سینماسینما، احمدرضا معراجی
سری به دیوان پر از حادثه و رویداد حماسی و جگرسوز تاریخ دینی و مذهبی ادیان الهی که بگردانیم، میبینیم آنقدر هست که بعد از مورخان و شعرا و نویسندگان، نوبت به مظروفهایی چون هنرهای نمایشی و دستاندرکارانش برای پرداخت به آنها برسد؛ تا روایتگر مصور وجوه تراژیک یک حماسه آیینی با چاشنی القای مفاهیم انسانساز و درسآموز آن باشند.
از بسترهایی چون سینما و تلویزیون یا کهنهتر از آنها، تعزیه که بگذریم، نوبت به صحنه و پرده و تئاتر میرسد. تئاتری که صریحترین و تاثیرگذارترین هنر تصویری برای انتقال یک مفهوم و پیام آن خوانده میشود. هنری که بهواسطه زنده بودنش زور کاتارسیسی آن به هر هنر مصور دیگر از جمله سینما نیز تا آنجا میچربد که اجرای درست و مطلوب آن مخاطب را از بروز هرگونه اندوه و نشاط یا رنج و شادمانی استغراق، ناگزیر میکند.
حالا امروز و در اینجای تاریخ که دفتر و دیوانها لبریز از گوناگونی اتفاقات آیینی از ذبح اسماعیل و ده فرمان موسی تا آبستن شدن مریم و به صلیب کشیدن عیسیست، به اوراق پر خون و غمبار دین مبین اسلام میرسیم که آنچه راه گلو میبندد بغض این همه فراق است و آنچه دیده اشکبار میکند، خون جگریست از پس یک سفر ناتمام و آن همه حادثه.
اینجاست که بعد از پرده اول و پرداخت به پیک پی خجستهای که دارد نشان دوست، نمایش به شهادت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم میرسد تا پس از روایت صحنههای دردآلود واقعه عاشورا، نوبت به حدیث کهنه پیراهن حضرتش برسد که بعد از گذشت سالهای بلند غربت و مظلومیت هنوز پابرجاست. همانطور که از وقایع نمایش برمیآید، صحبت از تئاتر مذهبی با محوریت نهضت حسینیست با نام «تنهاتر از مسیح». تئاتری که با حضور بیش از ۱۵۰ بازیگر و هنرور به کارگردانی علی اسماعیلی به مصائب جگرسوز اهل بیت امام حسین (ع) و آنچه بر خود ایشان گذشت میپردازد.
«تنهاتر از مسیح» آنچه سالها در پای منبرها شنیدهایم و از روی کتابها خواندهایم را برایمان تصویر میکند، به گونهای که روضههایی که تا به امروز شنیدهایم را اینبار میبینیم تا در پی این تصویرگرایی، همذاتپنداریمان فزون شود.
اما گذشته از حماسه عاشورای حسینی و فرصتهای هنری بسیاری که در عین قابلیتهای دراماتیک و تراژیک بودن، در مسیر تبیین هدف از یک سو و ارتقای آگاهی از معنا تا کاربرد از سوی دیگر ایجاد میکند، سرنوشت نیکان و معصومان دین مبین اسلام و تاریخ جانسوز تشیع است که میتواند دستمایه نمایشهای بسیاری از طلوع محمد تا انتظار فرج قرار گیرد. روز سعید غدیر یکی از آن موضوعات مهم است که گرچه بهواسطه نمایش «روشنای شب تار» هنرمندان عرصه تئاتر به آن پرداختهاند و قرار است در ایام غدیر مهمان دلهای داغدیده یکانیکانما باشد، اما باز جای کار بسیار دارد.
به هر رویی امید میرود صاحبدلانِ هنرمند بیش از پیش جامه حضور در عرصه پرداخت به موضوعات درسآموز و انسانساز وقایع تاریخی جهان تشیع بپردازند تا بلکه بهواسطه تبیین و تفهیم جانبازیهای ایشان در بندگی، با تکیه بر قوت تاثیرگذاری هنری چون تئاتر، ما را از خود بیگانه و به سر دلبران نزدیک و نزدیکتر کنند عاقبت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد