سینماسینما، گلاره محمدی
فیلم سینمایی ۲۸۸۸ یا «سوباشی» سابق، بخشی از داستان جنگ ۸ ساله ایران و عراق را روایت می کند که تمرکز آن بر تلاش خلبانان و تیزپروازانی است که رشادتشان بر کسی پوشیده نبوده و نیست. ششمین فیلم کیوان علیمحمدی که با همراهی علی اکبر حیدری ساخته شده، مانند دیگر آثار او ساختار ویژه و منحصر به فردی دارد. اگر درباره شهید عباس بابایی سریال «شوق پرواز» ساخته شده و در تئاتر «هم هوایی» بخشی از روایت همسر شهید عباس دوران، روی صحنه رفته است، در ۲۸۸۸ روایتی از پایگاه راداری سوباشی در روزهای جنگ و آنچه در آسمان ایران گذشت را از زاویه دید سرتیپ بیژن عاصم، کنترلکننده هواپیماهای شکاری در دوران جنگ، شاهد هستیم که با فرم روایی خاص علیمحمدی به نمایش در می آید.
علیمحمدی و حیدری که بیش از دوسال را برای تحقیق در مورد سوژه فیلم و شخصیتها صرف کرده اند، می کوشند مرارت ها و سختی های این حرفه خصوصاً در دوران جنگ و دفاع را برجسته سازند و از خلال تعریف دقیق ظرافتها و حساسیتهای حرفه خلبانی، حضور هریک از کاراکترهای فیلم را در زندگی شخصی شان بازتعریف کنند. در واقع این اثر روی دو موضوع متمرکز است؛ اتاق کنترل عملیات نیروی ارتش (که پیش تر تصویری از آن ندیده ایم) و خلبانان. شاید کسانی که از جنگ فاصله دارند یا حتی درست آن را به خاطر نمی آورند، درک درستی از این موضوع نداشته باشند اما این فیلم در ستایش قهرمانان گمنامی است که در اتاقهای عملیات جان خود را به خطر انداختند. ۲۸۸۸ برشی از زندگی خلبانانی را به نمایش می گذارد که میان عشق و وظیفه، با اشک چشم و خون دل وظیفه را برگزیدند تا فرزند یا فرزندانشان بتوانند عشق را بی هیچ دغدغه ای تجربه کنند.
حذف رنگ از فضای بصری فیلم شاید بهترین روش برای ایجاد موقعیتی باشد که بیننده را ابتدا با صدا و سپس با تصاویر داستان همراه ساخته و از سوی دیگر بار معنایی تصاویر رویاگونه و کوتاه رنگی در پایان فیلم را دوچندان سازد. اما نباید از نظر دور داشت که سیاه و سفید شدن تصاویر به معنی از دست دادن اهمیت جزئیات صحنه چه در زمینه طراحی صحنه و لباس و چه در بخش فیلمبرداری نیست. عدم استفاده از نماها و تصاویر آرشیوی و فیلمبرداری استادانه مرتضی پورصمدی در کنار طراحی و بازسازی پر از جزئیات فضای سالهای جنگ، ارزش مضاعفی به روایت افزوده که سهم بسزایی از موفقیت آن را به خود اختصاص می دهد. یکی از ویژگی ها و شاید بارزترین عنصر در ۲۸۸۸ صداست، صداهای داخل و خارج از کادر. صداهایی که بار دراماتیک فیلم را بر دوش می کشند و فیلمساز به درستی حتی برای صداهای خارج از قاب نیز از بازیگران استفاده کرده است. وقتی که از باند صوتی فیلم سخن به میان آمد بد نیست از موسیقی مینیمال سامان احتشامی هم یادی بکنیم که نه در جهت سانتیمانتالیسم و برانگیختن احساسات تماشاگر بلکه بعنوان قطعه پایانی از یک اجرای درخشان، مخاطب را در انتهای فیلم بدرقه می کند.
۲۸۸۸ نشان می دهد میتوان فیلم راجع به جنگ ساخت و اسیر کلیشه ها نشد، می توان قهرمانهای ملی را به تصویر کشید اما تنها به قابی دور و غیرواقعی از زندگی آنها بسنده نکرده، می توان تیر و ترکش و خون ندید و معنای رفتن و جاودان شدن را پذیرفت. رمز ماندگاری ۲۸۸۸ در کنار تمام نکات سینمایی که مطرح شد یک چیز است؛ اینکه سازندگانش به آنچه می ساختند، باور داشتند و تلاش کرده اند نام و یاد کسانی را برای همیشه ثبت کنند که نه در زمان جنگ و نه پس از آن نامی از آنها برده نشده، قهرمانانی که اگر نبودند، ایران نبود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





