سینماسینما، محمد تقیزاده
«عنکبوت» دومین ساخته ابراهیم ایرجزاد بعد از «تابستان داغ»، فیلمی درباره سعید حنایی قاتل زنجیرهای زنان خیابانی مشهد است که پس از اکران در سینماها، به صورت آنلاین به نمایش درآمده است.
موضوع ملتهب فیلم و جذابیتهای ماجرای قتل شانزده زن خیابانی در شهر مشهد، اصلیترین برگ برنده «عنکبوت» است و ایرجزاد با تیزهوشی این موضوع را دستمایه فیلم دوم خود کرده است. ناگفته نماند که مازیار بهاری نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی در مستندی با عنوان «و عنکبوت آمد» روایت مستندی از زندگی سعید حنایی را در گفتوگو با وی و نزدیکانش به تصویر درآورده بود.
از ایده و موضوع جذاب «عنکبوت» که بگذریم به تحلیل پرداخت و نوع روایت داستانی سازنده آن میرسیم که به نظر نمیرسد موفقیت چندان و ماندگاری در سینمای اجتماعی و بدنه ایران بهحساب آید. فیلم روایتی ژورنالیستی و ویکیپدیایی از مقاطع مختلف زندگی حنایی دارد و نمیتواند به مهمترین پرسش مخاطب یعنی انگیزه اصلی قتلهای سریالی پاسخ دهد. شخصیت سعید حنایی و ایدئولوژی فکری و روحیات خاص وی از کنجکاویبرانگیزترین بخشهای زندگی وی است که بههیچوجه پرداخت دقیق و عمیقی در فیلم نشده است. تنها برخورد یک راننده سواری با همسر وی و همچنین چند دیالوگ کوتاه از مادر سعید قرار است کلیت اعمال و رفتار عجیب و غیرعادی حنایی را در فیلم توجیه کند و فیلمنامه «عنکبوت» نتوانسته در لایههای درونیتر و عمیقتر به جستوجوی انگیزههای اصلی فیلم بپردازد. صرف قتل ۱۶ زن خیابانی که البته با ممیزیهایی نیز روبهرو بوده، اصلیترین انگیزه فیلم نود دقیقهای «عنکبوت» بوده و ایرجزاد نه در روایت داستانی نه در پرداخت شخصیتها نتوانسته همراهیبرانگیز عمل کند.
شخصیتهای سعید حنایی با بازی محسن تنابنده و همسرش با بازی ساره بیات، بار اصلی درام را به دوش میکشند، حالآنکه به جز گریم تنابنده که تاحد زیادی توانسته بود شمایل حنایی را تداعی کند، بقیه اکتها و جزئیات رفتاری وی نتوانسته شخصیتی باورپذیر از سعید حنایی واقعی تداعی کند؛ خونسردی او و همچنین تفکرات ایدئولوژیک و خاص حنایی در برخورد با فساد که بهزعم او در زنان خیابانی بروز و ظهور کرده، از مهمترین ویژگیهای شخصیتیاش محسوب میشود، اما اینها، آنچنان که باید و شاید در بازی محسن تنابنده نمود ندارد. البته ایراد اصلی به متن و کارگردانی اثر مربوط میشود که نتوانسته شخصیتی چندلایه، پرجزئیات و همراهی برانگیز خلق کند و اطلاعاتی که از شخصیت سعید حنایی میدهد هم در حد همان گزارش و مصاحبههای مکتوب و تصویری وی باقی میماند و چیز زیادی به تماشاگر اضافه نمیکند. درباره نقش ساره بیات بهعنوان همسر سعید نیز، نقشآفرینی، سطحی و یکنواخت است، بهعلاوه اینکه به دلیل اعمال برخی ممیزیها، شخصیت همسر درگیر تغییرات و ممیزیهایی شده است.
«عنکبوت» بدون شک از ممیزی و سانسورهای قبل و بعد از ساخت فیلم، ضرر زیادی دیده، چرا که شخصیت سعید حنایی و تمایل به برخی اعتقادات مذهبی و بروز این رخداد در شهر مذهبی مشهد باعث اعمال سانسورها و ممیزیهای از پیش تعیینشدهای برای اثر میشود بهطوری که شخصیت همسر و فرزندان حنایی در موضعگیریها به طور کلی با کاراکترهای بهنمایش درآمده در فیلم متفاوت و متضاد است، حالآنکه فیلمساز و سازندگان «عنکبوت» از قبل به حساسیتهای روایی فیلم آگاه بودهاند، اما به نظر میرسد صرفاً ماجرای وسوسهانگیز قاتل سریالی مشهد، انگیزه مهمتر و جدیتری برای ساخت این اثر بوده و کیفیت پرداخت روایی قصه از اولویتهای اصلی سازندگان نبوده است.
در کل، «عنکبوت» فیلمی کنجکاویبرانگیز و دارای دغدغهی اجتماعی درباره یکی از مهمترین رخدادهای جامعه ایران در اواخر دهه هفتاد خورشیدی است که قصد دارد ماجرای قتل شانزده زن خیابانی را در مشهد توسط سعید حنایی روایت کند و در این مسیر نیز با وجود فرازوفرودهای متعدد، تصویری از خانواده و اقدامات سعید حنایی در گذر از ممیزیهای فرهنگی و سیاسی جامعه ایران ارائه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش