سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
کلاغ/ ماجرای یک آدم ربایی
آسیه از در مدرسه همراه بچهها و معلمها بیرون میآید و به اشتباه سوار ماشین غریبهای میشود که جلوی پای او ترمز کرده. آسیه متوجه اشتباهش شده میخواهد پیاده شود اما…
- راننده: کجا برمت خوشگله؟
- آسیه: من عوضی سوار شدم. نگه دار… وگرنه داد میزنم.
مرد راننده سیلی به صورتش میزند و پا را روی گاز فشار میدهد. ماشین پیچ کوچهای را رد میکند.
- راننده: صبر کن رفقا هستن. میریم حال.
- آسیه: نگه دار… نگه دار
اینسرتِ چاقوی ضامن داری که بیرون کشیده میشود. آسیه حالا اسیر دست رانندهی متجاوز است. وقتی هم موفق به فرار میشود از دست او خلاصی ندارد. از داخل ماشین در حال حرکت، تلاش او برای فرار را میبینیم، میان مردهایی که توجهی به پریشانیاش ندارند. نمایی از دستِ راننده در حال عوض کردن دنده ی ماشین. حسی از تعقیب و خطر با موسیقی پر ضرب شیدا قرچه داغی. نمای فرمان ماشین که میپیچد.
نمای آسیه که از جلوی ماشین کنار میکشد. در پسزمینه، دیواری سد راه او است. دوربین که بالا میکشد پوسترِ تبلیغاتی زن جوانی است که با دهان باز و خندان، نوشابهای تبلیغ میکند. نمای چرخهای ماشین که همچنان در پیِ اوست. باز هم آسیه که از کنار پوسترِ زن نوشابه به دست دوان دوان میگذرد. نمای مرد شاپو به سری که با لذت این بازی موش و گربهوار را دنبال میکند.
آسیه وارد یک مغازهی ساعت سازی میشود. اینجا زمان انگار متوقف شده. پیرمردِ صاحب مغازه عینک زده، نگاهش میکند. آسیه ساعتی بهش میدهد تا حضورش را توجیه کرده باشد. هراسان نگاهی بیرون میاندازد. سمت در میدود و به بیرون سرک میکشد. جایی که خطر در کمین اوست. صدای پیرمرد را میشنویم که می گوید:
- این ساعت هیچ عیبی نداره خانم.
دستش را دراز میکند برای پس دادن ساعت. آسیه اما از مغازه بیرون میزند.
نمای بعد از زاویهی بالا، آسیه را در حال دویدن در پیادهرویی نشان میدهد. در همان نما، از زیر نشانِ عینکی بزرگ میگذرد. حسی از زیرنظر بودن و نا امنی. آرشههای ویولونِ موسیقی روی تصویر نیز این حس را تشدید میکند.
ورودِ آسیه به محلهای با زنان چادری. نشان دستی منقوش به احادیث مذهبی و علم و کُتل در پسزمینه قابل رویت است. در یک نمای حرکتی، آسیه از کنار این همه و از جلوی آینه ای میگذرد که تصویر زنی چادری که با پوشیه صورتش پوشانده منعکس شده.
نمایی از بالا، آسیه از کنار یک عرادهی توپ قدیمی میگذرد.
ورود آسیه به قابی که ویترینش پر از سر مانکنهای زنانهای است؛ همه بیشکل و بیصدا زل زده به خلأ. آسیه رو به دوربین برمیگردد. چیزی که ما نمیبینیم او را وحشتزده کرده، جیغزنان قاب را ترک میکند.
باز نمایی از زاویهی بالا که وارد قابی میشود که همزمان با ورودش کبوتران به پرواز در میآیند. از این قاب نیز میگذرد.
قاب بعدی کنار سازهای در حال احداث. نگاه هراسان آسیه به اطراف. انگار گم شده.
قاب بعدی، آسیه از پلههایی طویل با عجله پایین میآید. او در قاب تنهاست. همچنان که در قابهای پیشین نیز بر این تنهایی تاکید شده. نمایشی از وحشت و بیپناهی و ترس و ناامیدی در قابهایی که چیدمان صحنههای یک نمایش روی صحنه را تداعی میکنند. در تدوینی که با ضرباهنگ و ریتم پرشتاب مخصوصِ بیضایی، حسی از تصاویر متحرک را به یاد میآورد.
این سینمای بیضایی است. در مرکزش، زنی که همیشه دغدغهی بیضایی بوده؛ این که سرنوشتش در این تاریخ مردانه او را به کجا کشانده. حالا آگهی دختر گم شدهی ابتدای فیلم معنا پیدا می کند. آسیه در قابهایی به زیبایی سر و شکل داده شده ما را به سفری در تاریخ برده. بدون آنکه از پسزمینهی زمان حاضر خود جدا شود. موسیقی، تدوین، شکل قاببندی، نوع بازی پروانه معصومی، همه در راستای این روایت بیضایی از ناامنی تاریخی زن ایرانی است. سکانسی که به یاد میماند و در هر بار دیدن نفس در سینهی هر تماشاگری حبس میکند. زیرا که روایتگرش هنرمندی است مسلط به مدیومی که زن کاراکتر اصلی همیشگی آن بوده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- ناکامیهای گیشه؛ ۱۰ شکست بزرگ سینما در سال ۲۰۲۴
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





