سینماسینما، رضا صائمی
خانه پدری پس از سه بار توقیف موفق شد به سینما برگردد و سد اکران را بشکند. این اتفاق را می توان روایتی از ایستادگی و مقاومت مدنی، رسانه ای و صنفی در بستر سینما دانست. فارغ از اینکه علاقمندان فیلم و سینمای عیاری از بازگشت مجدد فیلم به پرده های سینما خوشحال هستند، این حس خوشحالی قابل تعمیم به اتفاق بزرگتری به اسم مقاومت سینمایی است. مقاومتی که از خود عیاری شروع شد و به مخالفان توقیف فیلم گسترش یافت و در نهایت به واسطه نقد و روشنگری رسانه ها از جمله تلاش های حمایت گرانه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، مطالبه گری صنفی و پیگیری و تلاش مدیران سینمایی ذی ربط، خانه پدری از توقیف خارج شد.
این میراثی است که کیانوش عیاری برای سینمای ما به جا گذاشت و با نام خانه پدری گره خورد. حالا هر وقت خانه پدری را تماشا کنیم یاد این روزها و ایستادگی پای فیلمی می افتیم که بعد از سه بار توقیف، توانست در یک همدلی و کنش جمعی همه علاقمندان این فیلم و سینما، سند آزادی خود را ثبت کند. این اتفاق یک درس بزرگ برای سینمای ما بود تا پای مطالبات و خواسته های به حق خود برای نمایش آثار هنری بایستد و از طریق یک خرد و اراده جمعی، بتواند به هدف خود برسد.
حالا با رفع توقیف و اکران مجدد خانه پدری می توان به آن جمله و دیالوگ معروف فیلم قصه های رخشان بنی اعتماد ایمان آورد که هیچ فیلمی برای همیشه در کمد نمی ماند. بالاخره یک روزی و یک جایی مخاطبان خود را پیدا می کند و مخاطبان نیز آن را پیدا خواهند کرد و به تماشای آن خواهند نشست. تجربه تاریخی نشان داده که در دراز مدت نه نتها توقیف ها موجب متوقف شدن فیلمی نشده که هم بر اعتبار او افزوده و هم بر مخاطبش. اکنون نیز می توان حدس زد و انتظار داشت که با اکران مجدد خانه پدری، این فیلم با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود. باید بپذیریم که سینما مکانی امن و محرم جامعه است و اگر مردم، حرف ها و دردهای خود را با زبان سینما و در فیلم ها بیان کنند نه تنها چیزی بهم نمی ریزد که اتفاقا اطمینان و اعتماد بیشتری بین مردم و حکومت برقرار می شود و سینما خود به خانه پدری مخاطب بدل شده که می تواند در آنجا حرف دلش را بزند و بشنود. با توقیف ها نمی توان مخالفان خود را متوقف کرد. حتی اگر مخالف فیلمی هستیم بگذاریم تا اکران شود آنگاه نقدش کنیم. با نفی و حذف و سانسور و توقیف نمی توان چیزی را نقد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛