سینماسینما،پریساساسانی
فیلم سینمایی «آتابای» مانند فیلم «شنای پروانه» از آثار شگفتی آور و تحسین برانگیز در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به شمار می آید. فیلمی با فیلمنامه قدرتمند، داستانی سر راست و بدون هیچ حرف اضافه که علاوه بر نشان دادن داشته های فرهنگی هموطنان ترک، نگاهی درست به آداب و هنر معرفت انسانی داشت. نیکی کریمی در تازه ترین اثر سینمایی خود فیلمی شاعرانه ساخته است و دنیای درون و عشق خواهی مردانه را درنوردیده است و عشق را از زوایه پسری سرکش و مبارز با ذهنی پرسشگر را به تصویر کشیده است و به جرات می توان گفت یکی از عاشقانه های سینمای ایران است.
این فیلم برای هادی حجازی فر نه فقط در مقام بازیگر بلکه در مقام نویسنده و فیلمنامه نویس نیز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی در عرصه سینما است. تسلط نویسنده «آتابای» به آنچه می خواهد روایت کند و نگاه به جزئیات در چینش کاراکترها و حضور به اندازه آنها ساختاری منسجم از یک داستان کوتاه را در قالب فیلم با قاب بندی های کم نظیر سامان لطفیان و همنشینی موسیقی گوش نواز حسین علیزاده ارائه می دهد. آتابای فیلمی است که در کنار تلخی های این روزها دریچه ای از امید و نوع دیگر نگاه کردن را به مخاطب یادآوری می کند.
در واقع چینش درست همه اجزای فیلم باعث شد تا یک درام با کیفیت بر پرده نقره ای سینما نقش ببندد. چراکه علاوه بر ساختار خوب فیلمنامه تسلط حجازی فر به زبان ترکی و درک موقعیت های موجود در فیلمنامه و ارائه آن مقابل دروبین چهره ای متفاوت و مستقل از او در سینمای ایران به جای گذاشته است و هادی حجازی فر دیگر فقط با نقش هایی که در فیلم های مهدویان بازی کرده به مخاطب معرفی نمی شود بلکه می توان او را به نام «آتابای» صدا کرد تا همواره یادآور چهره ای استخوانی با لهجه شیرین ترکی و یک شاعرانه زیبا در سینمای ایران باشد.
و اما حسین علیزاده با «سلانه» خود چنان روایت داستان را گوش نواز کرده بود که گویی نمی شد این فیلم را بدون موسیقی او تصور کرد. به واقع درهم تنیدگی فیلمنامه ، کارگردانی، بازیگری، تدوین و آهنگسازی هدیه ای بود که گروه فیلمسازی «آتابای» به مخاطب هدیه داده بودند.
حسین علیزاده با آهنگسازی این فیلم نشان از حضور همیشه موثر خود در سینمای ایران را داده بود. حضوری که از گذشته دور آغاز شده بود و سیر بودن او از «دلشدگان»، «گبه»، «نیوه مانگ»، «تنها دو بار زندگی می کنیم»، «آواز گنجشک ها»، «ملکه» تا سریال های تلویزیونی چون «زیر تیغ» و «در چشم باد» مشهود است و بی تردید یکی از دلایل حضور درخشان «آتابای» در این جشنواره حضور با کیفیت حسین علیزاده و گروه موسیقی اش بوده است.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





