محمد تقی زاده_ اسکار امسال در مقایسه با اسکار سالهای گذشته جشن متفاوت و حیرت انگیزی بود تا آنجا که با پیش بینی خیلی از کارشناسان و مخاطبان حداقل در بخش جوایز اصلی فرق داشت و خیلی ها را از این داوری و انتخاب ها شوکه کرد. مهمترین فیلم های امسال از نظر فروش و توجه مردمی و جوایز جشن های مهم سال مانند جشن انجمن منتقدان – گلدن گلاب که بخت های اصلی اسکار بودند عبارت بودند از: مدمکس ساخته جورج میلر – ازگور برگشته ساخته ایناریتو و بعد تر کمبود بزرگ از ادام مک کی و کانون توجه از تام مک کارتی. از میان قضاوت اسکار خیلی متفاوت بود : برخلاف تصور جایزه های فنی اسکار بین فیلم های سینمایی و پر مخاطب مدمکس و از گور برگشته به ترتیب با شش و سه اسکار تقسیم شد و جایزه های اصلی بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه به فیلم های سیاسی و بومی کمبود بزرگ و کانون توجه اختصاص یافت . البته اعضای اکادمی نتوانستند از بازی متفاوت و سخت دی کاپریو و کارگردانی پروسواس و تکنیکی ایناریتو در از گور برگشته بگذرند و جایزه بهترین بازیگر و بهترین کارگردان را به فیلم ایناریتو اعطا کردند.
اکنون با مقدمه بالا به مقایسه دو فیلم کانون توجه یا افشاگر و همچنین فیلم کمبود بزرگ که متاسفانه خیلی غلط ترجمه شده میپردازیم 🙁 short یک اصطلاح مالی است که معنای مشخصی دارد: افرادى که در بازار بورس و اوراق بهادار، اوراق قرضه را بدون خریدن میفروشند و بعد به امید ارزان شدن آن اوراق میمانند -به نوعى سر ارزان شدن شرط میبندند- درواقع مشغول short selling هستند که در اصطلاح فارسى به “فروش استقراضى” یا “فروش رهنى” ترجمه میشود.)
کانون توجه /افشاگر Spotlight |
کمبود بزرگ/ فروش رهنی بزرگ
The big short |
|
شروع اکران در امریکا | ۶نوامبر | ۱۱ دسامبر |
کارگردان | تام مک کارتی | آدام مک کی |
بازیگران | مارک رافالو
مایکل کیتون رشل مک آدامز لیو شریبر جان اسلتری |
کریستین بیل
رایان گاسلینگ براد پیت استیو کارل ماریسا تومی |
زمان فیلم | ۱۲۹دقیقه | ۱۳۰ دقیقه |
جوایزاسکار | بهترین فیلمنامه اورجینال
بهترین فیلم |
بهترین فیلمنامه اقتباسی
|
نامزدهای اسکار | بهترین فیلمنامه اورجینال
بهترین فیلم بهترین کارگردانی بهترین بازیگر نقش اول مرد بهترین بازیگر نقش اول زن بهترین تدوین |
بهترین فیلمنامه اقتباسی
بهترین کارگردانی بهترین بازیگر نقش اول مرد بهترین تدوین |
بودجه | ۲۰ میلیون دلار | ۲۸ میلیون دلار |
فروش(باکس آفیس) | ۷۲ میلیون دلار | ۱۲۷ میلیون دلار |
ژانر | کمدی
درام بیوگرافیک
|
تاریخی
درام بیوگرافیک |
دو فیلم بیگ شورت و اسپات لایت همانطور که در جدول مقایسه ای بالا دیده میشود از فیلمهای مهم و بولد شده مراسم اسکار بودند که جوایز اصلی را درو کردند و هر کدام در پنج و شش رشته اصلی کاندید شدند در حالیکه اکثر جوایز فنی مثل صدا- تدوین – گریم و راحی صحنه و لباس به مدمکس رسید. اما دو فیلم از جهات زیادی شبیه هم هستند این تشابه هم به راحتی و با مشاهده جدول فوق قابل رویت است هم مقداری نیاز به توضیح بیشتر دارد که در ادامه به آن میپردازیم . ولی آنچه به راحتی قابل رویت است موارد ی چون بودجه تقریبا برابر دو فیلم است و یا اینکه هردو فیلم قهرمان اصلی به آن معنایی که در همه فیلم های امریکایی مشاهده کرده بودیم دیده نمیشوند و هر دو از مجموعه ای بازیگران مکل یا ساپورتینگ اکتور بهره بردند که اکثرا هم مرد هستند فقط در فیلم اسپات لایت یک بازیگر مکمل زن هم وجو دارد که به اندازه بقیه اطلاع دهنده و جلو برنده داستان است. حتی مدت زمان هردو فیلم حدود ۱۳۰ دقیقه هست و هردو فیلم تکیه زیادی به بیان مستندگویی و بیوگرافیک بودن دارند که این هم نکته جالب و قابل تاملی در سینمای نوظهور امریکا و جریان فیلم های مستقل این صنعت بزرگ فیلم سازی دنیاست. نکته دیگر مورد اشاره که نباید ازآن بگذریم توجه ویژه آکادمی به فیلمنامه هردو فیلم است که یکی جایزه فیلمنامه اورجینال یا غیر اقتباسی را برده است و دیگری جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از کتاب غیرداستانی مایکل لوئیس درباره بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ .
اما دلیل اصلی توجه به دو فیلم که شائبه سیاسی بودن اسکار یا دست داشتن جریان خاصی پشت این فیلم ها را تقویت میکند محتوای دو فیلم و نزدیک بودن انتخابات ایالت متحده در سال ۲۰۱۶ میلادی است. هردو فیلم به شدت دیالوگ محور است و تماشاگر را با انبوه اطلاعات مواجهه میکند : اسپات لایت قصه تکراری ولی تکان دهنده و پر سروصدای تجاوز جنسی کشیشان به کودکان در کلیساست و کمبود بزرگ داستان بحران اقتصادی در ایالت متحده است که حقیقتا درک آن برای یک تماشاگر غیربومی و ناآشنا به اقتصاد بخصوص اقتصاد امریکا و بورس خیلی مشکل و تاحد زیادی مبهم است هرچند فیلمساز اصلا کمدی ساز ما با تکنیک های خاص خودش و استفاده از سوپراستارهای هالیوودی و مدل ها و کمدی کردن برخی سکانس ها و روبه دوربین حرف زدن کاراکترهایش سعی کرده خیلی ساده و ملموس داستان بحران اقتصادی امریکا و مشکل مسکن و خرید و فروش دلالان را مطرح کند ولی موفق به این مهم نشده که موضوع مهم و پیچسده اقتصاد و بحران امریکا را به داستانی دقیق و مفهموم برای تماشاگر غیربومی و غیر اقتصادی تبدیل کند. و در کل هردو فیلم تلاش دارند با انتقاد از سیستم امریکا (که بارها این کلمه همه در طول فیلم شسنیده میشود ) سوپاپ اطمینانی برای جذب مردم باشد و به امریکاییان داخل کشور و مردم حارج از آن بیش از پیش ثابت کند که تا چه میزان آزادی بین و دموکراسی در این کشور جریان دارد و حتی مهمترین مسایل اقتصادی و فرهنگی امرکا به چالش کشیده شده و در پرده سینما به مردم نشان داده میشود درحالیکه تماشاگر فهیم و باهوش فیلم این نیرنگ امریکایی را خیلی زود میفهمد و به قول معروف دم به تله نمیدهد و خود را داخل این تله امریکایی و جمایت معنادار آکادمی اسکار نمیکند و میداند که این نیز بگذرد و نماش انتخاباتی اسکار یا ایالت متحده دیر یا زود برهمهگان آشکار میگردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد