سینماسینما، نیما بهدادی مهر
در کهکشانها رسم مرگ ستارهها بر این است که یک ستاره آن قدر نورانیتر و پررنگتر میشود که سرانجام آن جرم غالب نورانی از درون به تیرگی میگراید و همچون فیتیله شمع به تدریج خاموش میشود و در دل آسمان تنها لکهای از آن باقی میماند.
سینمای ایران نیز به مانند کهکشان با ستارههایش رفتار میکند. وقتی آن ستاره پررنگ است از نور وجودش برای روشنایی آپاراتخانه سالنهایش استفاده میکند اما وقتی آن ستاره از روزگار جوانی میگذرد و شکسته دل و پیر پیکر میشود گویا اصلا از ابتدا وجود خارجی نداشته است.
رسم تلخی است که تا بازیگری در چنگال بیماری اسیر یا به روزهای کهنسالی نزدیک میشود او را به کناری نهیم و فراموشش کنیم. برای فریماه فرجامی بانوی درخشان بازیگری سینمای ایران در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد چنین اتفاقی رخ داد.
او که روزگاری زیبا چهره و خجسته حال بود و ستارهای مهم در سینمای برتافته و برخاسته از نحلههای هنری و روشنفکری محسوب میشد گرچه همچنان میتوانست باری از دوشهای سناریونویسان در پرداختی متنوع از شخصیت زنان بردارد اما چنان به صورتی ناگهانی کنار گذاشته و کمتر در سینما به او نقش داده شد که گویی از ابتدا نیز حضورهایش یک جبر تاریخی برای سینمای کم مهره دهه شصت بود و به واقع سینما نه برآمده از شعوری هنری بلکه به عنوان یک مهره تاریخ مصرف دار به او نگریسته بود.
مهرهای که با ظهور نیکی کریمی و ماهایا پطروسیان و اعتماد بیشتر کارگردانان به فاطمه معتمدآریا کم کم به حاشیه رفت و دچار مرگ تلخ و زودرس هنری شد.
به واقع از مرگ هنری او پس از نقش برجسته زبیده در ولایت عشق در اواخر دهه ۷۰ تا مرگ حقیقیاش در ۱۴۰۲ حدود دو و نیم دهه فاصله بود و او در این مدت چنان از بیمهری سینما به خودش شکسته دل و صورت زخمی شد که حتی حضوری کوتاه در لامینور مهرجویی نیز نتوانست مرهم دردهای او باشد. در نهایت، حکایت فرجامی و سینمای ایران بسیار آشناست. سینما تا خاموشی نور ستارههایش به یاد آنها نمیافتد اما پس از مرگ، ثناها و ستایشهایی در فراق بازیگرانش سر میدهد و مخاطبان را در تسلسل سوگ قرار میدهد.
مخاطبی که از یاد نخواهد برد همین سینما در سالهای آخر عمر خسرو شکیبایی نیز رفتاری مشابه با او داشت و نقشهایی دور از شان این بازیگر به او سپرد، سینمایی که تبر خود را به ریشههای بازیگری زد و اکبر عبدی را دور از خاستگاه اصلی و اعتبار حقیقی بازیگریاش به حاشیه راند و نتوانست مشاوری مهربان و دوستی حقیقی برای او باشد، سینمایی که کنارهجویی و انزوای خودخواستهی حمید جبلی را سبب شد و سینمایی که فرجام فریماه بازیگریاش را با شوکران بیاعتنایی رقم زد. درگذشت فریماه فرجامی محو سبک مهمی از بازیگری زنانه است که تا ابد حسرت نقش بستن شمایلی زنانه از جذبه زیبایی، شکوه وقار و کاریزمای اقتدار را بر دل پرده نقرهای خواهد گذاشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- یادگاریهای بانوی سناریست/ به یاد وحیده محمدیفر
- سکانس پایانی خانم بازیگر؛ فریماه فرجامی به خانه ابدی بدرقه شد
- پیکر فریماه فرجامی از خانه هنرمندان ایران بدرقه میشود
- پردهی آخر/ در یادبود فریماه فرجامی
- روحش بود که از درون به شکل دردناکی شلاق خورده بود/ در یادبود فریماه فرجامی
- فریماه فرجامی درگذشت
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- فریماه فرجامی با «لامینور» همراه میشود
- عکس یادگاری بهنوش بختیاری و فریماه فرجامی ۲۰ سال پیش
- در سینماسینما ببینید/ لحظاتی از فیلم و موسیقی «اجاره نشین ها»
- نمایش یک فیلم خاطرهانگیز در خانه هنرمندان
- فریماه فرجامی در فیلم جدید کیمیایی بازی می کند
- کارگردان «قیصر»: با وجود فیلم مهرجویی میشود فیلم کمدی خوب ساخت، اما کمدی مبتذل نسازید
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
آخرین ها
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی