سینماسینما، احمدرضا معراجی
سری به دیوان پر از حادثه و رویداد حماسی و جگرسوز تاریخ دینی و مذهبی ادیان الهی که بگردانیم، میبینیم آنقدر هست که بعد از مورخان و شعرا و نویسندگان، نوبت به مظروفهایی چون هنرهای نمایشی و دستاندرکارانش برای پرداخت به آنها برسد؛ تا روایتگر مصور وجوه تراژیک یک حماسه آیینی با چاشنی القای مفاهیم انسانساز و درسآموز آن باشند.
از بسترهایی چون سینما و تلویزیون یا کهنهتر از آنها، تعزیه که بگذریم، نوبت به صحنه و پرده و تئاتر میرسد. تئاتری که صریحترین و تاثیرگذارترین هنر تصویری برای انتقال یک مفهوم و پیام آن خوانده میشود. هنری که بهواسطه زنده بودنش زور کاتارسیسی آن به هر هنر مصور دیگر از جمله سینما نیز تا آنجا میچربد که اجرای درست و مطلوب آن مخاطب را از بروز هرگونه اندوه و نشاط یا رنج و شادمانی استغراق، ناگزیر میکند.
حالا امروز و در اینجای تاریخ که دفتر و دیوانها لبریز از گوناگونی اتفاقات آیینی از ذبح اسماعیل و ده فرمان موسی تا آبستن شدن مریم و به صلیب کشیدن عیسیست، به اوراق پر خون و غمبار دین مبین اسلام میرسیم که آنچه راه گلو میبندد بغض این همه فراق است و آنچه دیده اشکبار میکند، خون جگریست از پس یک سفر ناتمام و آن همه حادثه.
اینجاست که بعد از پرده اول و پرداخت به پیک پی خجستهای که دارد نشان دوست، نمایش به شهادت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم میرسد تا پس از روایت صحنههای دردآلود واقعه عاشورا، نوبت به حدیث کهنه پیراهن حضرتش برسد که بعد از گذشت سالهای بلند غربت و مظلومیت هنوز پابرجاست. همانطور که از وقایع نمایش برمیآید، صحبت از تئاتر مذهبی با محوریت نهضت حسینیست با نام «تنهاتر از مسیح». تئاتری که با حضور بیش از ۱۵۰ بازیگر و هنرور به کارگردانی علی اسماعیلی به مصائب جگرسوز اهل بیت امام حسین (ع) و آنچه بر خود ایشان گذشت میپردازد.
«تنهاتر از مسیح» آنچه سالها در پای منبرها شنیدهایم و از روی کتابها خواندهایم را برایمان تصویر میکند، به گونهای که روضههایی که تا به امروز شنیدهایم را اینبار میبینیم تا در پی این تصویرگرایی، همذاتپنداریمان فزون شود.
اما گذشته از حماسه عاشورای حسینی و فرصتهای هنری بسیاری که در عین قابلیتهای دراماتیک و تراژیک بودن، در مسیر تبیین هدف از یک سو و ارتقای آگاهی از معنا تا کاربرد از سوی دیگر ایجاد میکند، سرنوشت نیکان و معصومان دین مبین اسلام و تاریخ جانسوز تشیع است که میتواند دستمایه نمایشهای بسیاری از طلوع محمد تا انتظار فرج قرار گیرد. روز سعید غدیر یکی از آن موضوعات مهم است که گرچه بهواسطه نمایش «روشنای شب تار» هنرمندان عرصه تئاتر به آن پرداختهاند و قرار است در ایام غدیر مهمان دلهای داغدیده یکانیکانما باشد، اما باز جای کار بسیار دارد.
به هر رویی امید میرود صاحبدلانِ هنرمند بیش از پیش جامه حضور در عرصه پرداخت به موضوعات درسآموز و انسانساز وقایع تاریخی جهان تشیع بپردازند تا بلکه بهواسطه تبیین و تفهیم جانبازیهای ایشان در بندگی، با تکیه بر قوت تاثیرگذاری هنری چون تئاتر، ما را از خود بیگانه و به سر دلبران نزدیک و نزدیکتر کنند عاقبت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





