علی نعیمی (منتقد)
نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات و سنجش افکار صداوسیما که پس از ایام نوروز منتشر شد، مبین این است که در نوروز سال ۹۵ برنامههای ترکیبی مفرح و سرگرمکننده گوی سبقت را در جلب و جذب نظر مخاطبان تلویزیون از رقبای نمایشی ربودهاند.
این جمله خبری درون خود یک نکته مثبت و صدها نکته منفی دارد. برنامههای ترکیبی کمخطرترین راه ارتباط با مخاطبان است. بهخصوص آنکه این برنامهها در تلویزیون دولتی ایران ضبطشده روی آنتن میروند و خبری از اتفاقات هیجانانگیز یک برنامه زنده تلویزیونی نیست.
برنامهسازی در صداوسیمای ایران مبتنی بر یک خط رسمی شکل گرفته است. تئوری جذب مخاطب و رقابت با شبکههای فارسیزبان برای نگهداشتن مخاطبان پای شبکههای داخلی، استراتژی شکستخورده تلویزیون در این سالهاست. به این معنا که رسانه عریض و طویل صداوسیما با بیش از صدهزار پرسنل رسمی، کادری، اداری و پیمانکاری به جای آنکه پیشرونده باشد و با برنامههایش نقطه عطف کارهای تلویزیونی را رقم بزند و از موقعیت سوبسید و آنتن ارزانی که در اختیار دارد، برندهای مهم رسانهای درست کند، عدهای کارمند خطکشبهدست را پای شبکههای ماهوارهای گذاشته است و نعلبهنعل برنامههای تلویزیونی آنورآبی را با حفظ تمامی شئونات و خطوط قرمز داخلی روی کاغذ پیاده میکند و روی آنتن میبرد. نتیجه آن یک موقعیت پارادوکسیکال عجیب و غریب است. یک رسانه که تا همین چند وقت پیش نشاندادن آلات موسیقی را جزء خطوط قرمز پررنگ خود گذاشته بود و حجم موسیقیهای سازمان صداوسیما را به پایینترین حد خود رسانده بود، برای آنکه از رقیب لندننشین خود عقب نیفتد، با همان ترکیب برنامهسازی معجونی را روی آنتن میبرد که نه مجری برنامه را میتوان آزادانه جلوی دوربین دید و نه برنامه مسابقهمحور، رنگوبویی از رقابت دارد.
یکی از حسنهای مدیریت صداوسیما که باید در اشل دولتی آن و مدیریت فرهنگی در سینما و تئاتر و کتاب هم رعایت شود، ثبات حضور یک مدیر برای ایجاد فضای مناسب جهت قوامیافتگی یک محصول فرهنگی است. امری که هرچند در صداوسیما تا حدی رعایت میشود اما مدیریت سیاستزده و یکدست یک دهه اخیر تلویزیون، فرصتهای سرگرمیسازی را یکی پس از دیگری از دست داده است، تا جایی که اصول برنامهسازی در سازمان صداوسیما با تعاریف تازهای روبهرو شده است. تلویزیون در سالهای اخیر و بهخصوص از زمان تصدی عزتالله ضرغامی سیاست یک بام و دو هوای خود را به سیاست چکشی و ضربهای تغییر داده و سرعت صفروصدشدن افراد در تلویزیون آنقدر زیاد است که نمیتوان روی تأثیرپذیری آن در طولانیمدت امیدوار بود. در این سالها اگر برنامههای ترکیبی مثل «به خانه برمیگردیم» و «خانواده» که سابقه هر دو به بیش از دو دهه میرسد، توانستهاند به راه خود ادامه دهند، در پایینترین سطح تأثیرپذیری در جامعه حضور داشته و در حالی بخشی از بودجه برنامهسازی را به خود اختصاص میدهند، که بود و نبود آنها روی آنتن تلویزیون هیچ تفاوتی ندارد. به تعبیر دیگر سیاست جذب مخاطب در حالی رویکرد خودش را از دست داده است که تأثیرپذیری جای خود را به بیتفاوتی داده و نتیجه آن آنتن زندهای است که در آن چند کارشناس درباره موضوعاتی صحبت میکنند که نمونه بهترش را مخاطب در شبکههای ماهوارهای دیده است.
برنامه خندوانه یک مثال خوب درباره اصول سرگرمیسازی است که ابتدا تأثیرپذیر و در سری جدید رویکردی جامعهگریز به خود گرفته است و مغلوب نگاه ممیزی مدیران بالادستی شده است. یک اشاره کوچک به دکور این برنامه شاید خیلی چیزها را جلوی رویمان بگذارد. در سری قبلی برنامه که در پاییز و زمستان سال گذشته روی آنتن رفت، مخاطبان حاضر در برنامه در یک دکور کوچک و جمعوجور و خودمانی و با چیدمانی که همگی روبهروی هم و در مقابل دید مجری قرار گرفته بودند، حضور داشتند. مدلی که گرمی و حضور مخاطب و تأثیرپذیری از نگاه او در جایجای برنامه حس میشد. نگاه کمیتگرای مدیران تلویزیون و حس همگانیکردن یک برنامه مردمی در سال جدید، دکور برنامه را طوری طرحریزی کرد که اگرچه مخاطبان بیشتری در برنامه حاضر میشوند اما دور و بیاثر در گوشهای از تصویر هستند. در این سالها مدیران تلویزیون نسبت خودشان با مردم را جز در موارد ضروری مشخص نکردهاند. این مدل را در برنامه «دورهمی» متأسفانه بیشتر شاهد هستیم. مخاطبان در گوشهای از تصویر حضور دارند که کل تصویر تاریک است و چهرهها مشخص نیستند. شاید حلقه مفقوده در همین نوع نگاه به برنامهسازی است. اینکه تلویزیون احساس میکند میداند چگونه میتواند مخاطبانش را پای برنامههایش نگه دارد؛ درحالیکه اصلا مردمان روزگار خودش را خوب نمیشناسد. نخ تسبیح این ماجرا در این است؛ یک رسانه دولتی که بودجه خود را از مردم میگیرد، از آنها فرسنگها فاصله گرفته است.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش