سینماسینما، حمید باباوند
وقتی «جیمز کامرون» و «گیل آن هرد» داستان «ترمیناتور» را نوشتند و ساختند، «ارنست کلاین» فقط ۱۲ سال داشت. در دنیای کامرون و هرد که آن روزها حدودا ۳۰ ساله بودند؛ ۴۵ سال بعد خیلی دور از دسترس بود. دنیا قرار بود نابود شود و رباتهای ساختهی دست انسان، از کنترلش خارج شوند اما در همانزمان هم فقط یک نوجوان میتوانست فرمانده جنگهای واقعیای باشد که دنیا را نجات میدهد. تا رسیدن به سال ۲۰۲۹ کمتر از یک دهه فرصت داریم و رباتها آن قدر توانایی پیدا نکردهاند که دنیا را به دست بگیرند اما انسان قرن ۲۱ با دستیابی به فهم جدیدی از کلان دادهها، به هوشمصنوعی دست یافته است و میتواند با ساختن الگوریتمهایی کارآمد انسان را پیشبینیپذیرتر از گذشته به نمایش بگذارد. کلاندادهها فرصتهای بیشماری برای کسبوکارها و سیاستمداران ساختهاند تا هزینههای تولید و توزیع را کم کنند، رفاه را گسترش دهند، بهرهوری از زمان و مواد اولیه را افزایش دهند و به انسان دو چشم لیزری بدهند که مانند ترمیناتور با دیدن هر حرکتی بتواند مختصات آن رفتار را ارزیابی و در کوتاهترین زمان برای پاسخ برنامهریزی کند. مثل سنسورهای حرکتی که روی بهترین خودروهای ساخت دست بشر نصب میشوند و در کمتر از یک چشم به هم زدن فنر و کمکفنر را برای دقیقترین واکنش نسبت به پستی و بلندیهای جاده آماده میکنند تا انسانی که در ماشین لمداده است؛ با لرزشهای آزاردهنده رو به رو نشود.
حدود سه دهه بعد از آن که ترمیناتور(سال۱۹۸۴) به نمایش درآمد «ارنست کلاین» در سال ۲۰۱۱ رمان «بازیکن شماره یک آماده» را منتشر کرد. کلاین ۳۹ ساله، آینده را نزدیکتر میدید؛ فقط سیوچند سال بعد از نظر او دنیا ترکیبی میشد از واقعیت و مجاز. جنگ بزرگ در دنیای مجازی اتفاق میافتاد و در دنیای واقعی انسانها زندگیشان را خودخواسته رها میکردند تا در افیون زندگی مجازی غرق شوند. (چیزی شبیه به داستان سریال کرهای خاطرات الحمرا) یک نوجوان جایش را به چند نوجوان داده است و بر خلاف ترمیناتور، هیچ قهرمانی برای نجات آینده وجود ندارد. آینده همان است که باید باشد. این بار دنیا توسط بازیها و آواتارها کنترل میشوند، نه رباتها. انسان سرگردان بین واقعیت و مجاز در تردد هستند و قهرمانها از این زندگی مجازی نمیترسند؛ بلکه به آن پناه بردهاند.
استیون اسپیلبرگ که حدود یک دهه از جیمز کامرون بزرگتر است، در ۷۲ سالگی یک عمر تجربههای زندگیاش را ریخته است در فیلم «بازیکن شماره یک آماده». فیلم پر است از ارجاعات خاطرهانگیز از فیلمها و شخصیتها(از توشیرو میفونه بگیر تا مایکل جکسون). زندگی در سال ۲۰۴۵ همانقدر برای اسپیلبرگ دور از دسترس است که تصور ۷۵ سالگی برای کامرون ۳۰ ساله!
چه ترمیناتور و چه بازیکن شماره یک آماده به ما یادآوری میکنند که چقدر از تجربه خشونت بیمناک هستیم و فانتزی تا کجای ذهن و ضمیر ما نفوذ کرده است.
تکمله: اگر حتی کمی به فانتزی و بازی علاقه دارید دیدن فیلم بازیگر شماره یک آماده و سریال خاطرات الحمرا را از دست ندهید!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- فیلمبردار «آروارهها» درگذشت/ اسپیلبرگ: مدیون بیل باتلر هستم
- جشنواره برلین با پیام زلنسکی افتتاح خواهد شد
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- جان ویلیامز سوژه مستندی از اسپیلبرگ شد/ روایت زندگی آهنگساز افسانهای سینما
- با ۵۲ نامزدی اسکار؛ جان ویلیامز بازنشسته نمیشود/ نه گفتن به اسپیلبرگ محال است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
آینده هم مبهم و رازآلود بوده هم جذاب و مهیج
حتی در سینماهای چند دهه قبل هم تصور از دنیای آینده وجود داشته و غالبا رباتها نقش محوری داشتند، با پیشرفت علم، هوش مصنوعی پررنگ تر از رباتها شدند و چه بسا در آینده نه چندان دور شاهد نظریه پردازی در مورد تله پاتی و سفر در زمان و نظایرهم باشیم.
برای مثال قسمتهایی از سریال mirror که یک سریال فانتزی است در مورد حال حاضر ما و اهمیت لایک ها و ستاره ها در زندگی روزمره است؛ و کسانی که لایک، ستاره و فالور کمتری دارند حتی با وجود فیزیکی در اجتماع دیده نمیشند و در این میان کیم کاردشیانها نمود بیشتری از دانشمندان دارند و این به معنی قهقراست.