سینماسینما، یزدان سلحشور:
در تمام دنیا بازیگران مطرح، کلید پرفروش شدن فیلمها هستند؛ البته متر و معیارهایی هم هست اما بنا به محبوبیت بازیگران، این مترو معیارها هم متغیرند. نگویید که این حد و حدود دستمزد بازیگری مال ۵۰، ۶۰ سال اخیر است که به اندازهی شوخیهای «باب هوپ»، آدم از خنده ریسه میرود! همان موقع هم که سینمای کلاسیک در اوج بود دستمزدهای بالا فقط مال بوگارت و جیمز کاگنی نبود مال مارلون براندو هم نبود بازیگران محبوب با عضلات برجسته هم دستمزدهای بالا داشتند یا کمدینهایی که همهشان نه در حد چاپلین بودند نه در حد کیتون و نه حتی در حد برادران مارکس و باب هوپ.
در ایران، دستمزدهای بالا، اغلب مال بازیگرانی بودکه بازیگران خوبی نبودند اما در یک نقش کلیشهای جا افتاده بودند اسطورههای بازیگری سینمای ایران، اغلب دستمزدهای پایینی داشتند تا سال ۵۷٫ انقلاب که شد، گفتند «ستاره بودن» اخ است اما این «اخ بودن» زیاد طول نکشید یعنی به محض اینکه وامهای باعوض و بلاعوض ارشاد و باقی نهادهای دولتی قطع شد، سینما مجبور شد نان از عمل خویش خورد! هزینههای ساخت بالا رفت و بازیگرانی که ستاره شده بودند، از این نمد، کلاهی طلب کردند و جنگ میان تهیهکنندگان کمپول و بازیگران در طلبِ پول بالا گرفت و رسانهای شد. ارشاد هم دخالت کرد. یادتان هست که فرامرز قریبیان را چندماهی ممنوعالکار کردند چون دستمزدی کمی بالاتر از عرف خواسته بود؟ الان قصه، از این حرفها گذشته البته سه اسم بیشتر از همه به گوش میرسد: گلزار، مدیری، عطاران. گلزار ظاهراً پرچمدار است و بیشتر در مرکز توجه رسانهها، که چقدر میگیرد یا چقدر نمیگیرد یا چقدر نمیخواهند به او بدهند یا چقدر دادهاند و افشاگری نشده!

سینمای ما، سینمای فقیریست؛ چون فقیر است این مبالغ اندک [به دلار البته!] برایش مهم شده؛ نگاه نکنید به چند فیلمی که فروش این سال و آن سالشان، زیرِ ۲ میلیون دلار است در حالی که هزینه ساختشان، حدود ۶۰۰ هزار دلار است! وضع تهیهکنندگان این فیلمها از بقیه بهتر است اما با خرج پخش و تبلیغات و کسر کردن سهم سینماداران، سرِجمع مگر چقدر میشود؟ تازه این مبالغ اندک، مال چند فیلم در سال است، بقیه که روایت «گریه کنید مسلمونا»ست!
حالا چه کار باید کرد؟ باید جلوی دستمزهای بالا را گرفت؟ اگر میشد که میگرفتند! نتیجه این بحثها فقط این میشود چند نفری هم که گارانتی دخل و خرج سینمای ایران هستند، از حالت گارانتی دربیایند و بشوند شبیه ستارگان دهه ۱۳۷۰ ما، که یکدفعه دیگر فیلمهاشان نفروخت! کمی عاقل باشیم! عقل همیشه چیز بدی نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
- بازیگرانی که فقط ۳۰ هزار تومان دستمزد میگیرند
- مجید انتظامی: اگر بگویم پدرم چقدر حقوق می گرفت از خودم خجالت میکشم
- انجمن بازیگران سینماوتلویزیون بیانیه داد/ واکنشی به حواشی پرداخت دستمزد بازیگران
- حمایت باران کوثری از پانتهآ بهرام با انتقاد از صداوسیما
- میزان دستمزد ستارههای «شهرزاد» چقدر بود؟
- پاسخ نورزبیگی به سینماسینما: بازیگران ما این روزها دستمزد قابل توجهی دریافت میکنند
- دستمزد بازیگران زن سینمای ایران چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





