سینماسینما، ساسان گلفر
«نفرت، مسئلهی نفی دیگری را با تناقضی شدید پیش میکشد، چون فرد در این حالت به شکلی افراطی خواستار نفی و نابودی دیگری است و از سوی دیگر نمیخواهد این کار را تمام و کمال انجام دهد.» روژه بورگراو، فیلسوف بلژیکی (متولد ۱۹۴۲) در کتاب «خشونت و چهرهی شکنندهی دیگری: دیدگاه امانوئل لویناس دربارهی شر اخلاقی و مسئولیت ما» (۱۹۹۹) با این جمله به معضلی پرداخته که مخصوصاً در این سالها و روزها در روانشناسی اجتماعی سراسر جهان و بهویژه منطقهی ما اهمیت پیدا کرده است. نکتهای انتزاعی که شارح آثار امانوئل لویناس (۱۹۹۵-۱۹۰۶، فیلسوف لیتوانیایی/فرانسوی) با نوشتن این جملهها مطرح کرده در بعد فردی هم مصداقهای انضمامی واضحی دارد که یک نمونهی داستانی آن را در فیلم «آه سرد» ساختهی ناهید صدیق میتوانیم ببینیم.
مرد جوانی (ایمان صدیق) در میان سوز سرما و برف جنازهی پیرمردی (علی باقری) را از پشت وانت برمیدارد و بر دوش میکشد تا شاید به خاک بسپارد. در فلشبک، گذشتهی نزدیک او را میبینیم که در روز آزادی آن پیرمرد از زندانی دورافتاده در میان بیابان و کوهستان با وانتاش به سراغ او میرود و سوارش میکند. پیداست که پیرمرد را از سالها پیش میشناخته و معلوم است که از او بهواسطهی قتلی که مرتکب شده متنفر است و قصد دارد از او انتقام بگیرد؛ اما پیرمرد هم به رفتار مرد جوان هیچ اعتراضی ندارد…
نویسنده و کارگردان «آه سرد» در اولین فیلم بلندی که ساخته اطلاعات روایت را در نیمهی اول فیلم به شیوهای کنترل شده و تدریجی در اختیار تماشاگر میگذارد و به این ترتیب با ساختن معما تا زمان افشای کامل آن (البته از طرف یک شخصیت اصلی داستان) در اواسط فیلم و ایجاد یک نوع حس شگفتی، وظیفهی همراه ساختن تماشاگر با روایت را بر عهده این معما گذاشته و پس از آن نیز با ایجاد تنشهای مقطعی و افزایش مرحله به مرحله تنش از عهده این وظیفه به خوبی برمیآید. فیلمساز البته یک نکتهی مهم درونمایهای فیلم را تا آخرین دقایق فیلم در آستین نگهمیدارد تا نوعی غافلگیری را به نحوی شایسته رقم بزند.
گفتوگوها در این شیوهی روایت نقشی کلیدی بر عهده دارند و نویسنده گفتوگوهایی سنجیده، مقتصدانه و هوشمندانه برای پیشبرد روایت نوشته است؛ گرچه همین دیالوگهای هوشمندانه و گاه روشنفکرانه در سکانسهایی به نقطه ضعف فیلم بدل شدهاند چون تا حدی با موقعیت فضایی شخصیتها در یک بافت واقعگرایانه همخوانی ندارند. با این حال، دو عامل موجود در فیلم این نقطه ضعف را به خوبی میپوشانند و کنار میزنند؛ نخست بازیهای حساب شده و به اندازهی بازیگران نقشهای اصلی و فرعی که همین دیالوگها را به شیوهای طبیعی و معقول ادا میکنند و دوم فضاسازی ملموس و تأثیرگذار مبتنی بر دو عامل اصلی؛ طرح بصری فیلم که تا حد زیادی متکی بر قاببندیها و ترکیببندیهای عالی و پالت رنگی مسعود امینی تیرانی است و طراحی و ترکیب صدای دقیق حسن مهدوی همراه با موسیقی بهجا و بهاندازهی فواد قهرمانی.
ناهید صدیق کارگردان و مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری در قاببندیهای «آه سرد» که عمدتاً بر نماهای تکنفره و بهندرت دو نفره و استثنائاً سهنفره یا بیشتر متکی است از یک عامل تصویری تشدیدکننده و افزاینده معنا به خوبی بهره بردهاند و آن هم قابهای درون قابی است که انتخاب هوشمندانهی خودروی این فیلم جادهای در اختیارشان گذاشته است. به این ترتیب استفاده مکرر و متنوع از قابهای مستطیلی درون قاب اصلی تصویر، هم جدایی و انزوای انسانها را مؤکد کرده است و هم در لحظههایی حس تنگنای شخصیتها را تشدید کرده است.
این حس تنگنا و جدایی در دقایق پایانی فیلم به دو شیوه تغییر میکند: نخست، استفاده از عکسهای بیقاب که در آنها شخصیتها در وضعیتی مشابه، غیرقابل تشخیص یا کنار هم دیده میشوند و دوم، انتقال کنش داستانی به فضای باز و مخصوصاً تنها سکانس سوبژکتیو فیلم که مرز میان دو شخصیت اصلی را مخدوش میکند.
«آه سرد» محصول ۱۴۰۱ را میتوان مردانهترین فیلمی دانست که یک کارگردان زن تاکنون در ایران ساخته و همچنین یکی از دشوارترین فیلمها از لحاظ تحمل شرایط ناسازگار جوی برای عوامل سازنده یک فیلم؛ تا جایی که حتی یک تماشاگر ناآشنا با روند فیلمسازی هم احتمالاً میتواند دشواری کار بازیگری مانند علی باقری را در این فیلم درک کند. این فیلم که از مهرماه ۱۴۰۲ در سینماهای هنر و تجربه روی پرده رفته به تلخی چارهناپذیری مبتلاست که تمام سینمای متفکر و هنر امروز ایران متأثر از شرایط تلخ اجتماعی حاکم با آن دست به گریبان است. «آه سرد» اگرچه به دنبال راه برونرفتی از تلخی نفرتی است که به باور لویناس «تقلیل یافتنی بدتر از قتل میشود» اما با تکرار نمای آغاز فیلم در انتها و ساختن ساختاری دایرهای عملاً نشان میدهد که متأسفانه راه خروج از چرخهی باطل نفرت را پیدا نکرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادمی فیلم سوئد
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- سه جایزه اصلی جشنواره ریچموند آمریکا به «آه سرد» رسید
- پنج جایزه کره جنوبی برای فیلم کوتاه «انتقام تیرهروزان»
- «آه سرد» نامزد جایزه بزرگ جشنواره آمریکایی شد
- مسعود امینی تیرانی برای فیلمبرداری «آه سرد» جایزه جهانی بُرد
- «آه سرد» در بخش رقابتی جشنواره ایتالیایی
- جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره روسی برای «آه سرد»
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- رقابت «آه سرد» در جشنواره فیلم مسکو
- قانون، دوست تو نیست/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- چهار جایزه برای یک فیلمنامه کوتاه ایرانی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه