کریمی باشد که به حرفه اش و بیشتر از همه به پویایی خودش احترام می گذارد. ترجمه کتاب «نزدیکی» یکی از همین کارهاست. نوشته حنیف قریشی، نویسنده انگلیسی پاکستانی تبار. داستان مرد میانسالی که کارش نوشتن است و کیست که نداند نوشتن حاصل جهان تفکر است.
نزدیکی قصه مردی است که درست در ابتدای میانسالی دچار تردید می شود. برای ادامه دادن یا رفتن. دچار ملال و یاس می شود و فکر می کند دیگر عاشق نیست و نمی تواند یا نمی خواهد که ادامه دهد. کشمکش کسالت باری را می گذراند؛ میان بودن و چگونه رفتن. قصه ای که می تواند داستان بسیاری از ما باشد اگر اهل اندیشیدن و نگاه به پیرامون خود باشیم. کلنجار برای چگونه زیستن و جست و جو برای یافتن خویش گمشده در هزار توی جهان مدرن و بی در و پیکر. نگاه زنان، نگاه مردان و نگرانی از تلقی کودکان از آنچه در عملکرد ما دریافت خواهند کرد. نزدیکی، سرگشتگی انسان مدرن برای پاسخ به پرسش هایی است که اخلاق و تفکر و من محوری انسان ها را به چالش می کشد. باریک بودن مرز خویش و دیگری. انتخاب من یا زندگی اجتماعی و گذشت و تسلیم شدن برای داشتن یک زندگی جمعی. نزدیکی یک انتخاب است برای شکل و چگونه زیستن. و این پرسش مهم که با رفتن ما، وابستگان و خویشان چه خواهند کرد. و آیا ما اساسا به دلیل انتخاب خود، مجاز به ایجاد توفان و پریشانی در زندگی دیگرانی که هست آنها، گره خورده در چیدمان حیاتی ماست، هستیم؟ و این پرسشی است پر اهمیت که در قالب داستانی روان که بیشتر شبیه یک واگویه درونی است، روایت شده است. با ترجمه ای روان و کلماتی که به درستی به جای خود نشسته است. نزدیکی حنیف قریشی را با ترجمه نیکی کریمی از دست ندهید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- نیکی کریمی «تا فردا» را از جشنواره اورشلیم خارج کرد
- نیکی کریمی، داور جشنواره ترایبکا شد
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»