سینماسینما، محدثه واعظیپور
بهروز نورانیپور در سهگانه « ۱۷۵A»، «فرزندان شب» و «سه نهزارم» روایتگر بخشی از رابطهای است که زنان، داعش و کودکان با هم دارند. هر سه فیلم، به دلیل ماهیت تراژیکِ موضوع و ابعاد انسانی این فاجعه بزرگ، تکاندهنده و متاثر کننده هستند. «سه نهزارم» تصویر تازهای از رنجی است که زنان شنگال (منطقهای که داعش به آن حمله کرد) هنوز و پس از آزادی از اسارت با آن مواجه هستند. فیلمساز با انتخاب سه زن و سه قصه، بیننده را با خود همراه کرده و از رنجی صحبت میکند که جوامع سنتی با آن روبرویند. اگرچه حمله داعش و نوع برخورد با زنان به اندازه کافی حیرتآور و اندوهناک است و هر چقدر درباره آن صحبت شود، نکاتی دردناک ناگفته باقی میماند، اما نورانیپور تلاش کرده در این مستند، به مسئلهای دیگر نزدیک شود، این که داعش چطور هویت و احساسات زنانه را به مسلخ میبرد و زنانِ قربانی تجاوز را از خانواده و عشیره دور میکند.
«سه نهزارم» زوایایی تازه از نابرابری و توحش را به تصویر میکشد. فیلم، ساده و سرراست است و اگرچه بخش مهمی از اطلاعات آن بر اساس مصاحبه به بیننده منتقل میشود، اما تصاویری گویا و نماهایی فکر شده دارد. فیلمساز به ذهن و دنیای زنانه شخصیتهایش نزدیک میشود، مروا (مادر جوان و زیبا) اگرچه پسرانش را دوست دارد اما رویای او سپردن آنها به پرورشگاهی در اروپاست، مروا که همه آرزوهای زنانهاش را از دست داده، امیدوار است زندگی را خارج از سرزمین مادری (که درگیر جنگ، تبعیض و مردسالاری است) به دست بیاورد. در انتهای فیلم، او که در جاده و تنها ایستاده، از رویاهایش بسیار دور است، آنهم در سرزمینی که فاصله زنان تا مرگ، به اندازه تار مویی است.
امتیاز اصلی فیلمِ نورانیپور، نمایش عمق فاجعه جاری در شنگال نیست، که این بخش مهمی از فیلم است، برگ برنده مستندِ او فرصتی است که به شخصیتهایش داده تا مقابل دوربین، راحت و صریح باشند. احوال آنها موقع بیانِ آنچه از سرگذراندهاند، نماهای بسته از انگشتان لرزان دستان و چشمهایی که وحشت در آنها، خانه کرده، فیلم را برای همیشه به یک سند از تراژدی بزرگ در روزگاری که انسان ادعای مدنیت دارد، تبدیل میکند. «سه نهزارم» فیلمی زنانه است، اگرچه بانیان فاجعه مردان و تفکر مردانه هستند، اما آنچه سه مادر، در دل دارند و برای حفظ آن میکوشند تنها از یک زن-مادر برمیآید. کسی به خاطر نمیآورد مردان متجاوز داعشی، دغدغهای برای حفظ کودکانشان داشته باشند، اما این زنانِ قربانی هستند که میکوشند فرزندانشان را از تاریکی، قضاوت و توحش دور کنند، این یک حس و عزم زنانه است که فیلم موفق میشود، ثبت کند.
«سه نهزارم» اگرچه از احساسات درونی و ذهن زنانِ قربانی تجاوز صحبت میکند، اما نه احساساتی است و نه شعاری. فیلم، حرفش را به اندازه میزند و به دام پرگویی نمیافتد، به واسطه فضا و شخصیتهایش به یادماندنی است و به سادگی از ذهن، پاک نمیشود. فیلمساز، در مقایسه با بسیاری از آثاری که در حوزههای مختلف درباره این موضوع ساخته شدهاند، دور از شعار و غلو و تلاش برای اشک آوردن از بیننده، به واقعیت نزدیک میشود و به بیننده امید واهی نمیدهد. اگرچه شخصیتی مانند مادر دلو، نسبت به دیگر زنان فیلم، قویتر و امیدوارتر به نظر میرسد اما واقعیت عریانی که از پس «سه نهزارم» خود را به رخ میکشد، عاری از روشنی و نیکبختی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- از راز فیلمهای خانوادگی تا ثبت واقعیت/ نگاهی به دو مستند از مرتضی پایهشناس
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «اجارهنشینها» با صدای هوتن شکیبا + تیزر
- خروج «فرزندان شب» و «خورشید آسمان، خورشید کاشی» از جشنواره فیلمهای کردی لندن
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم «هامون» با صدای پرویز پرستویی + ویدئو
- نمایش دو مستند ایرانی در جشنواره انگلستان
- فیلم «A157» بهترین مستند جشنواره «واچ داکز» لهستان شد
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری