سینماسینما، یزدان سلحشور:
در تمام دنیا بازیگران مطرح، کلید پرفروش شدن فیلمها هستند؛ البته متر و معیارهایی هم هست اما بنا به محبوبیت بازیگران، این مترو معیارها هم متغیرند. نگویید که این حد و حدود دستمزد بازیگری مال ۵۰، ۶۰ سال اخیر است که به اندازهی شوخیهای «باب هوپ»، آدم از خنده ریسه میرود! همان موقع هم که سینمای کلاسیک در اوج بود دستمزدهای بالا فقط مال بوگارت و جیمز کاگنی نبود مال مارلون براندو هم نبود بازیگران محبوب با عضلات برجسته هم دستمزدهای بالا داشتند یا کمدینهایی که همهشان نه در حد چاپلین بودند نه در حد کیتون و نه حتی در حد برادران مارکس و باب هوپ.
در ایران، دستمزدهای بالا، اغلب مال بازیگرانی بودکه بازیگران خوبی نبودند اما در یک نقش کلیشهای جا افتاده بودند اسطورههای بازیگری سینمای ایران، اغلب دستمزدهای پایینی داشتند تا سال ۵۷٫ انقلاب که شد، گفتند «ستاره بودن» اخ است اما این «اخ بودن» زیاد طول نکشید یعنی به محض اینکه وامهای باعوض و بلاعوض ارشاد و باقی نهادهای دولتی قطع شد، سینما مجبور شد نان از عمل خویش خورد! هزینههای ساخت بالا رفت و بازیگرانی که ستاره شده بودند، از این نمد، کلاهی طلب کردند و جنگ میان تهیهکنندگان کمپول و بازیگران در طلبِ پول بالا گرفت و رسانهای شد. ارشاد هم دخالت کرد. یادتان هست که فرامرز قریبیان را چندماهی ممنوعالکار کردند چون دستمزدی کمی بالاتر از عرف خواسته بود؟ الان قصه، از این حرفها گذشته البته سه اسم بیشتر از همه به گوش میرسد: گلزار، مدیری، عطاران. گلزار ظاهراً پرچمدار است و بیشتر در مرکز توجه رسانهها، که چقدر میگیرد یا چقدر نمیگیرد یا چقدر نمیخواهند به او بدهند یا چقدر دادهاند و افشاگری نشده!

سینمای ما، سینمای فقیریست؛ چون فقیر است این مبالغ اندک [به دلار البته!] برایش مهم شده؛ نگاه نکنید به چند فیلمی که فروش این سال و آن سالشان، زیرِ ۲ میلیون دلار است در حالی که هزینه ساختشان، حدود ۶۰۰ هزار دلار است! وضع تهیهکنندگان این فیلمها از بقیه بهتر است اما با خرج پخش و تبلیغات و کسر کردن سهم سینماداران، سرِجمع مگر چقدر میشود؟ تازه این مبالغ اندک، مال چند فیلم در سال است، بقیه که روایت «گریه کنید مسلمونا»ست!
حالا چه کار باید کرد؟ باید جلوی دستمزهای بالا را گرفت؟ اگر میشد که میگرفتند! نتیجه این بحثها فقط این میشود چند نفری هم که گارانتی دخل و خرج سینمای ایران هستند، از حالت گارانتی دربیایند و بشوند شبیه ستارگان دهه ۱۳۷۰ ما، که یکدفعه دیگر فیلمهاشان نفروخت! کمی عاقل باشیم! عقل همیشه چیز بدی نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
- بازیگرانی که فقط ۳۰ هزار تومان دستمزد میگیرند
- مجید انتظامی: اگر بگویم پدرم چقدر حقوق می گرفت از خودم خجالت میکشم
- انجمن بازیگران سینماوتلویزیون بیانیه داد/ واکنشی به حواشی پرداخت دستمزد بازیگران
- حمایت باران کوثری از پانتهآ بهرام با انتقاد از صداوسیما
- میزان دستمزد ستارههای «شهرزاد» چقدر بود؟
- پاسخ نورزبیگی به سینماسینما: بازیگران ما این روزها دستمزد قابل توجهی دریافت میکنند
- دستمزد بازیگران زن سینمای ایران چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





