سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جناب محمد خزاعی
سلام
به همت جمعی از مدیران و فیلمسازان همین انقلاب جشنواره جهانی فیلم فجر جزو شانزده جشنواره درجه الف جهان به ثبت رسید. شما سالهاست در حوزه سینما فیلم تهیه می کنید و مدیر جشنواره بوده اید در نتیجه خوب می دانید چه دستاورد مهمی به مدد رایزنی های بین المللی همین مدیران و فیلمسازان برآمده از انقلاب نصیب سینمای نوین ما شده است. حال می گویید پیرو بررسی کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها و بنابر مطالبههای صنوف و سینماگران کشور تصمیم به ادغام جشنواره ملی و بین المللی فجر گرفتهاید.
لطفا بفرمایید این کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها شامل چه کسانی هستند و چگونه توانستند در عمر کوتاه حضور شما در منصب معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی به چنین ارزیابی شگرفی برسند؟
لطفا بفرمایید بنابر مطالبههای کدام صنوف و کدام سینماگر و سینماگرانی تصمیم به چنین کاری گرفته اید؟
لطف صراحتا بفرمایید سود و منفعت ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر و ضرر مستقل برگزار شدن این دو بخش آن هم وقتی توانستیم با جشنواره جهانی فجر جزو شانزده کشور دارای جشنواره با درجه کیفی الف باشیم چیست؟
جناب خزاعی
سالهاست عرصه فرهنگ و هنر این مملکت شده است چونان آزمایشگاهی بزرگ که هر کسی خواست و توانست بنابر سلیقه اش و حتما از سر دلسوزی نسخه ای به گمان خود شفابخش برایش نوشت و کسی هم دیگر دم نمی زند. فکر کردید که دیگر چرا کسی دم نمی زند؟
چون دیگر بی تفاوت شدند، چون دیگر ناامید شدند.چون… پیش بینی بقیه نقطه چین ها نه هوشی می خواهد و نه درایتی و نه سواد چندانی.
سالهاست از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و ما هنوز می خواهیم انقلابی عمل کنیم. مشکل اما اینجاست که تعریف انقلابی بودن را نمی دانیم تا جایی به مشکلی می خوریم می خواهیم انقلابی باشیم. بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد و هنوز فکر می کنیم بهترین تصمیم ها همانی بود که در سالهای ابتدایی انقلاب گرفته شده است. یعنی همان سالهایی که باید از هیچ بنایی ساخته می شد در شان انقلاب و در راستای مطالبات آنها.
اما آیا فکر کرده اید هنوز هیچ بنای ارزشمند و مفیدی شکل نگرفته است؟
جناب خزاعی
بعد از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب، این کشور به آدم های انقلابی نیاز دارد نه کارهای انقلابی و انفجاری. که اگر جز این باشد دهن کجی بزرگی است به انقلاب و تمام دستاوردهایی که در این بیش از چهل سال به مدد آدم های منتخب همین انقلاب شکل گرفت.
جناب خزاعی
سکان این سینما بعد سالها به کسی برآمده از دل همین سینما سپرده شده است. نخواهید چرخ را اختراع کنید که پیشتر اختراع شده است که این کار برای این مملکت هزینه دارد.
می توانید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند