سینماسینما، نگین کیانفر
اگر سالها پیش جشنواره فیلمهای مستند آمستردام (ایدفا) به بوتیکی میمانست که اجناسی با سلیقه والا پیش چشم همگان میچید، حالا بیشتر شبیه مرکز خریدی درندشت است با انبوهی از کالاهای متنوع، از اجناس مرغوب و اعلا تا سریدوزیهای معمول.
باید یک به یک بگردی، دستهبندی فیلمها را چک کنی، راهنما و خلاصه داستان را بخوانی، نگاهی به پیشینه فیلمساز بیندازی و با این امید که فیلم بر تفهیم ایدهاش اصرار بیش از حد نداشته باشد به تماشا فیلمی بنشینی.
بخشهای جشنواره جشنوارهها، پارادوکس و مؤلف دستهبندیهای محبوب مناند، دست کم برای یکی دو روز اول تا جشنواره گرم شود. کمتر پیش میآید که فیلمی در این بخشها کاملا مأیوس کننده باشد. فیلمهای بخش جشنواره جشنوارهها تا حدی امتحانشان را پس دادهاند و آنهایی هم که در بخشهای پارادوکس و مولف به نمایش در میآیند به دلیل بیان هنری و رویکرد زیباشناسیشان انتخاب شدهاند.
از این رو فیلمی در بخش مولف با عنوان «اورول، ۵=۲+۲» را با این انتظار که روایت خلاقی از اندیشه اورول و نگاهش به نظامهای سیاسی و نقش زبان در شکلگیری افکار ببینم انتخاب کردم. فیلم با چشماندازهای زیبای جزیره جورا در اسکاتلند که آغاز میشود، جزیرهای دورافتاده که اورول آخرین رمانش ۱۹۸۴ را آنجا مینویسد. در سکانسی آرشیوی از فیلمی زندگینامهای، اورول در ماشینی که در باریکهراه مارپیچی توقف کرده به کودکی که کنارش نشسته میگوید: کسانی هستند که به زور میخواهند به تو بگویند ۲ +۲=۵ آنها حکومتها و رهبران بزرگ هستند.
بخش اول فیلم که از جذابترین لحظات فیلم است به کودکی و نوجوانی اورول در هند اختصاص دارد. در سکانسهای بعدی با تمرکزی طولانی بر برمه با زمینه شکلگیری افکار و ایدههای او آشنا میشویم. فیلم سراسر پوشیده از گفتار متنی برگرفته از یادداشتهای روزانه اورول است که هم فصلها را به هم پیوند میدهد و هم روایت را پیش میبرد.
اما این شروع داستانگو و لحن سینمایی دوام چندانی ندارد. نیم ساعت نگذشته فیلم به موعظهای کشدار بدل میشود. کشکولی میشود از تصاویر و عکسهای آرشیوی از اورول و خانواده، بریده انیمیشنها، ویدیو کلیپهایی با افتر افکت، فیلمهای اقتباسی از ۱۹۸۴، مزرعه حیوانات، اولیور تویست، تعدادی از فیلمهای کن لوچ، خارج از آفریقا و بیشمار تکه تصاویر آرشیو خبری تقطیع شده از مستعمرات اروپاییها، فقر و گرسنگی، سخنرانی دیکتاتورها، جنگها و ویرانیها. اینجا و آنجای فیلم جزییات و اطلاعات جالبی دارد اما آشفتگی تصاویر در رفت و برگشتها بین برمه و اوکراین و آمریکا و غزه و دهها نقطه بحرانی دیگر در جهان مانع از انسجام خط داستانی و ارتباط عاطفی با موضوع میشود. نماهای سرسبز جزیره هم که مانند موتیف در طول فیلم با فاصله پدیدار میشوند از ایجاد فرم باز میمانند و به جای لحن شاعرانه کارکردی مکانیکی پیدا میکنند.
بخش قابل توجهی از فیلم به زبان میپردازد اما زبان و لحن فیلم هنری نیست و بیشتر جلوهای تبلیغاتی دارد. به جای روایتی که بیانگر دیدگاه اورول درباره زبان نه به عنوان ابزار بیان مفاهیم بلکه عامل نادیده گرفتن و فاسد کردن ایده ها باشد، نفرتی در شیپور میدمد که بر عکس اهداف خود عمل میکند. این نفرت حاصل تکرار پیاپی گزارشهای خبری است. فیلم بیننده را به باور روایت خود دعوت یا ترغیب نمیکند، گویی میخواهد ایدههایش را به هر قیمتی در کله آدم فرو کند، درست مانند جمله اورول در سکانس اول.
نتیجه اینکه پس از تماشای ۱۲۰ دقیقه ی مغشوش همدلی بیشتری با مردم غزه در ما برانگیخته نمیشود، از ترامپ یا پوتین یا هر یک از دیگر حاکمان دنیا بیشتر خشمگین نمیشویم و نفرتمان از پول و سرمایه و کاپیتالیسم به نقطه انفجار نمیرسد، بلکه با ذهنی خسته و کوفته از سالن سینما بیرون میآییم در حالیکه حساسیت و انگیزهمان برای نگرش انتقادی به جهان اگر کمتر نشده باشد بیشتر هم نشده.
از خودم میپرسم دلیل انتخاب چنین فیلمی در ویترین جشنواره آمستردام چیست؟ فیلم مشخصا فاقد ویژگیهای سینمای مولف است. گزارشهای خبری را هم که شب و روز در شبکههای تلویزیونی و رسانههای جمعی میبینیم. برداشت کارگردان از اورول هم کمابیش کلیشهای هیجانزده است تا تحلیلی برای باز کردن ایدهها. به زعم من چنین فیلمهایی که کارکردی شبیه بیانیههای تند و تیز سیاسی دارند بیشتر از آنکه تودهها را تهییج کنند، دافعه ایجاد میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- «بوم ایرانی»؛ سفر نزدیک است
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- دو جایزه از جشنواره ایدفا برای سینمای ایران
- ۴ فیلم ایرانی در جشنواره ایدفا/ مستندی از پگاه آهنگرانی در بخش مسابقه مستندهای کوتاه
- برگزیدگان جشنواره ایدفا معرفی شدند/ سه جایزه برای کارگردانان ایرانی
- فیلمهای «ایدفا» ۲۰۲۰ معرفی شدند/ حضور یک فیلم ایرانی-آلمانی
- عرضه رایگان مستندهای منتخب ایدفا
- مهرداد اسکویی: با ساخت فیلمهایم به دنبال تغییر هستم
پربازدیدترین ها
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در کنار درختان زیتون»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- رونمایی از پوستر «مُک» در آستانه نمایش در جشنواره سینماحقیقت
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد





