سینماسینما، یزدان سلحشور:
در تمام دنیا بازیگران مطرح، کلید پرفروش شدن فیلمها هستند؛ البته متر و معیارهایی هم هست اما بنا به محبوبیت بازیگران، این مترو معیارها هم متغیرند. نگویید که این حد و حدود دستمزد بازیگری مال ۵۰، ۶۰ سال اخیر است که به اندازهی شوخیهای «باب هوپ»، آدم از خنده ریسه میرود! همان موقع هم که سینمای کلاسیک در اوج بود دستمزدهای بالا فقط مال بوگارت و جیمز کاگنی نبود مال مارلون براندو هم نبود بازیگران محبوب با عضلات برجسته هم دستمزدهای بالا داشتند یا کمدینهایی که همهشان نه در حد چاپلین بودند نه در حد کیتون و نه حتی در حد برادران مارکس و باب هوپ.
در ایران، دستمزدهای بالا، اغلب مال بازیگرانی بودکه بازیگران خوبی نبودند اما در یک نقش کلیشهای جا افتاده بودند اسطورههای بازیگری سینمای ایران، اغلب دستمزدهای پایینی داشتند تا سال ۵۷٫ انقلاب که شد، گفتند «ستاره بودن» اخ است اما این «اخ بودن» زیاد طول نکشید یعنی به محض اینکه وامهای باعوض و بلاعوض ارشاد و باقی نهادهای دولتی قطع شد، سینما مجبور شد نان از عمل خویش خورد! هزینههای ساخت بالا رفت و بازیگرانی که ستاره شده بودند، از این نمد، کلاهی طلب کردند و جنگ میان تهیهکنندگان کمپول و بازیگران در طلبِ پول بالا گرفت و رسانهای شد. ارشاد هم دخالت کرد. یادتان هست که فرامرز قریبیان را چندماهی ممنوعالکار کردند چون دستمزدی کمی بالاتر از عرف خواسته بود؟ الان قصه، از این حرفها گذشته البته سه اسم بیشتر از همه به گوش میرسد: گلزار، مدیری، عطاران. گلزار ظاهراً پرچمدار است و بیشتر در مرکز توجه رسانهها، که چقدر میگیرد یا چقدر نمیگیرد یا چقدر نمیخواهند به او بدهند یا چقدر دادهاند و افشاگری نشده!

سینمای ما، سینمای فقیریست؛ چون فقیر است این مبالغ اندک [به دلار البته!] برایش مهم شده؛ نگاه نکنید به چند فیلمی که فروش این سال و آن سالشان، زیرِ ۲ میلیون دلار است در حالی که هزینه ساختشان، حدود ۶۰۰ هزار دلار است! وضع تهیهکنندگان این فیلمها از بقیه بهتر است اما با خرج پخش و تبلیغات و کسر کردن سهم سینماداران، سرِجمع مگر چقدر میشود؟ تازه این مبالغ اندک، مال چند فیلم در سال است، بقیه که روایت «گریه کنید مسلمونا»ست!
حالا چه کار باید کرد؟ باید جلوی دستمزهای بالا را گرفت؟ اگر میشد که میگرفتند! نتیجه این بحثها فقط این میشود چند نفری هم که گارانتی دخل و خرج سینمای ایران هستند، از حالت گارانتی دربیایند و بشوند شبیه ستارگان دهه ۱۳۷۰ ما، که یکدفعه دیگر فیلمهاشان نفروخت! کمی عاقل باشیم! عقل همیشه چیز بدی نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- «تنهایی یک دونده سینما»/ زمانه بهروز وثوقی بودن
- بازیگرانی که فقط ۳۰ هزار تومان دستمزد میگیرند
- مجید انتظامی: اگر بگویم پدرم چقدر حقوق می گرفت از خودم خجالت میکشم
- انجمن بازیگران سینماوتلویزیون بیانیه داد/ واکنشی به حواشی پرداخت دستمزد بازیگران
- حمایت باران کوثری از پانتهآ بهرام با انتقاد از صداوسیما
- میزان دستمزد ستارههای «شهرزاد» چقدر بود؟
- پاسخ نورزبیگی به سینماسینما: بازیگران ما این روزها دستمزد قابل توجهی دریافت میکنند
- دستمزد بازیگران زن سینمای ایران چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت





